A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takieg...
2010-11-25 18:43:08 - Adam Szewczak
Takie jak np tu.
moto.allegro.pl/h4-zestaw-bixenon-bi-xenon-hid-biksenon-warszawa-i1317696104.html
gdzie no niby jest lezka oslaniajaca kierunek swiatla, sa dlugie.
Tylko ze rozumiem ze swiatlo jest na tyle mocne, czy de fakto do ksenona
musi byc wszystko inaczej zaprojektowane.
PZDr
Adam
Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos ta...
2010-11-25 20:01:53 - BartekK
>
> Takie jak np tu.
> moto.allegro.pl/h4-zestaw-bixenon-bi-xenon-hid-biksenon-warszawa-i1317696104.html
>
>
> gdzie no niby jest lezka oslaniajaca kierunek swiatla, sa dlugie.
>
> Tylko ze rozumiem ze swiatlo jest na tyle mocne, czy de fakto do ksenona
> musi byc wszystko inaczej zaprojektowane.
Kolego, to jest akurat jedno z najgorszych wykonań hid-modyfikacji.
Porównaj sobie żarówkę H4 z łezką nad odpowiednim żarnikiem i drugim
żadnikiem przesunietym obok, i to coś.
Zauważ że:
- miejsce łuku (źródło światła) w palniku hid nijak nie trafia w to samo
miejsce, gdzie w żarówce jest żarnik, choćby dlatego, że w żarówce oba
włókna są w innych miejscach i albo krótkie albo długie wychodzą nie w
ogniskowej.
- osłonka włókna od krótkich ma specyficzny kształt, i w bardzo
określony sposób kieruje światło. Do tego jest skonstruowane lustro i
mikro-soczewkowa pokrywa reflektora. Tutaj puszka robiąca za osłonkę
jest zupełnie innego kształtu (bo musi być poza palnikiem), w dodatku
powoduje niekorzystne odbijanie się światła od swojej zewnętrznej
powierzchni, światło w reflektorze rykoszetuje we wszystkie strony, co
powoduje że wychodzi z reflektora też w wielu niepożądanych stronach
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 drut.org/
| www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos ta...
2010-11-25 20:20:09 - Arbiter
Użytkownik BartekK
news:icmc6c$mu0$1@mx1.internetia.pl...
> Kolego, to jest akurat jedno z najgorszych wykonań hid-modyfikacji.
też jestem tego zdania, choć żadnych doświadczeń nie prowadziłem
> miejsce, gdzie w żarówce jest żarnik, choćby dlatego, że w żarówce oba
> włókna są w innych miejscach i albo krótkie albo długie wychodzą nie w
> ogniskowej.
W zwykłej halogenowej H4 długie są w ogniskowej, krótkie powinny być poza
(dlatego świecą krótko). W Bixenonie h4 elektromagnes przesuwa bańkę czyli
zmienia jej ogniskową czyli przynajmniej w teorii też jest ok. Jak jest w
praktyce - nie wiem.
Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos ta...
2010-11-25 20:50:31 - BartekK
> W zwyk?ej halogenowej H4 d?ugie s? w ogniskowej, krótkie powinny by? poza
Obawiam się że jedno i drugie jest w swojej ogniskowej.
> (dlatego ?wiec? krótko). W Bixenonie h4 elektromagnes przesuwa ba?k? czyli
> zmienia jej ogniskow? czyli przynajmniej w teorii te? jest ok. Jak jest w
> praktyce - nie wiem.
Jesteś pewny że elektromagnes przesuwa bańkę? We wszystkich które
widziałem - przesuwał tą przesłonę, bańka była zamocowana na stałe.
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 drut.org/
| www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos ta...
2010-11-25 20:55:50 - Arbiter
Użytkownik BartekK
news:icmf1i$jp3$1@mx1.internetia.pl...
> Jesteś pewny że elektromagnes przesuwa bańkę? We wszystkich które
> widziałem - przesuwał tą przesłonę, bańka była zamocowana na stałe.
może są różne typy
www.youtube.com/watch?v=L3ae307K_iQ
Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos ta...
2010-11-25 21:04:38 - BartekK
> U?ytkownik BartekK
> news:icmf1i$jp3$1@mx1.internetia.pl...
