Jakie nowe formaty pojawiły się tej jesieni w telewizji?
Firma badawcza WIT zaprezentowała podczas targów telewizyjnychMIPCOM, które trwają w Cannes, najświeższe i najbardziejinnowacyjne formaty telewizyjne tej jesieni.
"The WIT Fresh TV Report" to co sezonowa selekcja formatówrozrywkowych. W każdym roku grupa analizuje programing z 30światowych rynków. W tym roku Virginia Mouseler, CEO WIT rozpoczęłaprezentację od programów dziecięcych.
W "Kid Nation" 40 dzieci w wieku 8-15 lat przez 40 dni żyje zdala od rodziców, wiodąc dorosłe życie - gotuje posiłki, prowadzibiznesy, a nawet organizuje własny rząd. Pod koniec każdego odcinkamaluchy podsumowują życie w stworzonym przez siebie środowisku.Program od września nadaje amerykańska CBS Paramount.
Zaprezentowano kilka innych dziecięcych formatów, w tymbrytyjski "Leave Us Kids Alone", gdzie 12 młodych osób miało zkolei za zadanie stworzyć szkołę. Pod opieką mięli grupę11-12-letnich uczniów, którym udzielano lekcji, karmiono je iopiekowano się nimi 24 godziny na dobę. Holenderski "Jong Geleerd"(Back to school) - grupa dzieci w wieku 11-12 lat rywalizuje zeswoimi rodzicami. Pytania zadawano na poziomie tych pierwszych. Wizraelskim "Revenge of the Geeks" 12 najzdolniejszych dzieci zkraju miało do wykonania intelektualne i konstruktorskie zadania,mające poświadczyć o ich ponadprzeciętnych zdolnościach. Premierashow 20 listopada. "Baby Ballroom the Championship" (UK) to konkurstańca. Rywalizuje 14 par. Sędziowie do finału wybierają 6 znich.
Duże wrażenie na zgromadzonych na prezentacji wywarłoskandynawskie "Single Mums", gdzie samotne matki początkowoprzebierały w niezliczonej ilości mężczyzn, by później tylko dwóchz nich przedstawić swoim pociechom. Ostateczny wybór mężczyznynależał jednak do kobiety.
WIT pokazał szereg quizów psychologicznych, w tym "Amnesia" zUSA, gdzie partnerom życiowym zadawano szereg zdawałoby sięprostych pytań, w stylu, jaki kolor oczu ma ich druga połowa.
Formatem jakby przeniesionym z gry planszowej był niemiecki"Volltreffer" - czyli gra w statki, tym razem na zamkniętymbasenie. Rywalizuje 12 celebrities. "American Gladiators" to powrótdo znanego sprzed lat formatu o tym samym tytule. Zespołyskładające się z czterech mężczyzn i czterech kobiet rywalizują wkonkurencjach siłowych, kondycyjnych i wytrzymałościowych.
W "Temptation" trzech zawodników odpowiada na pytania dotyczącekultury popularnej, a za poprawne odpowiedzi dostaje pieniądze,które później może zamienić na luksusowe produkty, oferowane pookazyjnej cenie, bądź zachować je do następnego odcinka. Wholenderskim "Battle of the Choirs" poszukiwano najlepszego chóru,a w niemieckim "Welcome in the Neighbourhood" rodziny walczą o domo wartości 250 tys. euro. Początkowo mieszkają w nim, ale żeby nastale go zdobyć, muszą pozyskać sympatię sąsiadów, a z tą niebędzie tak łatwo.
"When Women Rule the World" - grupa atrakcyjnych kobiet, mieszkaw świecie mężczyzn. Mężczyzn jest 12 i są oni do dyspozycji każdejz nich. Mało tego, budują dla nich przysłowiowy raj na ziemi. Wświecie kobiet może zostać tylko jeden mężczyzna. Zwycięzca zdobywawysoką nagrodę. Emisję w USA przewidziano na przyszły rok.Dystrybutorem jest 20th Century Fox. Z kolei w "What Women Want"(Dania), grupa atrakcyjnych kobiet w wieku 30-40 lat uczy grupęmłodym mężczyzn, jak odnaleźć się z świecie płci pięknej.
Największy entuzjazm wzbudził japoński "Silent Library", gdzie 6zawodników bierze udział w często absurdalnych konkurencjach,czasami bolesnych, na pewno wiążących się z hałasem. W trakciekonkursu muszą oni zachować się najciszej jak mogą, czyli stosowniedo miejsca, jakim jest czytelnia publiczna.
Firma badawcza WIT zaprezentowała też nowe formaty Green TV. Odkilku sezonów na targach w Cannes jest moda na lansowanie"przyjaznego środowisku" programingu. W naszym kraju praktycznietaki dzisiaj nie istnieje.
"A World Without Water" to cykl filmów poświęconych temu, jakważna jest choćby butelka wody w życiu każdego człowieka.Sfilmowano rodziny z Boliwii, Indii, Tanzanii i USA. Każdy zodcinków dotyka problemu zasobów wodnych i racjonalnego ichwykorzystywania. "Cool Aid - The National Carbon Test" - cyklemitowany w Australii pokazuje jak duże stężenie dwutlenku węglawpływa na życie mieszkańców tego kraju. Emisji dwutlenku węglapoświęcony jest również australijski "Carbon Cops".
Brytyjskie formaty "Wasted" i "No Waste Like Home", czyholenderski "A Tricky Business" pokazują jak przykładowawielkomiejska rodzina, nieumiejętnie obchodzi się z wodą, światłem,jak marnotrawi nadający się do ponownego wykorzystania budulec,pochodzący przykładowo z opakowań po produktach spożywczych.Programy uczą ekologicznego życia.
W belgijskim "High Tension" pokazano rodzinę, która w trakcietygodnia musi ograniczyć zużycie energii elektrycznej (zużycieświatła, ciepłej wody, korzystanie z urządzeń elektrycznych).Brytyjski "Dumped" - 11 osób przez 3 tygodnie żyje na śmietnisku. Zodpadów musi m.in. zbudować dom. Amerykański "Big Idea For a SmallPlanet" - w każdym z epizodów cyklu skoncentrowano się na innymaspekcie, jak ekologiczna benzyna, ekologiczne ubrania, zdroważywność. Również w amerykańskim "It's Not Easy Being Green" ojcieci syn, pokoleniowi specjaliści od ekologii, pomagają wybranymwcześniej osobą, przygotować przyjazny środowiskowo projekt, jak naprzykład domowa, zasilana energią słoneczną instalacjaelektryczna.
MIPCOM to międzynarodowe targi sprzedaży produktuaudiowizualnego i cyfrowego. Potrwają do 12 października.
Dołącz do dyskusji: Jakie nowe formaty pojawiły się tej jesieni w telewizji?