Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

mic49 Data ostatniej zmiany: 2010-11-18 12:52:05

Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

2010-11-16 15:47:13 - mic49

Dzień dobry,

Do mojej Toyoty Verso produdent zaleca:
- paliwo o zawartości siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1 lub B1, API CF-4
lub CF
- paliwo o zawartości siarki do 50 ppm: C2

Czytam na przykład specygikację Statoila diesla Gold: norma do 10 mg/
kg, pomiary: ok.6 mg/kg.

I teraz przeliczenie: w necie szukam i znajduję, to w zasadzie 1 ppm =
1 mg/kg. Ale czy tak na pewno jest? Bo jeśli tak, to w zasadzie olej
tylko C2.

Michał



Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

2010-11-16 15:08:39 - to

begin mic49

> Do mojej Toyoty Verso produdent zaleca: - paliwo o zawartości siarki do
> 500 ppm: ACEA A1/B1 lub B1, API CF-4 lub CF
> - paliwo o zawartości siarki do 50 ppm: C2
>
> Czytam na przykład specygikację Statoila diesla Gold: norma do 10 mg/
> kg, pomiary: ok.6 mg/kg.
>
> I teraz przeliczenie: w necie szukam i znajduję, to w zasadzie 1 ppm = 1
> mg/kg. Ale czy tak na pewno jest? Bo jeśli tak, to w zasadzie olej tylko
> C2.

O ile dobrze przytoczyłeś zalecenia to przecież do 50 ppm zawiera się w
do 500 ppm bo 50 < 500. ;-)

--
ignorance is bliss



Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

2010-11-16 17:23:42 - mic49


> O ile dobrze przytoczyłeś zalecenia to przecież do 50 ppm zawiera się w
> do 500 ppm bo 50 < 500. ;-)
>
> --
> ignorance is bliss

No tak, ale dziwny ten zapis: czyli jak go rozumieć, jeśli mniej niż
500 to na pewno ACEA A1/B1 lub B1, API CF-4 lub CF, a jeśli paliwo -
mamy pewność, że ma mniej niż 50, to wtedy powyższe ( czyli ACEA A1/B1
lub B1, API CF-4 lub CF ), a także C2? Czy inaczej?

Bo obecnie wszystkie normy mówią, że paliwo powinno mieć mniej niż 10
ppm siarki, czyli... no właśnie - sam wciąż nie wiem, jaki olej.

ppm = jednostek z milionie. mg/kg to własnie jest 1 mg / 1 mln mg,
czyli właśnie ppm.

Michał



Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

2010-11-16 16:55:36 - to

begin mic49

> No tak, ale dziwny ten zapis: czyli jak go rozumieć, jeśli mniej niż 500
> to na pewno ACEA A1/B1 lub B1, API CF-4 lub CF, a jeśli paliwo - mamy
> pewność, że ma mniej niż 50, to wtedy powyższe ( czyli ACEA A1/B1 lub
> B1, API CF-4 lub CF ), a także C2? Czy inaczej?

Może napisz co DOKŁADNIE tam jest napisane, bez własnej interpretacji.

--
ignorance is bliss



Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

2010-11-16 20:17:15 - mic49

Napisanie jest dokładnie tak:
Silnik 1AD-FTV bez reaktora katalitycznego DOF:
- paliwo o zwartości ( chyba literówka ) siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1
lub B1, API CF-4 lub CF;
- paliwo o zwartości siarki do 50 ppm: ACEA C2, A1/B1 lub B1, API CF-4
lub CF.

**********

I jak to rozumieć: czy jeśli wszystkie paliwa w Polsce mają zawartość
siarki < 50 ppm, to olej musi spełniać specyfikację również C2. Ale
jednocześnie, co logiczne - mają zawartość < 500 ppm, więc tej normy
olej spełniać nie musi. Pomieszane...

Michał



Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

2010-11-16 20:56:38 - to

begin mic49

> Napisanie jest dokładnie tak:
> Silnik 1AD-FTV bez reaktora katalitycznego DOF: - paliwo o zwartości (
> chyba literówka ) siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1 lub B1, API CF-4 lub CF;
> - paliwo o zwartości siarki do 50 ppm: ACEA C2, A1/B1 lub B1, API CF-4
> lub CF.
>
> **********
>
> I jak to rozumieć: czy jeśli wszystkie paliwa w Polsce mają zawartość
> siarki < 50 ppm, to olej musi spełniać specyfikację również C2. Ale
> jednocześnie, co logiczne - mają zawartość < 500 ppm, więc tej normy
> olej spełniać nie musi. Pomieszane...

Moim zdaniem z tego co jest napisane wynika, że C2 możesz stosować
wyłącznie przy paliwach o zawartości siarki do 50 ppm, a pozostałe
wymienione przy paliwach o zawartości siarki do 500 ppm (czyli przy tych
0-50 ppm także). Jak chcesz być pewien to zadzwoń do ASO i zapytaj. ;-)

--
ignorance is bliss



Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

2010-11-17 09:23:50 - mic49

> Moim zdaniem z tego co jest napisane wynika, że C2 możesz stosować
> wyłącznie przy paliwach o zawartości siarki do 50 ppm, a pozostałe
> wymienione przy paliwach o zawartości siarki do 500 ppm (czyli przy tych
> 0-50 ppm także). Jak chcesz być pewien to zadzwoń do ASO i zapytaj. ;-)
>

Chyba tak właśnie należy to rozumieć.

