„Fortune” przeprasza za okładkę z Jeffem Bezosem w roli hinduskiego boga
Na okładce ostatniego numeru magazynu „Fortune” pojawiła się grafika przedstawiająca szefa koncernu Amazon stylizowanego na hinduskie bóstwo Wisznu. Społeczność wyznawców hinduizmu zareagowała na okładkę oburzeniem, a szefostwo magazynu przeprosiło za jej publikację.

Sprawa dotyczy pierwszego styczniowego numeru „Fortune”. Okładkowa grafika została przygotowana przez Nigela Buchanana, znanego ilustratora pracującego m.in. dla „New York Timesa”, „Wall Street Journal”, „Time’a” i stacji MTV. Rysunek przedstawia Jeffa Bezosa, szefa koncernu Amazon stylizowanego na hinduskiego boga Wisznu i promuje zamieszczony wewnątrz numeru artykuł na temat rynkowej ofensywy Amazona w Indiach.
Okładka nie spodobała się osobom z hinduskiego kręgu kulturowego, czemu dawali wyraz w mediach społecznościowych. Sugerowali m.in. by „Fortune” opublikował też okładkę z Bezosem jako Jezusem Chrystusem dla upamiętnienia Czarnego Piątku w Stanach Zjednoczonych.
Ok, cool @FortuneMagazine now do one with Bezos as Jesus in honor of Black Friday? pic.twitter.com/deJ6fmhFCC
— Anil Dash (@anildash) styczeń 9, 2016
Ostatecznie oficjalny protest sformułował w oświadczeniu Rajan Zed, pochodzący z Newady polityk narodowości hinduskiej. - Bóg Wisznu należy do najważniejszych bóstw w religii hinduskiej i jest czczony w wielu świątyniach oraz prywatnych domach - zaznaczył Rajan Zed. – Jego wizerunek wykorzystywany w niestosowny sposób przynosi dramatyczne efekty i obraża wielu wyznawców Wisznu. Co prawda humor jest nieodłączną częścią hinduskiej mentalności, jednak istnieją pewne granice, których przekraczać nie wolno - zastrzegł Zed domagając się jednocześnie oficjalnych przeprosin ze strony „Fortune”.
Szefostwo magazynu zorientowało się, że popełniło dużą niezręczność i na swojej stronie internetowej opublikowało wyrazy ubolewania, których autorem jest Alan Murray, wydawca „Fortune”.
- Intencją autora grafiki ani wydawców pisma nie była w żadnym wypadku chęć obrazy uczuć religijnych Hindusów - podkreślił Murray. - Nie ulega wątpliwości, że w tym wypadku popełniliśmy poważny błąd, za który przepraszamy.
„Fortune” jest wydawany od 1930 r., obecnie należy do Time Inc. Średni nakład magazynu wynosi ok. 850 tys. egzemplarzy w USA i ok. 95 tys. w Europie.
Dołącz do dyskusji: „Fortune” przeprasza za okładkę z Jeffem Bezosem w roli hinduskiego boga