>
>> Jeste? pewny ?e elektromagnes przesuwa ba?k?? We wszystkich które
>> widzia?em - przesuwa? t? przes?on?, ba?ka by?a zamocowana na sta?e.
>
> mo?e s? ró?ne typy
> www.youtube.com/watch?v=L3ae307K_iQ
Może - ale jak tutaj widać, palnik nawet prosto nie siedzi, kiwa się na
boki, i wykonuje ruch jak mu luzy pozwolą, nie wracając nawet na swoją
poprzednią pozycję.
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 drut.org/
| www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos ta...
2010-11-26 00:00:01 - Wmak
> W zwykłej halogenowej H4 długie są w ogniskowej, krótkie powinny być poza
> (dlatego świecą krótko).
>
Wręcz przeciwnie - włókno krótkich H4 jest w ognisku po to, aby strumień
świetlny po odcięciu jego połowy przez umieszczoną OD DOŁU miseczkę dawał
ostrą granicę światło/cień.
Poszerzenie wiązki na boki zapewniają albo pryzmaty w szkle albo odblask
pocięty w paski.
Włókno drogowych jest umieszczone bliżej zwierciadła, poza ogniskiem i dlatego
wiązka światła ma postać stożka - dzięki temu świeci i poniżej i powyżej
horyzontu, na boki wiązka poszerzana jak dla świateł mijania.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> www.gazeta.pl/usenet/
Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos ta...
2010-11-26 01:18:01 - Arbiter
Użytkownik Wmak
news:icmpph$imj$1@inews.gazeta.pl...
> Wręcz przeciwnie - włókno krótkich H4 jest w ognisku po to, aby strumień
> świetlny po odcięciu jego połowy przez umieszczoną OD DOŁU miseczkę dawał
> ostrą granicę światło/cień.
mylisz się. Włókno długich jest w ognisku a doświadczalnie możesz to
sprawdzić demontując ryflowane szkło - zobaczysz wtedy ze reflektor świeci
na dużą odległość spójną wiązką, co oznacza że emituje wiązkę równoległą a
więc źródło jest w ognisku (gdyby było poza ogniskiem, rozpraszałby)
możesz też poczytać tu
en.wikipedia.org/wiki/H4_lamp#European_system
ze szczególnym zwróceniem uwagi na fragment
The traditional European method of achieving low and high beam from a
single bulb involves two filaments along the axis of the reflector. The high
beam filament is on the focal point, while the low beam filament is
approximately 1 cm forward of the focal point and 3 mm above the axis.
--
swiatla.arbiter.pl/
Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos ta...
2010-11-27 23:34:07 - Wmak
Arbiter
>
> możesz też poczytać tu
> en.wikipedia.org/wiki/H4_lamp#European_system
> ze szczególnym zwróceniem uwagi na fragment
> The traditional European method of achieving low and high beam from a
> single bulb involves two filaments along the axis of the reflector. The high
> beam filament is on the focal point, while the low beam filament is
> approximately 1 cm forward of the focal point and 3 mm above the axis.
To akurat pewno jest prawdą w USA dla żarówek i lamp nie dających odcięcia dla
świateł mijania o których w innym wątku dyskutowaliśmy.
Z moich prywatnych eksperymentów, (także z lampami ze zdjętym szkłem) wynika
co innego, więc wikipedia, gdzie każdy może co chce napisać, nie jest dla mnie
wyrocznią.
Chyba, że potrafisz wyjaśnić, jak żarówka H4 w parabolicznym reflektorze daje
ostrą linię podziału światło/ cień.
Moim zdaniem po usunięciu ryflowanego szkła na ekranie przed lampą widać
powiększony obraz włókna i krawędzi miseczki (przednia krawędź miseczki w
ognisku, włókno odrobinę głębiej), która to krawędź jest właśnie linią
odcięcia po rozciągnięciu na boki przez pryzmaty w górnej części szkła.
Precyzja ustawienia włókna nad miseczką i skręcenie całej żarówki (u nas w
lewo a u Anglików w prawo, patrząc zza reflektora) ma wpływ na asymetrię
wiązki - dalej oświetlone odpowiednie pobocze.
Włókno długich głębiej, poza ogniskiem daje większą plamę a centralną szpilę
formuje dolna część szkła.
