Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 20:00:03 - MarcinJM
Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
Ma to isc do rajdowki, zeby uwolnic lewa noge od wladania sprzeglem.
Charakterystyka: binarna (do ruszenia bedzie klasyczny pedal).
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 20:09:11 - bratPit
> Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
> manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
> Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne, strasznie
> wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach), Moze duzy
> elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
> Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
jaki chcesz uzyskać czas zadziałania, jaka siła i jaka droga do pokonania?
brat
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 20:36:23 - MarcinJM
>
>> Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
>> manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
>> Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
>> strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
>> Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
>> Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
>
> jaki chcesz uzyskać czas zadziałania, jaka siła i jaka droga do pokonania?
czas ok 0.1, max 0.2sek, ok 100kg, 3 cm
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 21:14:20 - bratPit
>>> Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
>>> manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
>>> Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
>>> strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
>>> Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
>>> Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
>>
>> jaki chcesz uzyskać czas zadziałania, jaka siła i jaka droga do
>> pokonania?
>
> czas ok 0.1, max 0.2sek, ok 100kg, 3 cm
myślę że spokojnie jesteś w stanie załatwić to pneumatyką, niedawno bawiłem
się sterowaniem siłowników w maszynie, które wysuwały się w ok 50ms na
odległość rzędu 100mm, przy czym pracowało to na ciśnieniu jak w sieciach
przemysłowych (rzędu 4-6 Barów),
brat
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 21:25:48 - MarcinJM
>
>>>> Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
>>>> manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
>>>> Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
>>>> strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
>>>> Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
>>>> Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
>>>
>>> jaki chcesz uzyskać czas zadziałania, jaka siła i jaka droga do
>>> pokonania?
>>
>> czas ok 0.1, max 0.2sek, ok 100kg, 3 cm
>
> myślę że spokojnie jesteś w stanie załatwić to pneumatyką, niedawno
> bawiłem się sterowaniem siłowników w maszynie, które wysuwały się w ok
> 50ms na odległość rzędu 100mm, przy czym pracowało to na ciśnieniu jak w
> sieciach przemysłowych (rzędu 4-6 Barów),
Ale ja nie mam tych 4-6bar, mam podcienienie uzywane do wspomagania
hampli o nieznanej mi wartosci. Kompresora nie zaloze.
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-09 07:46:10 - SET
Użytkownik MarcinJM
news:idopkc$3rt$1@news.onet.pl...
> W dniu 2010-12-08 21:14, bratPit pisze:
> >
> >>>> Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
> >>>> manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
> >>>> Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
> >>>> strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
> >>>> Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
> >>>> Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
> >>>
> >>> jaki chcesz uzyskać czas zadziałania, jaka siła i jaka droga do
> >>> pokonania?
> >>
> >> czas ok 0.1, max 0.2sek, ok 100kg, 3 cm
> >
> > myślę że spokojnie jesteś w stanie załatwić to pneumatyką, niedawno
> > bawiłem się sterowaniem siłowników w maszynie, które wysuwały się w ok
> > 50ms na odległość rzędu 100mm, przy czym pracowało to na ciśnieniu jak w
> > sieciach przemysłowych (rzędu 4-6 Barów),
>
> Ale ja nie mam tych 4-6bar, mam podcienienie uzywane do wspomagania
> hampli o nieznanej mi wartosci. Kompresora nie zaloze.
>
Niekoniecznie kompresor potrzebny. Mała butla na sprężone powietrze powinna
starczyć na długo przy tak małym wymaganym skoku.
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-09 07:56:16 - ToMasz
> Użytkownik MarcinJM
> news:idopkc$3rt$1@news.onet.pl...
>> W dniu 2010-12-08 21:14, bratPit pisze:
>>>>>> Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
>>>>>> manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
>>>>>> Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
>>>>>> strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
>>>>>> Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
>>>>>> Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
>>>>> jaki chcesz uzyskać czas zadziałania, jaka siła i jaka droga do
>>>>> pokonania?
