Grupa CCC: w II kwartale sprzedaż w sklepach stacjonarnych zmalała o 47 proc., e-commerce 79 proc. w górę, cięcia w marketingu
W drugim kwartale br. firma obuwnicza CCC (należą też do niej marki Gino Rossi, eobuwie i KVAG) zanotowała spadek przychodów sprzedażowych o 21 proc. do 1,29 mld zł, przy czym wpływy z e-commerce wzrosły o 79 proc. do 626 mln zł - wynika z jej szacunkowych danych. Firma ograniczyła wydatki marketingowe, m,in. zrezygnowała ze sponsoringu grupy kolarskiej CCC Team.
Decydujący wpływ na wyniki Grupy CCC w minionym kwartale miało zamknięcie zdecydowanej większości jej sklepów stacjonarnych od połowy marca do początku maja. 20 kwietnia otwarte mogły zostać sklepy wolnostojące, a na początku maja także te w galeriach handlowych, przy czym z zachowaniem obostrzeń sanitarnych.
W komunikacie giełdowym firma podała, że na koniec czerwca działalność wznowiło 95 proc. jej sklepów.
57 proc. wzrostu w e-sklepach eobuwie, już 86 mln zł na CCC.eu
Według wstępnych danych w zeszłym kwartale przychody Grupy CCC w sklepach stacjonarnych zmalały rok do roku o 47 proc., z 1,23 mld zł do 656 mln zł. W przypadku sieci CCC nastąpił spadek o 46 proc. do 566 mln zł, natomiast procentowo najmocniej sprzedaż zmalała w sklepach Gino Rossi - o 76 proc. do 6 mln zł.
Za to wpływy w sklepach internetowych poszły w górę o 79 proc., z 349 do 626 mln zł. W e-sklepie eobuwie.pl nastąpił wzrost o 57 proc. do 519 mln zł. Firma podała, że w ciągu kwartału na tej platformie złożono ok. 2,8 mln zamówień (64 proc. na urządzeniach mobilnych). - Po niższej dynamice przychodów w marcu 2020, odnotowano znaczące wzrosty w kwietniu, maju i czerwcu (odpowiednio o 28%, 71%, 60% r/r), przy wyższych o parę punktów procentowych marżach brutto (zbliżonych dla regionu Europy Środkowo-Wschodniej i Europy Zachodniej) i niższych kosztach marketingowych - opisano w komunikacie.
Przychody w e-sklepie Modivo zwiększyły się o 32 proc. do 49 mln zł, a w DeeZee (w zeszłym kwartale rozpoczął działalność Czechach, na Słowacji, Węgrzech i w Rumunii) - o 64 proc. do 18 mln zł. Natomiast uruchomiony pod koniec kwietnia ub.r. e-sklep CCC.eu w minionym kwartale przyniósł 86 mln zł wpływów, z czego tylko w maju 40 mln zł.
- W ocenie Grupy, wykreowana przez COVID zmiana zachowań konsumenckich w kierunku ecommerce, stwarza unikalną perspektywę dla eobuwie.pl na przyspieszenie rentownego wzrostu i istotne zwiększenie jego udziałów rynkowych. W kontekście tych okoliczności, CCC planuje kontynuować analizy i prace dot. pozyskania na poziomie eobuwie.pl odpowiedniego kapitału, który umożliwi pełne wykorzystanie tych nowo powstałych szans rynkowych - stwierdzono.
W ujęciu like-for-like przychody detaliczne firmy zmalały rok do roku o 49 proc.
CCC ma 1,2 tys. sklepów, renegocjuje czynsze
Na koniec czerwca br. Grupa CC miała 1 208 sklepów, o cztery mniej niż rok wcześniej. Przybyło 40 sklepów CCC (obecnie jest ich 981) i 13 eobuwie (25), a zmalała liczba sklepów KVAG i Gino Rossi.
Łączna powierzchnia handlowa sklepów firmy poszła w górę o 8 proc. do 761,2 tys. metrów kwadratowych.
CCC podało w komunikacie, że jest w trakcie renegocjacji umów wynajmu z właścicielami centrów handlowych. - W procesie negocjacji zmieniane są warunki umów, które wpływają na rozpoznane w skonsolidowanym sprawozdaniu z sytuacji finansowej: aktywo z tytułu prawa do użytkowania oraz zobowiązanie z tytułu leasingu, a także amortyzację i pozostałe koszty najmu wykazane w skonsolidowanym. Negocjacje obejmują w swoim zakresie okres sprawozdawczy, jak i okresy przyszłe, stąd wpływ aneksów/porozumień do umów czynszowych będzie miał odzwierciedlenie w pozycjach bilansowych, jak i wynikowych w całym okresie trwania umów najmu, a nie wyłącznie w bieżącym roku obrotowym - opisano.
Oszczędności w pensjach i marketingu
CCC poinformowało, że zanotowała istotny spadek pozostałych kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu oraz salda pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych. - Głównie za sprawą: oszczędności na poziomie kosztów wynagrodzeń (optymalizacja zatrudnienia, obniżenie wymiaru etatów, ograniczenie benefitów) oraz logistyki, a także między innymi za sprawą oszczędności na usługach obcych i usługach marketingu - wyliczyło.
Firma po wielu latach współpracy zdecydowała się zakończyć sponsorowanie grupy kolarskiej CCC Team.
- Spółka wprowadziła program oszczędnościowy i poprawy efektywności, który ma na celu dalsze obniżanie bazy kosztowej i poprawę rentowności. Na obniżenie poziomu kosztów wpłynęły także otrzymane w ramach pomocy rządowej dla przedsiębiorstw subsydia, a w szczególności dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników - dodano. W maju, żeby zachęcić klientów do powrotu do sklepów, firma wprowadziła promocje cenowe.
E-commerce pogarsza marże, 147 mln zł rezerw gotówkowych
Zysk sprzedażowy brutto Grupy CCC zmalał rok do roku z 840 do 620 mln zł, a marża sprzedażowa brutto - z 51,2 do 48 proc. Firma tłumaczy to dużo wyższym niż rok wcześniej udziałem e-commerce w jej przychodach.
Natomiast koszty sprzedaży i ogólnego zarządu oraz saldo pozostałych przychodów i kosztów operacyjnych wyniosły w minionym kwartale 732 mln zł (wobec 702 mln zł rok wcześniej), z czego 147 mln zł wynika z rozpoznania rezerw gotówkowych.
Firma podała, że te rezerwy są związane głównie z „restrukturyzacją obecności na rynku szwajcarskim, działaniami dot. zamknięć wybranych sklepów na rynku niemieckim, zamknięciem aktywności związanej ze sponsoringiem sportowym oraz jednorazowymi kosztami związanymi z refinansowaniem Grupy CCC”.
W konsekwencji zysk netto firmy zmalał z 321 do 40 mln zł, a wynik operacyjny - ze 138 mln zł zysku do 112 mln zł straty. Bez uwzględnienia tych rezerw w zeszłym kwartale zysk operacyjny wyniósłby 34 mln zł, a zysk EBITDA - 187 mln zł.
Pod koniec kwietnia firma CCC w ramach przyspieszonego budowania księgi popytu uplasowała 13,7 mln akcji po 37 zł za sztukę, z ich sprzedaży pozyska 506,9 mln zł. Połowę obejmie spółka założyciela CCC Dariusza Miłka, jednocześnie sprzedając 2,06 mln posiadanych akcji.
Dołącz do dyskusji: Grupa CCC: w II kwartale sprzedaż w sklepach stacjonarnych zmalała o 47 proc., e-commerce 79 proc. w górę, cięcia w marketingu