I przy tym pozostanę,

Dzięki.

Michał



Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

2010-11-16 21:59:18 - Tomasz Pyra

W dniu 2010-11-16 20:17, mic49 pisze:
> Napisanie jest dokładnie tak:
> Silnik 1AD-FTV bez reaktora katalitycznego DOF:
> - paliwo o zwartości ( chyba literówka ) siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1
> lub B1, API CF-4 lub CF;
> - paliwo o zwartości siarki do 50 ppm: ACEA C2, A1/B1 lub B1, API CF-4
> lub CF.

Moim zdaniem oznacza to że mając paliwo o zawartości siarki 10ppm możesz
lać dowolny z powyższych olei.



Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

2010-11-18 13:47:59 - Raf :-)

Dnia Tue, 16 Nov 2010 21:59:18 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

> W dniu 2010-11-16 20:17, mic49 pisze:
>> Napisanie jest dokładnie tak:
>> Silnik 1AD-FTV bez reaktora katalitycznego DOF:
>> - paliwo o zwartości ( chyba literówka ) siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1
>> lub B1, API CF-4 lub CF;
>> - paliwo o zwartości siarki do 50 ppm: ACEA C2, A1/B1 lub B1, API CF-4
>> lub CF.
>
> Moim zdaniem oznacza to że mając paliwo o zawartości siarki 10ppm możesz
> lać dowolny z powyższych olei.

Sorry, ale nie do końca.
Jak napisał poniżej Paweł, siarka poprawia właściwości smarne, ale
zakwasza. Jeżeli do paliwa o niskiej zawartości siarki użyjesz oleju
przeznaczonego do paliw zasiarczonych, to nie tylko przyspieszasz zużycie
silnika (co może nie jest aż takie istotne, jeśli nie ścigasz się w
rajdach, przy ekstremalnych warunkach pracy silnika), ale dodatkowo
zanieczyszczasz środowisko chemikaliami tworzącymi rezerwę alkaliczną.

Jeśli zrobisz w drugą stronę (olej do paliwa niskosiarkowego i zasiarczone
paliwo), zmniejszasz (i tu może to być znaczna różnica) trwałość układu
wydechowego.

Raf :-)



Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

2010-11-17 09:12:26 - Jakub Witkowski

W dniu 2010-11-16 20:17, mic49 pisze:
> Napisanie jest dokładnie tak:
> Silnik 1AD-FTV bez reaktora katalitycznego DOF:
> - paliwo o zwartości ( chyba literówka ) siarki do 500 ppm: ACEA A1/B1
> lub B1, API CF-4 lub CF;
> - paliwo o zwartości siarki do 50 ppm: ACEA C2, A1/B1 lub B1, API CF-4
> lub CF.
>
> **********
>
> I jak to rozumieć: czy jeśli wszystkie paliwa w Polsce mają zawartość
> siarki< 50 ppm, to olej musi spełniać specyfikację również C2. Ale
> jednocześnie, co logiczne - mają zawartość< 500 ppm, więc tej normy
> olej spełniać nie musi. Pomieszane...

E tam. Całkowicie logiczne.
Żeby lać C2 musisz mieć bobre paliwo (<50ppm), a A1/B1 możesz lać przy każdych, aż do 500ppm.

--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.



Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

2010-11-18 08:23:47 - PaweL

>
> E tam. Całkowicie logiczne.
> Żeby lać C2 musisz mieć bobre paliwo (<50ppm), a A1/B1 możesz lać przy
> każdych, aż do 500ppm.
>



Zawartość siarki nie określa jakości paliwa. Siarka w oleju napędowym
poprawia znakomicie jego właściwości smarne, ale po spaleniu trworzy popiół
siarczanowy, który zakwasza olej smarujący silnik. Na tą okoliczność w
olejach są dodatki tworzące tzw. rezerwę alkaliczną.
Przy nowych ON bezsiarkowych ta rezerwa może być dużo mniejsza i nowe oleje
mają ją zmniejszoną. I właśnie dlatego w instrukcji samochodu kolegi mic49
pojawiło sie rozróżnienie olejów smarowych.


Paweł





Re: Zawartość siarki w paliwie, a dobranie oleju

2010-11-18 12:52:05 - J.F.

Użytkownik mic49 napisał w
>Napisanie jest dokładnie tak:
>- paliwo o zwartości ( chyba literówka ) siarki do 500 ppm: ACEA
>A1/B1
>lub B1, API CF-4 lub CF;
>- paliwo o zwartości siarki do 50 ppm: ACEA C2, A1/B1 lub B1, API
>CF-4
>lub CF.

>I jak to rozumieć: czy jeśli wszystkie paliwa w Polsce mają
>zawartość
>siarki < 50 ppm, to olej musi spełniać specyfikację również C2.

Albo odwrotnie - jedna z wymienionych. Czyli C2 mozemy lac o ile
mamy paliwo niskosiarkowe, przy wysokim wszystkie.

>Ale jednocześnie, co logiczne - mają zawartość < 500 ppm, więc tej
>normy
>olej spełniać nie musi. Pomieszane...

No i ciekawe - ten olej nie znosi siarki, czy sam zawiera jej tyle
ze nie wolno byle jakiego paliwa :-)

J.




Tylko na WirtualneMedia.pl

Galeria

PR NEWS