>>>> czas ok 0.1, max 0.2sek, ok 100kg, 3 cm
>>> myślę że spokojnie jesteś w stanie załatwić to pneumatyką, niedawno
>>> bawiłem się sterowaniem siłowników w maszynie, które wysuwały się w ok
>>> 50ms na odległość rzędu 100mm, przy czym pracowało to na ciśnieniu jak w
>>> sieciach przemysłowych (rzędu 4-6 Barów),
>> Ale ja nie mam tych 4-6bar, mam podcienienie uzywane do wspomagania
>> hampli o nieznanej mi wartosci. Kompresora nie zaloze.
>>
>
> Niekoniecznie kompresor potrzebny. Mała butla na sprężone powietrze powinna
> starczyć na długo przy tak małym wymaganym skoku.
>
>
właśnie to chciałem zaproponować. trzeba by mieć 6- 10 atm, powietrzem
wciskać sprzegło, za pomocą zaworka elektromagnetycznego, powinno być
szybko, a puszczać sprzegło wywalając powietrze do atomosfery. nie wiem
gdzie Ty sie doszukujesz opóźnień.
O elektryce parę postów niżej
ToMasz
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 20:12:57 - Kuba (aka cita)
Użytkownik MarcinJM
news:idokjk$h52$1@news.onet.pl...
> Witam
> Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
> manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
> Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne, strasznie
> wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach), Moze duzy
> elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
> Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
> Ma to isc do rajdowki, zeby uwolnic lewa noge od wladania sprzeglem.
> Charakterystyka: binarna (do ruszenia bedzie klasyczny pedal).
wg mnie hydraulika będzie najszybsza. Elektromagnes również tylko możesz
mieć problem z siła (i wielkością pobieranego proądu), zaś mała pompa
hydrauliczna i siłownik hydrauliczny wydaje mi sie energetycznie będą
najsensowniejsze..
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 20:39:44 - MarcinJM
>
> Użytkownik MarcinJM
> news:idokjk$h52$1@news.onet.pl...
>> Witam
>> Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
>> manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
>> Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
>> strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
>> Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
>> Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
>> Ma to isc do rajdowki, zeby uwolnic lewa noge od wladania sprzeglem.
>> Charakterystyka: binarna (do ruszenia bedzie klasyczny pedal).
>
> wg mnie hydraulika będzie najszybsza. Elektromagnes również tylko możesz
> mieć problem z siła (i wielkością pobieranego proądu), zaś mała pompa
> hydrauliczna i siłownik hydrauliczny wydaje mi sie energetycznie będą
> najsensowniejsze..
Hydraulika nie bedzie najszybsza, wydaje mi sie. Zeby byla, musialaby
byc wysokowydajna, duzej mocy = duzo wazyc i potrzebowac duzo energii.
Za elektrycznym rozwiazaniem przemawia to, ze moze byc bardzo szybkie, a
prad rzedu 100A chwilowego nie powinien stanowic wyzwania. No i prad
jest na pokladzie, hydrauliki nie ma.
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 20:45:17 - Kuba (aka cita)
Użytkownik MarcinJM
news:idomu1$pua$1@news.onet.pl...
> Hydraulika nie bedzie najszybsza, wydaje mi sie. Zeby byla, musialaby byc
> wysokowydajna, duzej mocy = duzo wazyc i potrzebowac duzo energii.
> Za elektrycznym rozwiazaniem przemawia to, ze moze byc bardzo szybkie, a
> prad rzedu 100A chwilowego nie powinien stanowic wyzwania. No i prad jest
> na pokladzie, hydrauliki nie ma.
pneumatyki też nie ma ... a brałeś ja w pierszej kolejności pod uwage.
Poza tym pneumatyka może też być szybka - wszystko zalezy jakie będziesz
miał cisnienie w układzie.
A czy 100A chwilowego poboru nie stanowi problemu to ja nie wiem. Policz ile
razy potrzeba będzie tego prądu podczas sportowej jazdy i może sie okazac,
ze ... zrobi sie problem.
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 20:54:09 - MarcinJM
>
> Użytkownik MarcinJM
> news:idomu1$pua$1@news.onet.pl...