Zdarzyło mi się też kiedyś stłuc okrągły przeciwmgielny halogen z żarówką H3 i
wtedy pojąłem, dlaczego w tej żarówce włókno jest umieszczone pionowo a nie
poziomo, jak w innych.
Na ścianie zobaczyłem powiększoną pionową spiralkę.
Właśnie rozciągnięty w poziomie przez ryflowanie szkła obraz włókna dawał
wąski (w pionie) pas światła od krawężnika do krawężnika.
Abyś nie czepiał się:
te włókna krótkich lub przeciwmgielnych nie są idealnie w ognisku ale bardzo
blisko, tak by ostry obraz włókna był powiększony na ekranie.
Włókno długich znacznie dalej od ogniska, bliżej paraboli zwierciadła.
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> www.gazeta.pl/usenet/
Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos ta...
2010-11-28 10:25:01 - Wmak
Dokopałem się do pudełka z kilkoma żarówkami H4 różnych producentów i
dokładnie obejrzałem miseczki zasłaniające od dołu włókno mijania.
Wszystkie mają ten sam kształt tylnej krawędzi (wcale nie prosty, jakby dwa
wycinki łuku ?) i skłonny jestem uznać, że właśnie tej krawędzi, umieszczonej
blisko ogniska, obraz zapewnia ostre odcięcie na ekranie.
Wstrzymuję się od dalszej dyskusji, dla normalnych użytkowników żarówek
chyba nieistotnej, bo już zaczyna mi brakować wyobraźni a jakiejś symulacji
komputerowo - optycznej nie znalazłem.
Pozdrawiam,
Wmak
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> www.gazeta.pl/usenet/
Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos ta...
2010-11-28 16:04:17 - J.F.
>Dokopałem się do pudełka z kilkoma żarówkami H4 różnych producentów i
>dokładnie obejrzałem miseczki zasłaniające od dołu włókno mijania.
>Wszystkie mają ten sam kształt tylnej krawędzi (wcale nie prosty, jakby dwa
>wycinki łuku ?) i skłonny jestem uznać, że właśnie tej krawędzi, umieszczonej
>blisko ogniska, obraz zapewnia ostre odcięcie na ekranie.
Ksztalt tej miseczki jest oczywiscie opisany norma [rekomendacja R37].
>Wstrzymuję się od dalszej dyskusji, dla normalnych użytkowników żarówek
>chyba nieistotnej, bo już zaczyna mi brakować wyobraźni a jakiejś symulacji
>komputerowo - optycznej nie znalazłem.
Tak sie swoja droga zastanawiam jak oni to zaprojektowali ze krotkie i
dlugie dobrze swieca. Wlokna sa przeciez w roznych miejscach.
J.
Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos ta...
2010-11-28 16:24:42 - Arbiter
Użytkownik Wmak
news:ics10v$ijq$1@inews.gazeta.pl...
> Chyba, że potrafisz wyjaśnić, jak żarówka H4 w parabolicznym reflektorze
> daje
> ostrą linię podziału światło/ cień.
przez przesłonę żarówki H4 - to daje odcięcie. Kształt (bliskie rozlanie
plamy a nie świecenie spójnej wiąski daleko) zapewnia umieszczenie włókna
poza ogniskiem. całość dopełnia ryflowanie na reflektorze - pryzmaty.
> Moim zdaniem po usunięciu ryflowanego szkła na ekranie przed lampą widać
> powiększony obraz włókna i krawędzi miseczki (przednia krawędź miseczki w
Z tego co pamiętam widać wtedy dużą plamę, odciętą do połowy
> Precyzja ustawienia włókna nad miseczką i skręcenie całej żarówki (u nas w
> lewo a u Anglików w prawo, patrząc zza reflektora) ma wpływ na asymetrię
> wiązki - dalej oświetlone odpowiednie pobocze.
Zgada się- żarówka H4 jest ta sama, różnicę stanowi jej obrócenie w
reflektorze. kąt świecenia żarówki to 180stopni+15 - to zapewnia daszek
> Włókno długich głębiej, poza ogniskiem daje większą plamę a centralną
> szpilę
> formuje dolna część szkła.
> Zdarzyło mi się też kiedyś stłuc okrągły przeciwmgielny halogen z żarówką
> H3 i
> wtedy pojąłem, dlaczego w tej żarówce włókno jest umieszczone pionowo a
> nie
> poziomo, jak w innych.
