Kaufland potroił zysk w Polsce. Wpływy 7 proc. w górę, 628 mln zł z usług reklamowych
Sieć hipermarketów Kaufland w zeszłym roku rachunkowym osiągnęła w Polsce wzrost przychodów sprzedażowych o 7,2 proc. do 10,62 mld zł, z czego 627,8 mln zł z usług reklamowych i innych. Zysk netto poszedł w górę ze 117,7 do 356,3 mln zł. Firma zapewnia, że nie odczuła negatywnych skutków epidemii.
W roku finansowym od marca ub.r. do lutego br. przychody spółki Kaufland Polska Markety ze sprzedaży towarów i materiałów zwiększyły się z 9,14 do 9,82 mld zł, z najmu - ze 133,9 do 135,9 mln zł, a ze sprzedaży usług reklamowych i innych - z 602 do 627,8 mln zł. Te usługi reklamowe to m.in. promowanie produktów na nośnikach w sklepach i prowadzone tam działania z zakresu marketingu bezpośredniego.
Kaufland w całej Polsce ma obecnie nieco ponad 220 marketów. Firma ostatnio rozwijała swoją sieć, m.in. przejmując niektóre sklepy od Tesco. W lutym br. prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wydał zgodę na zgody na przejęcie przez Kaufland czterech hipermarketów Tesco (w Warszawie, Ostrołęce, Lublinie i Wrocławiu). Jednocześnie Kaufland przejął od Tesco trzy inne hipermarkety: w Krakowie, Gdańsku i Warszawie.
Ubyło 500 pracowników
Koszty operacyjne polskiego Kauflandu w zeszłym roku rachunkowym wyniosły 10,09 mld zł, po wzroście o 5,2 proc. z 9,59 mld zł rok wcześniej. Wartość sprzedanych towarów i materiałów poszła w górę z 7,45 do 7,86 mld zł.
Z kolei wydatki na usługi obce zwiększyły się z 725,7 do 745,8 mln zł, na wynagrodzenia - z 621,1 do 692,7 mln zł, a na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - ze 148,3 do 160,1 mln zł.
Średnie zatrudnienie w firmie w ub.r. wynosiło 15 532 osób, o 500 mniej niż rok wcześniej. Liczba pracowników umysłowych zmalała z 1 930 do 1 891, a fizycznych - z 14 102 do 13 641.
Koszty amortyzacji zmalały z 360 do 358,6 mln zł, zużycia materiałów i energii - ze 184 do 168 mln zł, wydatki na podatki i opłaty zwiększyły się z 88,5 do 89 mln zł.
Zysk na pokrycie wcześniejszych start
Przy dużo większym wzroście przychodów niż kosztów operacyjnych znacząco poprawiły się wyniki rentowności Kaufland Polska Markety. Zysk sprzedażowy poszedł w górę z 312,5 do 532,2 mln zł, zysk operacyjny - ze 185,6 do 407,8 mln zł, a zysk brutto i netto - ze 117,7 do 356,3 mln zł.
Pod koniec sierpnia udziałowcy firmy (95 proc. udziałów ma niemiecki Kaufland Ost-Europa Beteiligungs) zdecydowali, że jej zeszłoroczny zysk netto w całości zostanie przeznaczony na pokrycie strat z lat wcześniejszych. Na koniec lutego br. te straty wynosiły 60,4 mln zł.
Znacząco wzrosło zadłużenie kredytowo-pożyczkowe polskiego Kauflandu. W części długoterminowej poszło w górę z 1,01 do 2,36 mld zł, a w części krótkoterminowej zmalało z 1,15 mld zł do 166,5 mln zł.
Na koniec ub.r. firma na rachunkach i w kasie miała 383,7 mln zł, wobec 201,4 mln zł rok wcześniej.
Bez negatywnych konsekwencji epidemii
Pod koniec maja, kiedy sporządzono sprawozdanie, zarząd Kaufland Polska Markety zapewnił, że firma „nie odczuła znaczącego wpływu skutków pandemii na sytuację finansową. - Spółka nie zidentyfikowała również ograniczeń w zakresie realizowania bieżących płatności i płynności finansowej - dodano.
Kaufland tak jak kilka innych sieci sklepów spożywczych po wybuchu epidemii wprowadziło nowe usługi dostaw zakupów zamówionych przez internet. We wrześniu uruchomił takie dostawy, realizowane przez spółkę Everli, w 16 miastach.
Natomiast na początku kwietnia br. Kaufland uruchomił internetową sprzedaż paczek około 30 produktów spożywczych i higienicznych. Partnerem handlowym sieci w realizacji tych zamówień jest sklep internetowy Mango.
W poniższej tabeli bieżący rok obrotowy to okres od marca ub.r. do lutego br., a poprzedni - od marca 2018 do lutego ub.r.
Dołącz do dyskusji: Kaufland potroił zysk w Polsce. Wpływy 7 proc. w górę, 628 mln zł z usług reklamowych