>> Hydraulika nie bedzie najszybsza, wydaje mi sie. Zeby byla, musialaby
>> byc wysokowydajna, duzej mocy = duzo wazyc i potrzebowac duzo energii.
>> Za elektrycznym rozwiazaniem przemawia to, ze moze byc bardzo szybkie,
>> a prad rzedu 100A chwilowego nie powinien stanowic wyzwania. No i prad
>> jest na pokladzie, hydrauliki nie ma.
>
> pneumatyki też nie ma ... a brałeś ja w pierszej kolejności pod uwage.
> Poza tym pneumatyka może też być szybka - wszystko zalezy jakie będziesz
> miał cisnienie w układzie.
Jest podcisnienie, to tez pneumatyka. Ew. moglbym dac alternator od
diesla z dedykowana pompa podcisnienia, ale chyba to malo.
> A czy 100A chwilowego poboru nie stanowi problemu to ja nie wiem. Policz
> ile razy potrzeba będzie tego prądu podczas sportowej jazdy i może sie
> okazac, ze ... zrobi sie problem.
Tez moze byc, ale tego nie da sie wyliczyc, to musze zbadac.
Z tym, ze ile trwa zmiana biegu? pol sek.? 100zmian = 50 sek. Mysle, ze
mogloby to dac rade. Tym bardziej, ze w gore daje rade bez sprzegla,
problem jest, gdy trzeba biegi zbijac i hamowac.
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-09 09:53:46 - Kuba (aka cita)
Użytkownik MarcinJM
news:idonp2$t0c$1@news.onet.pl...
> Jest podcisnienie, to tez pneumatyka. Ew. moglbym dac alternator od diesla
> z dedykowana pompa podcisnienia, ale chyba to malo.
IMO nadcisnienie będzie wydajniejsze, bo będzie (bezwzględnie) wyższe niż
podcisnienie.
Mały kompresor na pasku i masz sprawe załawtioną.
ps. co to jest alternetor od diesla z dedykowaną pompą cisnienia?
Taka waku pompa z alternatorem w jednym? Nie widzialem czegoś takiego nigdy.
--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-09 09:58:56 - MarcinJM
>
> Użytkownik MarcinJM
> news:idonp2$t0c$1@news.onet.pl...
>> Jest podcisnienie, to tez pneumatyka. Ew. moglbym dac alternator od
>> diesla z dedykowana pompa podcisnienia, ale chyba to malo.
>
> IMO nadcisnienie będzie wydajniejsze, bo będzie (bezwzględnie) wyższe
> niż podcisnienie.
> Mały kompresor na pasku i masz sprawe załawtioną.
>
> ps. co to jest alternetor od diesla z dedykowaną pompą cisnienia?
> Taka waku pompa z alternatorem w jednym? Nie widzialem czegoś takiego
> nigdy.
Diesle z tego korzystaja, bo nie maja podcisnienia w dolocie.
Normalna lopatkowa, mimosrodowa pompa przytwierdzona na przedluzonej osi
altka, smarowana olejem pod cisnieniem.
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-09 08:01:58 - ToMasz
>
> Użytkownik MarcinJM
> news:idomu1$pua$1@news.onet.pl...
>> Hydraulika nie bedzie najszybsza, wydaje mi sie. Zeby byla, musialaby
>> byc wysokowydajna, duzej mocy = duzo wazyc i potrzebowac duzo energii.
>> Za elektrycznym rozwiazaniem przemawia to, ze moze byc bardzo szybkie,
>> a prad rzedu 100A chwilowego nie powinien stanowic wyzwania. No i prad
>> jest na pokladzie, hydrauliki nie ma.
>
> pneumatyki też nie ma ... a brałeś ja w pierszej kolejności pod uwage.
> Poza tym pneumatyka może też być szybka - wszystko zalezy jakie będziesz
> miał cisnienie w układzie.
> A czy 100A chwilowego poboru nie stanowi problemu to ja nie wiem. Policz
> ile razy potrzeba będzie tego prądu podczas sportowej jazdy i może sie
> okazac, ze ... zrobi sie problem.
