Spot Piccolo zbyt alkoholowy dla dzieci (wideo)
Komisja Etyki Reklamy przychyliła się do protestu zarzucającegospotowi napoju Piccolo utrwalanie wśród dzieci szkodliwegoprzekonania o niezbędności alkoholu do dobrej zabawy. Instytucjauznała, że reklama w szczególności nie powinna być emitowana przykreskówkach.
W skardze na spot napoju Piccolo, która wpłynęła do KomisjiEtyki Reklamy, jeden z odbiorców ocenił, że "razi sposóbprzedstawienia produktu jako typowego imprezowego "rozweselacza",którego pojawienie się na szarej, nudnej imprezie po prostu jąratuje". Autor protestu zauważył też, że "kształt butelki, sposóbopakowania i "wystrzałowy" korek są nawiązaniem do alkoholowegoszampana" dodając, że spot obejrzał ze swoimi dziećmi przedwieczorynką.
Na podstawie skargi reklamie postawiono zarzuty zawieraniatreści grożących zdrowiu lub bezpieczeństwu dzieci i młodzieży orazwprowadzania tych odbiorców w błąd przez wykorzystywanie ichnaturalnej ufności i braku doświadczenia. Spot oskarżono również osugerowanie młodym widzom, że posiadanie lub używanie reklamowanegoproduktu zapewni im przewagę społeczną lub psychologiczną nadinnymi, a brak tej rzeczy odniesie skutek przeciwny, oraz owykorzystywanie kształtu graficznego podobnego do oznaczenia napojualkoholowego.
W odpowiedzi na te zarzuty firma Ambro, odpowiedzialna zakampanię Piccolo, wyjaśniła, że spot nie odnosi się w żadnymzakresie do znaków towarowych napojów alkoholowych lub związanych znimi symboli graficznych, więc nie można kwalifikować go jakodziałania popularyzującego takie oznaczenia ani zachęcającego dokupowania tych napojów. Firma przyznała co prawda, że butelka ikorek Piccolo przypominają opakowanie win musujących, alezaznaczyła, że reklama nie wykorzystuje tego podobieństwa, ponieważnie zawiera scen mogących kojarzyć się ze spożywaniem alkoholu,przez co nie zachęca do tego nieletnich odbiorców. W opinii Ambrofilmik nie odbiega od powszechnie stosowanej konwencji reklamowaniaproduktów przeznaczonych dla dzieci, w której przekonuje się je, żeposiadanie tych rzeczy wywoła pozytywny skutek.
Po rozpatrzeniu sprawy Komisja Etyki Reklamy uznała, że spotnarusza kodeks branżowy, ponieważ utrwala wśród dzieci stereotypmówiący, że dobra zabawa jest możliwa tylko po alkoholu lub jegosubstytucie. Instytucja jako szczególnie naganne oceniła emitowanietej reklamy w bezpośrednim sąsiedztwie kreskówek.
Dołącz do dyskusji: Spot Piccolo zbyt alkoholowy dla dzieci (wideo)