> Na ścianie zobaczyłem powiększoną pionową spiralkę.
ciekawe. Ogólnie reflektory P/M są bardzo podobne do mijania - świecą nisko
i z granicą, tylko bez asymetrii
swiatla.arbiter.pl/zdjecie/17248.Nowoczesne.reflektory
Często też mają daszek nad żarówką (w odblasku), lub są to soczewki z
pionową przesłoną
> Włókno długich znacznie dalej od ogniska, bliżej paraboli zwierciadła.
moim zdaniem gdyby włókno długiego nie było w ognisku, reflektor nie
świeciłby punktowo czyli w dal. Ale masz prawo mieć własne zdanie.
Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos ta...
2010-11-25 20:26:07 - Adam Szewczak
Użytkownik BartekK
news:icmc6c$mu0$1@mx1.internetia.pl...
>W dniu 2010-11-25 18:43, Adam Szewczak pisze:
>>
>> Takie jak np tu.
>> moto.allegro.pl/h4-zestaw-bixenon-bi-xenon-hid-biksenon-warszawa-i1317696104.html
>>
>>
>> gdzie no niby jest lezka oslaniajaca kierunek swiatla, sa dlugie.
>>
>> Tylko ze rozumiem ze swiatlo jest na tyle mocne, czy de fakto do ksenona
>> musi byc wszystko inaczej zaprojektowane.
> Kolego, to jest akurat jedno z najgorszych wykonań hid-modyfikacji.
> Porównaj sobie żarówkę H4 z łezką nad odpowiednim żarnikiem i drugim
> żadnikiem przesunietym obok, i to coś.
> Zauważ że:
> - miejsce łuku (źródło światła) w palniku hid nijak nie trafia w to samo
> miejsce, gdzie w żarówce jest żarnik, choćby dlatego, że w żarówce oba
> włókna są w innych miejscach i albo krótkie albo długie wychodzą nie w
> ogniskowej.
> - osłonka włókna od krótkich ma specyficzny kształt, i w bardzo określony
> sposób kieruje światło. Do tego jest skonstruowane lustro i
> mikro-soczewkowa pokrywa reflektora. Tutaj puszka robiąca za osłonkę jest
> zupełnie innego kształtu (bo musi być poza palnikiem), w dodatku powoduje
> niekorzystne odbijanie się światła od swojej zewnętrznej powierzchni,
> światło w reflektorze rykoszetuje we wszystkie strony, co powoduje że
> wychodzi z reflektora też w wielu niepożądanych stronach
>
>
>
> --
A no i taki opis mi chodzilo. Choc kiedys bym z czystej ciekawosci
zobaczyl na zywo jak to dziala i sie zachowuje. Czyli po zamontowaniu, jak
swiatlo rysuje, jak sie odbija, jak geometrie zmienia. No ale to trzeba w
zasadzie wydac kase na test :P
A te lepsze rozwiazania to jakie sa ?
PZDr
Adam
Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos ta...
2010-11-25 21:11:38 - BartekK
>> Kolego, to jest akurat jedno z najgorszych wykonań hid-modyfikacji.
> A te lepsze rozwiazania to jakie sa ?
(pomijając kwestie spryskiwacza i poziomowania):
Najlepsze rozwiązanie - szkło gładkie, reflektor typu soczewkowego,
modyfikacja na HID bezbolesna. Światła długie realizowane na osobnym
reflektorze
Trochę gorsza sytuacja - szkło gładkie, reflektor lustrzany, długie na
osobnym reflektorze, zamiana żarówki na hid z soczewką zintegrowany.
Plus - mamy prawie jak-z-soczewką, minus - to jest chińska soczewka...
Jeszcze gorsza, ale znośna sytuacja - mamy reflektor z gładką szybą,
światło kierowane jest lustrzanym odbłyśnikiem segmentownym, długimi
osobno, i zmieniamy H7 na HID - jeśli szyba nie jest porysowana, a
lustra zmatowione, świeci dobrze i nie razi.
--
| Bartlomiej Kuzniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 drut.org/
| www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos ta...
2010-11-25 21:48:33 - Adam Szewczak
Użytkownik BartekK
news:icmg96$ugl$1@mx1.internetia.pl...
>W dniu 2010-11-25 20:26, Adam Szewczak pisze:
>>> Kolego, to jest akurat jedno z najgorszych wykonań hid-modyfikacji.