>
mimo wszystko 100amperx12V to moze być zamało zeby wydajnie przyciągnąć
coś oddalonego na 3cm. przytrzymać 100kg już przyklejonego do
elektromagnesu - pestka, ale przyciągnąć - kłopot. dlatego w centralnych
zamkach stosuje sie silniczki. to może być rozwiazanie dla Ciebie. czyli
silnik, który ma wykonać 10 obr zeby wcisnąć i 10 zeby puscić, albo
silnik liniowy, ale to już wyższa szkoła jazdy.. Silnik który miałby
zrobić np1/4 obrotu i na koncu miałby ruszyć 100kg, gabarytowo moze sie
nie zmieścić. (żartuje, ale w praktyce go odrzucisz)
ToMasz
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-09 08:22:58 - MarcinJM
> mimo wszystko 100amperx12V to moze być zamało zeby wydajnie przyciągnąć
> coś oddalonego na 3cm. przytrzymać 100kg już przyklejonego do
> elektromagnesu - pestka, ale przyciągnąć - kłopot. dlatego w centralnych
> zamkach stosuje sie silniczki. to może być rozwiazanie dla Ciebie. czyli
> silnik, który ma wykonać 10 obr zeby wcisnąć i 10 zeby puscić, albo
> silnik liniowy, ale to już wyższa szkoła jazdy.. Silnik który miałby
> zrobić np1/4 obrotu i na koncu miałby ruszyć 100kg, gabarytowo moze sie
> nie zmieścić. (żartuje, ale w praktyce go odrzucisz)
Chyba bede robil cos w stylu: elektromagnes z rdzeniem + podcisnieniowe
wspomaganie z dodatkowym zbiornikiem podcisnienia. Bo to najmniej
energochlonne rozwiazanie i korzysta z zasobow, ktore juz sa w
samochodzie. No i masa akceptowalna: ca 3kg.
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 22:23:04 - J.F.
>W dniu 2010-12-08 20:12, Kuba (aka cita) pisze:
>> wg mnie hydraulika będzie najszybsza. Elektromagnes również tylko możesz
>> mieć problem z siła (i wielkością pobieranego proądu), zaś mała pompa
>> hydrauliczna i siłownik hydrauliczny wydaje mi sie energetycznie będą
>> najsensowniejsze..
>
>Hydraulika nie bedzie najszybsza, wydaje mi sie. Zeby byla, musialaby
>byc wysokowydajna, duzej mocy = duzo wazyc i potrzebowac duzo energii.
Ogolnie przychylam sie do wniosku, ale akurat mocy i energii to
wszystkie systemy beda potrzebowac sporo.
1000N * 0.03m/0.1s = 300W.
Pneumatyka i hydraulika moga miec stosowny akumulator.
No i jeszcze drobiazg - w niektorych samochodach silownik sprzegla
jest hydrauliczny przeciez. Widac daje rade - przynajmniej od strony
wykonawczej.
A tak swoja droga - przeciez serwo hamulca ma chyba takie parametry, a
w srodku ma raptem dwa zaworki.
J.
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 23:31:49 - Hinek
>
> Ogolnie przychylam sie do wniosku, ale akurat mocy i energii to
> wszystkie systemy beda potrzebowac sporo.
> 1000N * 0.03m/0.1s = 300W.
>
>
No to policz do konca. To jest 300W przez 0,1 sekundy.
To jest moc chwilowa a nie ciagla.
Zalozmy, ze przez minute 10 razy sprzeglo bedzie uzyte.
Razem czas pracy na minute - 1sek. Na godz 60 sek.
Jak sobie przeliczysz to wyjdzie Ci ze to tak jakbys
uruchamial silnik rozrusznikiem raz na godzine.
Pozdr
--
Hinek
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-09 09:16:41 - J.F.
news:4d00077b$1@news.home.net.pl...
> Użytkownik J.F.
>> Ogolnie przychylam sie do wniosku, ale akurat mocy i energii to
>> wszystkie systemy beda potrzebowac sporo.
>> 1000N * 0.03m/0.1s = 300W.
> No to policz do konca. To jest 300W przez 0,1 sekundy.
