Gigantyczna kara dla sieci Play. Musi zapłacić ponad 8 mln zł
P4, operator sieci Play, nie usunął niezwłocznie - zgodnie z wyrokiem Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów - niedozwolonego postanowienia z umów oraz ograniczał prawa konsumentów do dochodzenia odszkodowania za brak dostępu do usług telekomunikacyjnych. Dlatego UOKiK nałożył na spółkę karę wynoszącą ponad 8 mln zł.
Postępowanie w sprawie P4, operatora sieci Play, zostało wszczęte przez UOKiK w listopadzie ub.r. Po przeanalizowaniu regulamin świadczenia usług telekomunikacyjnych i dostępu do internetu w Play wątpliwości Urzędu wzbudziło przede wszystkim niezastosowanie się przez operatora do wyroku SOKiK oraz ograniczanie abonentom dochodzenia odszkodowania za straty spowodowane brakiem dostępu do usług telekomunikacyjnych.
W lutym 2012 roku SOKiK uznał, że stosowana przez P4 klauzula, która decydowała o skuteczności doręczeń, była niezgodna z prawem. W konsekwencji została wpisana do rejestru postanowień niedozwolonych i od tego momentu powinna zostać wykreślona z wzorców umów operatora.
Mimo prawomocnego wyroku, spółka P4 usunęła niedozwoloną klauzulę dopiero po ponad pięciu miesiącach od opublikowania jej w rejestrze. Zgodnie z kwestionowaną przez sąd klauzulą, pismo wysłane na ostatni podany przez konsumenta adres było automatycznie uznawane za doręczone i wywoływało określone skutki prawne. Za stosowanie klauzuli wpisanej do rejestru, maksymalna kara, którą może nałożyć UOKiK, wynosi do 10 proc. ubiegłorocznego przychodu przedsiębiorcy.
- Wątpliwości UOKiK-u wzbudziło także organicznie przez Play konsumentom możliwości dochodzenia roszczeń zgodnie z regułami kodeksu cywilnego wtedy, gdy nie mieli dostępu do usług telekomunikacyjnych. We wzorcach umownych zabrakło postanowienia przyznającego abonentowi możliwości dochodzenia roszczeń ponad wartość kary umownej narzuconej przez przedsiębiorcę. W związku z tym konsument nie mógłby na drodze sądowej dochodzić rekompensaty poniesionej szkody ponad wysokość ustalonej we wzorcu kary umownej - informuje Małgorzata Cieloch, rzecznik prasowy UOKiK.
Zgodnie z prawem telekomunikacyjnym, dostawca usług jest zobowiązany do określenia w umowie zakresu odpowiedzialności z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy, wysokości odszkodowania oraz zasad i terminów jego wypłaty. Abonentowi przysługuje odszkodowanie w wysokości poniesionej szkody i nie jest ono ograniczone wysokością opłacanego abonamentu.
Za naruszenie zbiorowych interesów konsumentów prezes UOKiK nałożyła na P4 karę wynoszącą dokładnie 8 218 537 zł. Decyzja nie jest ostateczna, a operator już odwołał się od niej do sądu.
Dołącz do dyskusji: Gigantyczna kara dla sieci Play. Musi zapłacić ponad 8 mln zł