Serwis firmowy SPEC - case study
Ruszył nowy serwis internetowy Społecznego PrzedsiębiorstwaEnergetyki Cieplnej. Został on zbudowany przez agencję interaktywnąGoldenSubmarine.
Data oddania projektu: styczeń 2009
Długość trwania projektu: 4 miesiące
Liczba specjalistów zaangażowana w projekt: 11
Badania zewnętrzne: Eye tracking, opinie o serwisie zrealizowaneprzez firmę UseLab
Link do serwisu: http://www.spec.waw.pl/
Opis sytuacji
Podstawowym celem działalności SPEC jest przesyłanie i dystrybucjaenergii cieplnej na terenie Warszawy. Firma specjalizuje sięrównież w budowie, przebudowie i modernizacji sieci, węzłówcieplnych zajmuje się też ich obsługą. Trwa zmiana wizerunku SPEC.Idzie za tym zmiana Corporate Identity i podyktowane nią zmianywykonawcze.
Zmiana brandingu była silnym bodźcem do zmiany serwisu i sposobukomunikacji z jego odbiorcami. Poprzedni serwis był rozwijany odkilku lat wewnątrz firmy.
Rysunek 1. Strona główna poprzedniego serwisu www.spec.waw.pl.
Wyzwanie
Podstawowe wyzwania, jakie stanęły przed agencją GoldenSubmarineprzy realizacji serwisu WWW dla SPEC:
- Opracowanie strategii obecności w internecie.
- Opracowanie internetowego wizerunku marki, bazującego naustaleniach wynikających ze strategii, wizerunku spójnego z KsięgąMarki.
- Poprawa komunikacji z odbiorcami serwisu poprzez dostosowaniedo języka używanego przez grupy odbiorców, uproszczenie strukturyinformacji i poprawę funkcjonalności.
Podjęte działania
GoldenSubmarine opracowała strategię obecności w internecie, wramach której:
- Dokonano analizy porównawczej wybranych serwisów konkurencjipolskiej i zagranicznej z rynku energii cieplnej. Na podstawieanalizy ustalono wspólne elementy charakterystyczne dlabranży.
- Podzielono odbiorców serwisu na główne grupy: klientów,odbiorców i pozostałych użytkowników zainteresowanych SPEC-em jakofirmą (grupa neutralna).
- Określono rodzaje komunikacji skierowanej do ww. grup oraztreści dla nich przygotowane. Dla grupy klientów - przygotowanokorzyści płynące z podłączenia się do sieci SPEC, wszystkieniezbędne dokumenty, przedstawiono aspekty prawne. W warstwiewizualnej postawiono na biznesowe odniesienia. Dla odbiorców -przygotowano porady o tym, jak korzystać z energii cieplnej, atakże informacje o aktualnej pogodzie w Warszawie. W warstwiewizualnej pokazano osoby w otoczeniu swoich bliskich, w "ciepłych"życiowych sytuacjach.
- Określono narzędzia dla poszczególnych grup odbiorców.
- Opracowano strukturę serwisu. Zadbano o to, aby poziomzagłębień struktury nie był większy niż trzy kliknięcia.
Na podstawie wniosków wynikających ze strategii oraz zaleceń zKsięgi Marki stworzono projekty graficzne. Projekty, przedostateczną decyzją o tym, który będzie wdrożony, poddano badaniom.Oprócz badań Eye tracking internauci wypowiedzieli się na tematkolorystyki, rozmieszczenia treści, zdjęć i ogólnej oceny. Wykonaliteż zadania testowe, dotyczące pracy z serwisem.
Uczestnik badania, po zakończeniu zadań testowych, które wykonał woparciu o projekt serwisu, wypełniał ankietę, oceniającprzedstawione projekty.
Rysunek 2. Rysunek przedstawia obszary skupiające wzrok osóbbadanych na wybranym do realizacji projekcie.
W wyniku badań okazało się, że jeden projekt jest szczególniedobrze odbierany - ale jego pomarańczowe tło, wg badanych, nadajeprojektowi ciężkości. Po wyeliminowaniu pomarańczowego tła i poinnych drobnych korektach został zaakceptowany do dalszejrealizacji.
Serwis WWW wyposażono w system CMS agencji. Dzięki niemu możliwejest zmienianie każdej treści w serwisie, łącznie z elementamigraficznymi w nagłówkach i banerach bocznych, czy też boksach zciekawymi linkami.
Rezultaty prac
W wyniku wygranegoprzetargu GoldenSubmarine opracowała strategię komunikacji winternecie, a na jej podstawie - projekty graficzne. Przeprowadziłabadania projektów i zrealizowała serwis w oparciu o systemCMS.
Rysunek3. Rysunek przedstawia trajektorię skanowania wzrokiemprojektu podstrony serwisu www.spec.waw.pl.
Serwis SPEC skierowany jest do określonych grup odbiorców. Projektgraficzny, przez szatę graficzną w "ciepłych", pastelowychkolorach, nawiązuje do elementów "ciepła". Jest wzbogacony odelikatne animacje Flashowe w nagłówku każdej strony,wykorzystujące elementy wizualizacji z Księgi Marki.
Strona główna składa się z trzech stref startowych, ukierunkowanychna trzy podstawowe grupy odbiorców. Nawigacja jest niezwykle prosta- dzięki intuicyjnemu menu oraz ścieżce, która cały czas pokazuje,w którym miejscu znajduje się użytkownik. Zadbano o duży kontrasttekstu i tła - tak aby był bardzo widoczny i czytelny.
System CMS umożliwia intuicyjne zarządzanie treścią i gwarantujepełną swobodę dokonywania zmian, łącznie z ingerencją w strukturę.Szybka aktualizacja jest szczególnie ważna przy organizacjiprzetargów publicznych. System CSM umożliwia tworzenie proceduraktualizacyjnych - przyznawanie praw do edycji i publikacji - wwybrany przez klienta sposób.
Podsumowanie
Stworzony przez GoldenSubmarine serwis jest dobrze odbierany przezgrupy docelowe, które chwalą sobie uproszczenie dostępu doinformacji, jej uporządkowanie i przeredagowanie treści w tensposób, aby była ona bardziej komunikatywna.
Rysunek 4. Aktualna strona główna serwisu www.spec.waw.pl.
Dołącz do dyskusji: Serwis firmowy SPEC - case study