> To jest moc chwilowa a nie ciagla.
> Zalozmy, ze przez minute 10 razy sprzeglo bedzie uzyte.
> Razem czas pracy na minute - 1sek. Na godz 60 sek.
> Jak sobie przeliczysz to wyjdzie Ci ze to tak jakbys
> uruchamial silnik rozrusznikiem raz na godzine.
No ale jednak przez ten moment musisz tych 300W wydolic. Skad ?
Mozna jakis akumulator pnematyczny/hydrauliczny, mozna pobrac z
akumulatora elektrycznego - to nie problem, trzeba jednak zapewnic
taka moc na urzadzeniach posredniczacych.
J.
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 20:26:16 - Karolek
> Witam
> Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
> manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
> Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
> strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
> Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
> Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
> Ma to isc do rajdowki, zeby uwolnic lewa noge od wladania sprzeglem.
> Charakterystyka: binarna (do ruszenia bedzie klasyczny pedal).
>
Silownik pneumatyczny, ale na nadcisnienie, jak w samochodoach ciezarowych.
Mozna cos by dobrac od jakiejs ciezarowki, dziala szybko, wybor
silownikow duzy.
Tylko do tego potrzebna sprezarka jeszcze.
--
Karolek
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 20:41:31 - MarcinJM
> Tylko do tego potrzebna sprezarka jeszcze.
Dlatego odpada: sprezarka, zbiornik, chocby najmniejszy, silownik i robi
sie spore wyzwanie.
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 20:46:03 - Karolek
> W dniu 2010-12-08 20:26, Karolek pisze:
>> Tylko do tego potrzebna sprezarka jeszcze.
>
> Dlatego odpada: sprezarka, zbiornik, chocby najmniejszy, silownik i robi
> sie spore wyzwanie.
>
I masa, a to chyba tez wazny czynnik?
Wychodzi na to, ze jedynie elektryczne rozwiazanie wchodzi w gre.
--
Karolek
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 20:29:28 - Adam 'Chloru' Drzewososki
> Witam
> Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
> manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
> Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
> strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
> Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
> Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
> Ma to isc do rajdowki, zeby uwolnic lewa noge od wladania sprzeglem.
> Charakterystyka: binarna (do ruszenia bedzie klasyczny pedal).
Kłówka. ;-)
--
___________________________________________
Chloru ** XU10J4RS ** chloru at chloru net
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 20:34:06 - MarcinJM
> Dnia 08.12.2010 MarcinJM
>> Witam
>> Od jakiegos czasu nosze sie z zamiarem zautomatyzowania sprzegla w
>> manualu. Brakuje mi szybkiej jednostki wykonawczej.
>> Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
>> strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
>> Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
>> Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
>> Ma to isc do rajdowki, zeby uwolnic lewa noge od wladania sprzeglem.
>> Charakterystyka: binarna (do ruszenia bedzie klasyczny pedal).
>
> Kłówka. ;-)
Nie umiem obslugiwac klowki i nie stac mnie na nia, to po jeden, po dwa
klowka jest bardzo droga w przeliczeniu na przejechane kilometry OSowe.
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 20:37:55 - Adam 'Chloru' Drzewososki
>>
>> Kłówka. ;-)
>
> Nie umiem obslugiwac klowki i nie stac mnie na nia, to po jeden, po dwa
> klowka jest bardzo droga w przeliczeniu na przejechane kilometry OSowe.
Wniosek: nauczyć się jeździć z kłówką i jeździć więcej! :-)
Tak całkiem na poważnie, było jakieś seicento z automatycznym sprzęgłem.
Może mechanizm z takiego da sie zaadaptować?
Czego życzę :-)
--
___________________________________________
Chloru ** XU10J4RS ** chloru at chloru net
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 20:46:51 - MarcinJM
> Dnia 08.12.2010 MarcinJM
>>>
>>> Kłówka. ;-)
>>
>> Nie umiem obslugiwac klowki i nie stac mnie na nia, to po jeden, po dwa
>> klowka jest bardzo droga w przeliczeniu na przejechane kilometry OSowe.
