Jeden prawdziwy i sporo pomniejszych - w rocznicę „cudu nad Wisłą" tygodnik WPROST publikuje sondaż na temat tego, co Polacy w ciągu ostatnich 90 lat historii za cud uznają. Prawie połowa ankietowanych przez TNS OBOP dla WPROST wskazała, że cudem był wybór Polaka na papieża. 10 proc. za cud uznało odzyskanie niezależności w 1989 r., a 7 proc. wskazało na „cud nad Wisłą". O cudach w polskiej historii najnowszej pisze w tygodniku WPROST Jan Wróbel.
Ponadto w tygodniku WPROST: droga Polska, czyli za co płacimy więcej niż inni, krwawy mściciel i cnota utracona, czyli PiS i jego lider po przegranej, obrońca obrońców krzyża - Jan Pospieszalski, czy Rosja spłonie, czyli przeklęty rosyjski sierpień oraz książka - problem polityczny. W najnowszym numerze WPROST również rozmowa Piotra Najsztuba z Agnieszką Holland, prezydent Bronek z Budy Ruskiej oraz Philip Roth - pisarz, który od 30 lat tworzy własne literackie alter ego.
Prawdziwym cudem w najnowszej historii Polski był wybór Karola Wojtyły na papieża. Pozostałe - to cuda raczej mniemane. Taki wniosek można wysnuć z sondażu, jaki dla WPROST przeprowadził TNS OBOP. Tyle samo ankietowanych (po 3 proc.) wskazało jako cud powstanie „Solidarności" i ... przyznanie Polsce i Ukrainie organizacji mistrzostw Europy w piłce nożnej. Sukcesy Adama Małysza (znalazły się na miejscu 13.) okazały się większym cudem niż reformy Balcerowicza i wejście do NATO. Cuda polskie w rocznicę cudu nad Wisłą - w najnowszym wydaniu tygodnika WPROST.
We WPROST również o innym cudzie, ekonomicznym. I nie chodzi o reformy Balcerowicza, a o ceny. Produkowany w Tychach Fiat Panda po przyjeździe do Londynu tanieje o 281 euro, na Węgrzech jest tańszy o 1055 euro, a w Danii - o 541 euro. Płacimy drożej niż sąsiedzi i niż Amerykanie m.in. za elektronikę, kosmetyki, usługi bankowe, a nawet... bilety do kina. Tańszą mamy żywność i... Internet stacjonarny. Skąd się biorą różnice i kiedy nauczymy się pilnować swoich pieniędzy - o tym w najnowszym wydaniu tygodnika WPROST.
O pieniądzach miał mówić też prezes Prawa i Sprawiedliwości. „Cnotę straciliśmy, a rubla nie zarobiliśmy" - powiedział posłom i senatorom na posiedzeniu klubu PiS Jarosław Kaczyński. Podsumował w ten sposób kampanię prezydencką, w której omijał temat katastrofy Smoleńskiej i prezentował swoje łagodne oblicze. Dzisiaj całą winę zrzuca na doradców, którzy już zniknęli z jego otoczenia i zapowiada nową strategię. Czy odnajdą się w niej ci, którzy uwierzyli mu w trakcie kampanii? I czy PiS ma jeszcze szanse na sukces? W najnowszym WPROST - „Sieroty po Jarosławie spokojnym".
WPROST zastanawia się również, czy Jarosław Kaczyński zachował jeszcze zdolność prowadzenia racjonalnej polityki. Po jego ostatnich publicznych wystąpieniach, w których wcielał się w rolę samotnego mściciela domniemanych winowajców śmierci jego brata, można nabrać wątpliwości - pisze dla WPROST Rafał Kalukin. Publicysta zastanawia się też, czy PiS ma szansę na zmianę przywództwa i jak ewentualne zmiany w Prawie i Sprawiedliwości wpłyną na polską scenę polityczną.
Prezes PiS jest również bohaterem rozmowy Piotra Najsztuba z Agnieszką Holland. Jarosław Kaczyński ma w tej chwili jedyny cel: zawłaszczyć jak najwięcej przestrzeni dla zwłok swojego brata - mówi Najsztubowi reżyserka. - Już mają Wawel, już mają powstanie warszawskie, teraz chcą mieć Pałac Prezydencki. Za chwilę się okaże, że to nie wystarczy. Za taki stan rzeczy obwinia m.in. media i dziennikarzy. Bardzo krytycznie ocenia też postawę kościoła. Najsztub pyta Agnieszkę Holland - w najnowszym numerze tygodnika WPROST.
Radykalizacja postawy prezesa PiS widoczna jest od kilku tygodni. Natomiast od samej katastrofy smoleńskiej ci, którzy oglądają telewizję, mogli obserwować, jak radykalizuje się Jan Pospieszalski. Publicysta TVP, współautor kontrowersyjnego filmu „Solidarni 2010" w ostatnich dniach regularnie pojawia się na Krakowskim Przedmieściu. Budzi poruszenie wśród obrońców krzyża przed Pałacem Prezydenckim. Oni wierzą, że „pan Janek" jest ich prawdziwym obrońcą. Kim jest Jan Pospieszalski i jaka była jego droga do „Solidarnych 2010" - w najnowszym wydaniu WPROST.
Na łamach tygodnika WPROST również Rosja w ogniu. W niespotykanej fali pożarówpłoną lasy, wioski, miasteczka. Nikt nie wie, ile jest ofiar. Pożarów nie ma kto i nie ma czym gasić. Władimir Putin gasi pożary w swoim stylu - za sterami samolotu amfibii. Ale Rosjanie zaczynają pytać, czy w tym czasie nie powinien raczej kierować akcją gaśniczą. Czy szalejący żywioł zmieni rosyjską scenę polityczną? Czy po raz kolejny Rosjanie uwierzą, że to „przeklęty sierpień"?
We WPROST także o ... książkach. Bo Polacy czytają mało. Bardzo mało. A nawet ci, którzy czytają, niewiele z tego, co przeczytali, rozumieją. Tymczasem od nowego roku książki prawdopodobnie podrożeją, bo zostaną objęte 7-proc. stawką VAT. A zatem czytających będzie jeszcze mniej. Co to oznacza dla Polski, dlaczego czytelnictwo jest takie ważne i czy ksiązki to problem polityczny - o tym w najnowszym WPROST.
WPROST zapowiada też polska premierę najnowszej książki Philipa Rotha. „Duch wychodzi" to dziewiąta powieść, której bohaterem jest Natan Zuckerman, przez krytyków uważany za alter ego pisarza. Ile w jego książkach jest prawdy, a ile fikcji i co łączy Rotha z jego bohaterem - w najnowszym WPROST.
We WPROST również reportaż z Budy Ruskiej. W położonej na Suwalszczyźnie wiosce zaprzysiężeni prezydenta oglądała tylko jedna osoba. Ale Bronisława Komorowskiego wszyscy tu znają - w Budzie Ruskiej prezydent ma letni dom, w którym zazwyczaj spędza wakacje. W tym roku do Budy Ruskiej zaczęli ściągać dziennikarze i turyści. Czego się dowiedzą od mieszkańców o nowym prezydencie - o tym w nowym wydaniu tygodnika WPROST.
Nowy numer WPROST w kioskach od poniedziałku, 16 sierpnia. E-wydanie tygodnika na www.wprost.pl - już w niedzielę w południe. Szczegóły - na www.wprost24.pl.
*****
Tygodnik WPROST to jeden z wiodących ogólnopolskich tygodników społeczno-informacyjnych i jedno z najczęściej cytowanych mediów prasowych. Ukazuje się od 1982 r. Według Instytutu Monitorowania Mediów, w 2009 r. tygodnik WPROST był wśród dziesięciu mediów najczęściej cytowanych przez inne media mediów, jako pierwszy z tygodników. Wydawcą tygodnika WPROST jest Agencja Wydawniczo-Reklamowa WPROST. Od końca grudnia 2009 r. jej większościowym udziałowcem jest Platforma Mediowa Point Group SA. Od maja 2010 redaktorem naczelnym WPROST jest Tomasz Lis. Pod nowym kierownictwem WPROST ponownie jest najczęściej cytowanym tygodnikiem w Polsce (raport Instytutu Monitorowania Mediów za czerwiec 2010 r.).