Rząd chce, żeby niewykorzystane środki z kart prepaid trafiały do państwowego funduszu
W projekcie nowych przepisów dotyczących rynku telekomunikacyjnego ma znaleźć się zasada, że środki, których w wyznaczonym terminie nie wykorzystają użytkownicy numerów prepaidowych, trafią do państwowego Funduszu Szerokopasmowego.
Niewykorzystane środki z rachunków użytkowników numerów prepaidowych mają być przekazywane przez operatorów do Funduszu Szerokopasmowego, o ile użytkownicy nie zgłoszą się po ich zwrot w ciągu pół roku od rezygnacji z usługi.
Według ustaleń „Dziennika Gazety Prawnej” i Money.pl taki zapis zostanie dołączony do projektu Prawa Komunikacji Elektronicznej przygotowanego przez kancelarię premiera. Nowe przepisy, przygotowywane od połowy ub.r., mają zastąpić obecne Prawo Telekomunikacyjne.
W wersji projektu z maja br. zapisano już, że niewykorzystane środki z kart przedpłaconych będą zwracane, o ile dany klient zawnioskuje o to w ciągu sześciu miesięcy od wygaśnięcia usługi lub przeniesienia numeru do innego operatora. Nie określono natomiast, co stanie się ze środkami, po które nie zwróci się użytkownik.
- Warto podkreślić, że aktualnie środki, które nie są wykorzystane przez użytkowników są przejmowane przez operatorów. Chcemy to zmienić, aby te środki były wkładem w inwestycje publiczne - dla nas wszystkich - podkreślono na twitterowym profilu Polskiego Ładu, pakietu projektów zmian ustaw gospodarczych ogłoszonego przez PiS kilka miesięcy temu.
Warto podkreślić, że aktualnie środki, które nie są wykorzystane przez użytkowników są przejmowane przez operatorów. Chcemy to zmienić, aby te środki były wkładem w inwestycje publiczne - dla nas wszystkich.
— Polski Ład (@PolskiLad_PiS) September 13, 2021
Fundusz Szerokopasmowy ma na celu - jak określono w Ustawie o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych - „wspieranie rozwoju podaży i popytu na nowoczesne usługi łączności elektronicznej oraz rozwoju kompetencji cyfrowych społeczeństwa”.
- Do zadań tego funduszu wpisujemy kwestie związane z coraz istotniejszym problemem społecznym, jakim jest cyfrowe uzależnienie dzieci i młodzieży. Chcemy tu współpracować z Ministerstwem Zdrowia i Narodowym Funduszem Zdrowia. Myślę też, że w ciągu najbliższego półrocza przedstawimy parę ciekawych pomysłów, jak moglibyśmy fundusz szerokopasmowy wykorzystać na rzecz rozwoju rynku - zapowiedział w rozmowie z "Dziennikiem Gazetą Prawną" Janusz Cieszyński, sekretarz stanu w kancelarii premiera zajmujący się cyfryzacją.
- To są środki, które i tak w większości wrócą na rynek, natomiast chcemy, aby wróciły tam, gdzie są najbardziej potrzebne, a niekoniecznie po prostu powiększały zyski firm, które i tak mają dobre wyniki finansowe - podkreślił.
Co operatorzy robią z niewykorzystanymi środkami na kartach prepaid?
Obecnie środki, których nie wykorzystali użytkownicy numerów prepaidowych, zostają u operatorów. W 2020 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów po kilkuletnim postępowaniu dotyczącym działań czołowych telekomów w tym zakresie wydał serię decyzji.
Na początku ub.r. UOKiK uznał, że Polkomtel, operator sieci telekomunikacyjnej Plus i właściciel marki Plush, naruszył interesy klientów, nie zwracając użytkownikom taryf prepaidowych niewykorzystanych środków. Firma miała zapłacić 20,43 mln zł kary. - Konsumentów zachęcamy do składania reklamacji – każdy może się powołać na decyzję UOKiK i żądać zwrotu niewykorzystanych środków - dodano w komunikacie UOKiK-u.
W lipcu ub.r. regulator poinformował, że w ramach jego postępowania T-Mobile Polska zobowiązał się do zwrotu niewykorzystanych środków użytkownikom ofert prepaidowych. Zwrot mogą uzyskać klienci korzystający z usług T-Mobile od minimum 6 miesięcy.
Jesienią UOKiK nakazał operatorowi sieci Play zwrot klientom ofert prepaidowych niewykorzystanych środków na ich kontach. Telekom zapowiedział, że nie będzie odwoływał się od tej decyzji, wnioskowanie o zwrot niezużytych środków umożliwił klientom pod koniec listopada. Podobnie postąpił Orange Polska po decyzji urzędu wydanej pod konie ub.r.
Na koniec czerwca br. w segmencie prepaidowym Orange Polska obsługiwał 4,85 mln kart SIM, T-Mobile Polska - 3,6 mln klientów, Grupa Polsat Plus - 2,41 mln jednostkowych usług (RGU), natomiast Play na koniec ub.r. miał 3,8 mln klientów prepaidowych
Użytkownicy taryf prepaidowych płacą zazwyczaj dużo mniej niż abonenci. W przypadku Grupy Polsat Plus w drugim kwartale br. średni przychód miesięczny (ARPU) w przeliczeniu na RGU w segmencie prepaidowym wynosił 22 zł, a od klienta abonamentowego - 91,4 zł.
Dołącz do dyskusji: Rząd chce, żeby niewykorzystane środki z kart prepaid trafiały do państwowego funduszu
To nie są pieniądze niczyje i nie widzę tu żadnego pola do grabieży.
Inna sprawa to, że ludziom nie chce się schylać po te grosze czy pojedyncze złotówki.