>
> Wniosek: nauczyć się jeździć z kłówką i jeździć więcej! :-)
Chetnie, zasponsorujesz 2-3 klowki (na poczatek) za ca 12tys/szt? ;)
A na powaznie to sie zatanawiam, czy do nauki klowki nie zastosowac
zwyklej skrzyni z wyjetymi synchronizatorami. Tylko ona sie pewnie
rozpadnie jeszcze tego samego popoludnia :/
>
> Tak całkiem na poważnie, było jakieś seicento z automatycznym sprzęgłem.
> Może mechanizm z takiego da sie zaadaptować?
bylo, poczytalem opinie i skreslilem z listy zastosowan: pierdoli sie od
samego patrzenia na to.
Jak to u fiata: zalozenie fajne, wykonanie do dupy
> Czego życzę :-)
A dziekuje :)
--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 20:52:46 - Karolek
> A na powaznie to sie zatanawiam, czy do nauki klowki nie zastosowac
> zwyklej skrzyni z wyjetymi synchronizatorami. Tylko ona sie pewnie
> rozpadnie jeszcze tego samego popoludnia :/
Bez sensu, musza byc kola zebate z prostymi zebami, a w zwyklej skrzyni
takich nie masz.
Mowiac krotko, nie wbijesz biegu dopoki nie zrownasz predkosci
obrotowych, a majac proste zeby wbijesz.
Czyli taka nauka to o kant dupy.
>>
>> Tak całkiem na poważnie, było jakieś seicento z automatycznym sprzęgłem.
>> Może mechanizm z takiego da sie zaadaptować?
>
> bylo, poczytalem opinie i skreslilem z listy zastosowan: pierdoli sie od
> samego patrzenia na to.
> Jak to u fiata: zalozenie fajne, wykonanie do dupy
>
A nie ma czasem jakis zestawow do przerobienia zwyklej skrzyni?
Czyli zestaw kol z prostymi zebami?
Albo nawet pokusic sie o zrobienie takich kol z prostymi zebami na
podstawie tych oryginalnych?
--
Karolek
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 20:57:39 - Adam 'Chloru' Drzewososki
> W dniu 2010-12-08 20:37, Adam 'Chloru' Drzewososki pisze:
>> Dnia 08.12.2010 MarcinJM
>>>>
>>>> Kłówka. ;-)
>>>
>>> Nie umiem obslugiwac klowki i nie stac mnie na nia, to po jeden, po dwa
>>> klowka jest bardzo droga w przeliczeniu na przejechane kilometry OSowe.
>>
>> Wniosek: nauczyć się jeździć z kłówką i jeździć więcej! :-)
>
> Chetnie, zasponsorujesz 2-3 klowki (na poczatek) za ca 12tys/szt? ;)
Musialbym sprzedac 2-3 takie auta jak mam ... a posiadam tylko jedno ;)
> A na powaznie to sie zatanawiam, czy do nauki klowki nie zastosowac
> zwyklej skrzyni z wyjetymi synchronizatorami. Tylko ona sie pewnie
> rozpadnie jeszcze tego samego popoludnia :/
Za młodu w DFie udawało mi się zmieniać biegi bez sprzegła. Potem w
drozszych autach nie próbowałem bo mogłaby to być droga nauka.
> bylo, poczytalem opinie i skreslilem z listy zastosowan: pierdoli sie od
> samego patrzenia na to.
Panie to sie psuje? Psują to się jabłka, to się pierdoli. ;)
--
___________________________________________
Chloru ** XU10J4RS ** chloru at chloru net
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-08 22:16:37 - J.F.
>Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
>strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
>Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
Solenoid - z wciaganym rdzeniem. Ma stosunkowo duzy skok.
Ale to bylaby wielka cewa.
Raczej jakies silowniki oparte o silnik elektryczny.
Moze wspomaganie kierownicy ?
J.
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-09 04:11:53 - Karolek
> On Wed, 08 Dec 2010 20:00:03 +0100, MarcinJM wrote:
>> Myslalem nad podcisnieniem, (testowalem silowniki pneumatyczne,
>> strasznie wolne), elektryka (silowniki el. wada jak w pneumatykach),
>> Moze duzy elektromagnes? Cos podobnego jak w rozruszniku?
