SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Serwis firmowy SPEC - case study

Ruszył nowy serwis internetowy Społecznego PrzedsiębiorstwaEnergetyki Cieplnej. Został on zbudowany przez agencję interaktywnąGoldenSubmarine.

Data oddania projektu: styczeń 2009
Długość trwania projektu: 4 miesiące
Liczba specjalistów zaangażowana w projekt: 11
Badania zewnętrzne: Eye tracking, opinie o serwisie zrealizowaneprzez firmę UseLab
Link do serwisu:
http://www.spec.waw.pl/

Opis sytuacji
Podstawowym celem działalności SPEC jest przesyłanie i dystrybucjaenergii cieplnej na terenie Warszawy. Firma specjalizuje sięrównież w budowie, przebudowie i modernizacji sieci, węzłówcieplnych zajmuje się też ich obsługą. Trwa zmiana wizerunku SPEC.Idzie za tym zmiana Corporate Identity i podyktowane nią zmianywykonawcze.
Zmiana brandingu była silnym bodźcem do zmiany serwisu i sposobukomunikacji z jego odbiorcami. Poprzedni serwis był rozwijany odkilku lat wewnątrz firmy.


spec111
Rysunek 1. Strona główna poprzedniego serwisu www.spec.waw.pl.




Wyzwanie
Podstawowe wyzwania, jakie stanęły przed agencją GoldenSubmarineprzy realizacji serwisu WWW dla SPEC:

  • Opracowanie strategii obecności w internecie.
  • Opracowanie internetowego wizerunku marki, bazującego naustaleniach wynikających ze strategii, wizerunku spójnego z KsięgąMarki.
  • Poprawa komunikacji z odbiorcami serwisu poprzez dostosowaniedo języka używanego przez grupy odbiorców, uproszczenie strukturyinformacji i poprawę funkcjonalności.

Podjęte działania
GoldenSubmarine opracowała strategię obecności w internecie, wramach której:

  • Dokonano analizy porównawczej wybranych serwisów konkurencjipolskiej i zagranicznej z rynku energii cieplnej. Na podstawieanalizy ustalono wspólne elementy charakterystyczne dlabranży.
  • Podzielono odbiorców serwisu na główne grupy: klientów,odbiorców i pozostałych użytkowników zainteresowanych SPEC-em jakofirmą (grupa neutralna).
  • Określono rodzaje komunikacji skierowanej do ww. grup oraztreści dla nich przygotowane. Dla grupy klientów - przygotowanokorzyści płynące z podłączenia się do sieci SPEC, wszystkieniezbędne dokumenty, przedstawiono aspekty prawne. W warstwiewizualnej postawiono na biznesowe odniesienia. Dla odbiorców -przygotowano porady o tym, jak korzystać z energii cieplnej, atakże informacje o aktualnej pogodzie w Warszawie. W warstwiewizualnej pokazano osoby w otoczeniu swoich bliskich, w "ciepłych"życiowych sytuacjach.
  • Określono narzędzia dla poszczególnych grup odbiorców.
  • Opracowano strukturę serwisu. Zadbano o to, aby poziomzagłębień struktury nie był większy niż trzy kliknięcia.

Na podstawie wniosków wynikających ze strategii oraz zaleceń zKsięgi Marki stworzono projekty graficzne. Projekty, przedostateczną decyzją o tym, który będzie wdrożony, poddano badaniom.Oprócz badań Eye tracking internauci wypowiedzieli się na tematkolorystyki, rozmieszczenia treści, zdjęć i ogólnej oceny. Wykonaliteż zadania testowe, dotyczące pracy z serwisem.
Uczestnik badania, po zakończeniu zadań testowych, które wykonał woparciu o projekt serwisu, wypełniał ankietę, oceniającprzedstawione projekty.

spec2222

Rysunek 2. Rysunek przedstawia obszary skupiające wzrok osóbbadanych na wybranym do realizacji projekcie.




W wyniku badań okazało się, że jeden projekt jest szczególniedobrze odbierany - ale jego pomarańczowe tło, wg badanych, nadajeprojektowi ciężkości. Po wyeliminowaniu pomarańczowego tła i poinnych drobnych korektach został zaakceptowany do dalszejrealizacji.
Serwis WWW wyposażono w system CMS agencji. Dzięki niemu możliwejest zmienianie każdej treści w serwisie, łącznie z elementamigraficznymi w nagłówkach i banerach bocznych, czy też boksach zciekawymi linkami.

Rezultaty prac
W wyniku wygranegoprzetargu GoldenSubmarine opracowała strategię komunikacji winternecie, a na jej podstawie - projekty graficzne. Przeprowadziłabadania projektów i zrealizowała serwis w oparciu o systemCMS.

spec3333

Rysunek3. Rysunek przedstawia trajektorię skanowania wzrokiemprojektu podstrony serwisu www.spec.waw.pl.




Serwis SPEC skierowany jest do określonych grup odbiorców. Projektgraficzny, przez szatę graficzną w "ciepłych", pastelowychkolorach, nawiązuje do elementów "ciepła". Jest wzbogacony odelikatne animacje Flashowe w nagłówku każdej strony,wykorzystujące elementy wizualizacji z Księgi Marki.
Strona główna składa się z trzech stref startowych, ukierunkowanychna trzy podstawowe grupy odbiorców. Nawigacja jest niezwykle prosta- dzięki intuicyjnemu menu oraz ścieżce, która cały czas pokazuje,w którym miejscu znajduje się użytkownik. Zadbano o duży kontrasttekstu i tła - tak aby był bardzo widoczny i czytelny.

System CMS umożliwia intuicyjne zarządzanie treścią i gwarantujepełną swobodę dokonywania zmian, łącznie z ingerencją w strukturę.Szybka aktualizacja jest szczególnie ważna przy organizacjiprzetargów publicznych. System CSM umożliwia tworzenie proceduraktualizacyjnych - przyznawanie praw do edycji i publikacji - wwybrany przez klienta sposób.

Podsumowanie
Stworzony przez GoldenSubmarine serwis jest dobrze odbierany przezgrupy docelowe, które chwalą sobie uproszczenie dostępu doinformacji, jej uporządkowanie i przeredagowanie treści w tensposób, aby była ona bardziej komunikatywna.

spec4444

Rysunek 4. Aktualna strona główna serwisu www.spec.waw.pl.

Dołącz do dyskusji: Serwis firmowy SPEC - case study

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl