Co piąty pracownik 50+ w branży reklamowej czuł się dyskryminowany ze względu na wiek
Aż 22 proc. pracowników po 50-tce w branży komunikacyjnej doświadczyło dyskryminacji w miejscu pracy z uwagi na swój wiek - wynika z raportu „50-latkowie w branży reklamowej” agencji Mediahub, w której zdiagnozowano napięcia wynikające z dyskryminacji ze względu na wiek.
Najnowsze badania przeprowadzone przez Mediahub pokazują, jak specjaliści po 50. roku życia postrzegają swoją rolę i pozycję w branży reklamowej, jakie są ich kluczowe problemy, obawy i potrzeby.
- Nasz raport pokazuje, że branża reklamowa musi zwrócić większą uwagę na potrzeby i potencjał swoich starszych specjalistów. Pracownicy ci nie tylko posiadają ogromne doświadczenie, ale także przyczyniają się do tworzenia innowacyjnych rozwiązań. Wprowadzenie odpowiednich strategii wsparcia dla 50-latków może przynieść korzyści zarówno firmom, jak i całej branży – mówi Ewa Góralska, managing director Mediahub.
Autorzy raportu zwracają uwagę, że w dobie odmładzania marek i kultu młodości, słowa „starość”, „senior”, „boomer” brzmią jak straszaki, dlatego wprowadzili termin „silver generation”. Dodają, że niestety termin, który miał pomagać w definiowaniu rynku usług dla starzejącego się społeczeństwa, używany niewłaściwie stał się narzędziem wtórnej stereotypizacji.
- Nagminnie popełniamy szereg heurystyk, m.in. poprzez próbę jednakowego przypisywania cech aktywnym zawodowo 50-cio latkom i 75-letnim emerytom, bądź poprzez obrazowanie artykułów wizualizacjami przedstawiającymi w większości osoby nawet w okolicy 80 lat - komentuje Damian Borowiec, senior media&creative strategist Mediahub, autor raportu.
50-latkowie w reklamowej rzeczywistości
W gronie współczesnych 50 i 60–latków jest wielu współtwórców branży reklamowej i marketingowej w Polsce. Mimo ogromnego doświadczenia i szerokich branżowych znajomości (64proc.), osoby 50+ napotykają na istotne bariery. 78proc. badanych przyznaje, że osobom po 50 roku życia trudniej przejść rekrutację w branży reklamowej. Za główną przyczynę 57proc. ankietowanych wskazało niechęć pracodawców do zatrudniania osób, którym niedługo będą przysługiwały dodatkowe prawa przedemerytalne. 40proc. natomiast zgadza się z tym, że doświadczony pracownik może być postrzegany jako zagrożenie dla potencjalnego
przełożonego.
Wśród obecnie aktywnych pracowników powyżej 50. roku życia, 9 na 10 z nich zostało zatrudnionych przed ukończeniem 50 roku życia. Stereotypy panujące w branży kładą się cieniem nie tylko na rekrutacjach, ale też w codziennej pracy. Jedną z głównych obaw dla pracowników 50+ branży reklamowej jest strach przed zwolnieniem z uwagi na zbliżający się wiek ochrony przedemerytalnej – 34proc. wskazań. 22 proc. pracowników 50+ branży reklamowej otwarcie twierdzi, że doświadczyło dyskryminacji w pracy z uwagi na swój wiek.
Doświadczenie kontra brak docenienia
Obecni 50-latkowie branży reklamowej to często osoby, które nie tylko nadążają za zmianami, ale także je kreują. 72proc. badanych uważa, że wykonuje zadania szybciej niż młodsi koledzy, a przy tym taki sam procent posiada większą odporność na stres w pracy. Mimo to, tylko 46proc. czuje, że ich zdanie jest brane pod uwagę w firmie, a jedynie 34proc.doświadcza poważania i szacunku.
Osoby 50+ w branży reklamowej oceniają swój poziom szczęścia na 7,2 w skali 1-10, co jest wyższe niż średnia dla populacji Silverów (6,4). 69proc. z nich jest zadowolonych ze swojego wykształcenia, a 63proc. ze stanu zdrowia. Jednak tylko 31proc. optymistycznie widzi swoją przyszłość w branży, a aż 36proc. obawia się, że ich pozycja w firmie będzie marginalizowana z wiekiem.
Zaledwie 4proc. badanych planuje przejść na emeryturę od razu po osiągnięciu wieku emerytalnego. Większość (54proc.) zamierza kontynuować pracę, ale na elastycznych warunkach, które pozwolą im na lepsze zarządzanie stresem i obowiązkami.
Dołącz do dyskusji: Co piąty pracownik 50+ w branży reklamowej czuł się dyskryminowany ze względu na wiek