>
> Solenoid - z wciaganym rdzeniem. Ma stosunkowo duzy skok.
> Ale to bylaby wielka cewa.
>
IMHO jedyny rozsadny sposob, ale chyba trzeba by samemu cos nawinac, bo
nie wiem czy dostanie taki elektromagnes.
> Raczej jakies silowniki oparte o silnik elektryczny.
> Moze wspomaganie kierownicy ?
To bedzie albo za wolne, albo za slabe.
--
Karolek
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-09 09:12:59 - J.F.
>W dniu 2010-12-08 22:16, J.F. pisze:
>> Solenoid - z wciaganym rdzeniem. Ma stosunkowo duzy skok.
>> Ale to bylaby wielka cewa.
>>
> IMHO jedyny rozsadny sposob, ale chyba trzeba by samemu cos
> nawinac, bo nie wiem czy dostanie taki elektromagnes.
Goto
>> Raczej jakies silowniki oparte o silnik elektryczny.
>> Moze wspomaganie kierownicy ?
>
> To bedzie albo za wolne, albo za slabe.
Tak mi sie wydaje ze wspomaganie kierownicy musi byc szybkie.
A dzwignia normalnie tam spora - najwyzej uzyjesz dwoch :-)
J.
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-09 10:00:50 - Karolek
>
> Tak mi sie wydaje ze wspomaganie kierownicy musi byc szybkie.
> A dzwignia normalnie tam spora - najwyzej uzyjesz dwoch :-)
>
Mam watpliwosci, bo wcale takie szybkie byc nie musi.
Masz tam zwykly silnik i przekladnie slimakowa, to bedzie potrzebowalo
chwile pokrecic, aby wcisnac sprzeglo.
--
Karolek
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-09 00:09:23 - WS
> Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
moze jakies silne serwo modelarskie ;) np.
www.tokyo-hobbies.com/tonegawa.html
WS
Re: Potrzebuje inspiracji - sterowanie sprzeglem
2010-12-09 04:12:58 - kogutek
>
> > Moze ktos zetknal sie z czyms, co by sie nadawalo?
>
> moze jakies silne serwo modelarskie ;) np.
> www.tokyo-hobbies.com/tonegawa.html
>
> WS
Jak krolem szos byl Polonez to w duzych fiatach i polonezach w wersji dla
inwalidow bez jednej sprawnej nogi za wspomaganie sprzegla robilo serowo takie
jak od wspomagania hamulca. Dodatkowo byl akumulator podcisnienia w postaci
banki o pojemnosci kilku litrow. Szybkie to bylo. Uruchamiane mala dzwignia przy
wajsze do zmiany biegow. Szybsze niz przy sterowaniu spzregla noga. Przy serwie
o efektywnej srednicy membrany w okolicach 25 centymetrow i podcisnieniue 0,2
atm ponizej cisnienia atmosferycznego sila jaka rozwija jest w okolicach 1000N (
100kG). We fiatach i polonezach wystarczalo. Jak by bylo za wolne to trzeba
zwiekszyc srdnice przewodu podcisnienia. Wez jakies sprawne serwo ze szrotu i
spróbuj. Tutaj nikt ci nie pomoze bo nikt czegos takiego nie zrobil. Żeby coś
takiego zrobić to musisz najpierw znać sile potrzebna do rozlaczenia spzregla. I
to sile na dzwigni sterujacej spzreglem. Tej przy skrzyni. Podcisnieniomirem
zmierz na jakie podcisnienie mozesz liczyc. Ale nie na luzie tylko czasie jazy.
I nie na kolektorze ssacym a w zbiorniku o pojemnosci kilku litrów. Jak znam
życie to nie zrobisz czegos takiego. Jesli tam jest linka to polegniesz na
przerobce serwa. Bo ono jest zaprojektowane zeby pchac a nie ciagnac. Jak
strowane hydtraulicznie to przynajmniej w tym miejscu nie bedzie problemu.
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: niusy.onet.pl