>> A te lepsze rozwiazania to jakie sa ?
> (pomijając kwestie spryskiwacza i poziomowania):
> Najlepsze rozwiązanie - szkło gładkie, reflektor typu soczewkowego,
> modyfikacja na HID bezbolesna. Światła długie realizowane na osobnym
> reflektorze
>
> Trochę gorsza sytuacja - szkło gładkie, reflektor lustrzany, długie na
> osobnym reflektorze, zamiana żarówki na hid z soczewką zintegrowany.
> Plus - mamy prawie jak-z-soczewką, minus - to jest chińska soczewka...
>
> Jeszcze gorsza, ale znośna sytuacja - mamy reflektor z gładką szybą,
> światło kierowane jest lustrzanym odbłyśnikiem segmentownym, długimi
> osobno, i zmieniamy H7 na HID - jeśli szyba nie jest porysowana, a lustra
> zmatowione, świeci dobrze i nie razi.
>
> --
Czyli ogolnie wsadzenie do H4 to pomylka, korci mnie poprostu z
ciekawosci zeby zobaczyc jak to swieci np w takim nowym Partnerze.
Bo wsadzanie HIDa do lampy ktora miala na szkle zebrowania to juz w ogole
przegiecie. Codziennie widuje w Wawie takiego kadeta kombi z poczatku lat 80
:D taryfiarze tez sporo sobie powymieniali. Co prawda na ursynowie gosc ma
takie amerykanskiego duzego vana i ma tam soczewki z xenonem, ale to tez
wali jak.... z daleko go juz poznaje :P
PZDr
Adam
Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos ta...
2010-11-26 07:08:29 - to
> Jeszcze gorsza, ale znośna sytuacja - mamy reflektor z gładką szybą,
> światło kierowane jest lustrzanym odbłyśnikiem segmentownym, długimi
> osobno, i zmieniamy H7 na HID - jeśli szyba nie jest porysowana, a
> lustra zmatowione, świeci dobrze i nie razi.
Bzdura.
--
ignorance is bliss
Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos ta...
2010-11-26 13:47:56 - Andrzej Kaźmierczak
stosowałem to w Carnivalu
działało poprawnie i nie oślepiało , bez soczewki , za to plastikowa
szyba jest gładka bez żadnych nacięć i szlaczków i prawie prostopadła
jedyny problem to przetwornice zakłócające CB (testowałem 3-4
typy,robiłem eksperymenty z tłumikami , pierścieniami ferrytowymi
,ekranowaniem , układami wycinającymi ,... ) jedne mniej inne bardziej
ale zawsze - więc wróciłem do H4 po jakichś 2 latach użytkowania
to były początki HID,może teraz są lepsze
zestawy jeszcze w tych czasach nie były na aukcjach , moje przypłynęły
z USA (chińskie),później testowałem inne przetwornice w okolicach giełd
, była poprawa ale nadal załącznie świateł nie było przezroczyste
dla CB (stary Harry z Filipin, załączone filtry - niewiele dawały na HID
, zakłócenia reszty - alternatora ,wycieraczek , el szyb tłumiły całkiem OK)
pozdrawiam
Andrzej
>
> Takie jak np tu.
> moto.allegro.pl/h4-zestaw-bixenon-bi-xenon-hid-biksenon-warszawa-i1317696104.html
>
>
> gdzie no niby jest lezka oslaniajaca kierunek swiatla, sa dlugie.
>
> Tylko ze rozumiem ze swiatlo jest na tyle mocne, czy de fakto do ksenona
> musi byc wszystko inaczej zaprojektowane.
>
> PZDr
> Adam
>
Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos ta...
2010-11-28 11:59:19 - Arek M
> Takie jak np tu.
> moto.allegro.pl/h4-zestaw-bixenon-bi-xenon-hid-biksenon-warszawa-i1317696104.html
Efektowny wygląd - zastosowanie nowoczesnej technologii HID zwiększa
efektywność pojazdu. Światło HID było do niedawna stosowane w modelach
pojazdów z wyższego segmentu cenowego. Auto z jasnym, białym światłem
xenonu kojarzy się z ekskluzywnością i większą atrakcyjnością pojazdu.
No to jest argument :D
--
PozdrawiAM!
WRX/240KM