SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

PKP Intercity do prywatyzacji na GPW w 2009 r., a PKP Cargo w 2010 r.

Należące do Grupy PKP - PKP Intercity i PKP Cargo zostaną częściowo sprywatyzowane poprzez giełdę w latach 2009-2010, wynika z przyjętej we wtorek przez rząd strategii dla transportu kolejowego do 2013 r.

"Zgodnie z przewidywaniami, akcje spółki PKP Cargo mają trafić na giełdę ok. 2010 r., Skarb Państwa zachowa w nich większościowy udział"- czytamy w komunikacie CIR.

Rząd przyjął, że podobne założenia w kwestii pakietu większościowego dotyczą spółki PKP Intercity, która zostanie poddana częściowej prywatyzacji w 2009 r.

Z kolei akcje spółki PLK SA, która odpowiada za infrastrukturę kolejową pozostaną w 100% w rękach Skarbu Państwa.

Strategia dla transportu kolejowego zakłada dofinansowywanie remontów i utrzymywanie infrastruktury kolejowej z budżetu państwa. Wydatki na to zadanie wyniosą w latach 2007-2009 ok. 1380 mln zł.

"Nadrzędnym celem strategii jest stabilizacja finansowa PKP SA, jako spółki dominującej i reszty grupy, w tym szczególnie: PKP Przewozy Regionalne, PKP Intercity, PKP Cargo, PKP Polskie Linie Kolejowe, PKP Energetyka, Telekomunikacja Kolejowa" - czytamy dalej.

Głównym zadaniem PKP SA będzie przeprowadzenie restrukturyzacji finansowej Grupy PKP m.in. poprzez przygotowanie wybranych spółek do prywatyzacji, zahamowanie zatorów płatniczych między spółkami kolejowymi, ustabilizowanie poziomu zadłużenia grupy oraz bieżące zarządzanie płynnością finansową.

Strategia dla kolei zakłada oddłużenie do 2009 r. spółki PKP Przewozy Regionalne, która pod koniec 2006 r. miała ponad 2,1 mld zł długu, znacznie przewyższającego wartość majątku spółki.

"Przewiduje się, że spółka ta otrzyma w latach 2008-2009 pożyczkę z budżetu państwa w wysokości 1860 mln zł"- głosi komunikat.

Z chwilą rozpoczęcia oddłużenia PKP Przewozy Regionalne, spółka zostanie przekazana nieodpłatnie w równych częściach 16-tu samorządom wojewódzkim.

Samorządy wojewódzkie będą pełnić wszystkie podstawowe funkcje związane z utrzymaniem kolei regionalnej, np. organizować przewozy, pełnić rolę wykonawcy oraz dofinansowywać linie regionalne.

Planuje się również oddłużenie PKP SA, której zobowiązania sięgają 5,6 mld zł. Według założeń, długi przedsiębiorstw mają być spłacone z pożyczki udzielonej przez Skarb Państwa PKP SA. Pełne oddłużenie PKP SA będzie możliwe dopiero w 2022 r.

Grupa PKP zmniejszyła stratę netto do 100 mln zł w 2006 roku z 710 mln zł straty rok wcześniej. Według planów na 2007 rok, grupa ma odnotować zerowy wynik netto.

W 2006 roku przychody wyniosły 11.400 mln zł, a koszty - 11.627 mln zł.

W 2006 roku Grupa PKP zmniejszyła zatrudnienie o 1 tys. etatów i zwiększyła wydatki inwestycyjne o 200 mln zł. Grupa wydała na ten cel 1.925 mln zł.

Swoje wyniki w 2006 roku poprawiły wszystkie spółki Grupy PKP, a w największym stopniu spółka PKP Przewozy Regionalne - o 420 mln zł.

Siedem firm przyniosło w 2006 roku zyski: PKP Intercity - 30 mln zł zysku, PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście - 1,9 mln zł, PKP WKD - 0,2 mln zł, PKP CARGO - 53 mln zł, PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa - 65 mln zł, PKP Energetyka - 25 mln zł, PKP Informatyka - 1,9 mln zł.

Natomiast trzy spółki miały w 2006 roku wynik finansowy na poziomie straty. PKP Przewozy Regionalne miały 227 mln zł straty, Telekomunikacja Kolejowa - 16 mln zł, zaś PKP Polskie Linie Kolejowe - 74 mln zł.

Dołącz do dyskusji: PKP Intercity do prywatyzacji na GPW w 2009 r., a PKP Cargo w 2010 r.

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl