- 42% osób chce samodzielnie decydować, co i kiedy oglądać
- o 67% wzrosła rok do roku liczba osób korzystających z odtwarzaczy multimedialnych (tj. AppleTv, Boxee)
- Rodzice adaptują technologię Video on Demand (VOD) w identycznym stopniu jak dzieci
Nowa era kultury i rozrywki powoli nabiera kształtów. Kilka lat temu odbiorcy konsumowali produkty mediów masowych, przyjmując postawę pasywną. Obecnie konsumpcja coraz częściej przebiega bez udziału „reżysera” (redaktora, wydawcy) umieszczającego dany przekaz w określonym miejscu ramówki. W rezultacie użytkownik sam aktywnie wybiera produkty z oferty serwisów Wideo na Życzenie (VOD).
VOD nie tylko dla młodych
W ubiegłorocznym badaniu firmy Ericsson – TV & Video Consumer Trend Report 2011, jedynie 9% respondentów zadeklarowało korzystanie z osobnego odtwarzacza multimedialnego (np. AppleTV, Boxee) podczas korzystania z internetowych serwisów VOD na ekranach telewizorów. Obecnie jest to już 15% konsumentów (wzrost o 67%). Jeszcze bardziej interesujący jest fakt, że identyczy wzrost odnotowany został w grupie wiekowej 55-59, a nawet większy (10 punktów procentowych) wśród tzw. ‘późnych naśladowców’ (zwykle rodzice w średnim wieku).
Na przestrzeni 2011 i 2012 roku ‘późni naśladowcy’ gwałtownie zmienili swój pogląd na temat VOD. Rok temu w światowym badaniu firmy Ericsson, tylko 25% przyznało, że woli decydować co i kiedy oglądać w TV. W 2012 roku liczba takich osób wzrosła o ponad 17 punktów procentowych.
Kino naprawdę domowe
Badanie Ericsson ConsumerLab pokazuje, że 38% respondentów na świecie jest zainteresowanych oglądaniem premier kinowych na ekranach swoich telewizorów. Mieszkańcy krajów skandynawskich deklarują gotowość zapłacenia do 25 euro za taką możliwość.
Po stronie twórców i wydawców, wciąż pozostaje wiele do zrobienia w zakresie usług VOD. Dystrybucja filmów w sklepach z wielomiesięcznym opóźnieniem w stosunku do premier kinowych nie jest akceptowana przez konsumentów. Odbiorcy nie mając legalnej alternatywy, częściej sięgają po nielegalne źródła.
Raport w języku angielskim: http://www.ericsson.com/res/docs/2012/consumerlab/consumerlab-tv-video-changing-the-game.pdf
O firmie Ericsson
Ericsson, największy na świecie dostawca technologii i usług dla operatorów telekomunikacyjnych, oferuje społeczeństwu sieciowemu efektywne rozwiązania działające w czasie rzeczywistym, które pozwalają nam wszystkim swobodniej studiować, pracować i żyć w zróżnoważonych społecznościach na całym świecie.
Nasza oferta obejmuje usługi, oprogramowanie i infrastrukturę teleinformatyczną dla operatorów telekomunikacyjnych i firm z innych branż. Obecnie ponad 40 procent światowego ruchu mobilnego przechodzi przez sieci firmy Ericsson. Obsługujemy sieci klientów, z których korzystają ponad 2 miliardy abonentów.
Działamy w 180 krajach i zatrudniamy przeszło 100 000 pracowników. Forma Ericsson założona w 1876r., ma centralę w Sztokholmie. Firma Ericsson jest notowana na giełdzie NASDAQ OMX w Sztokholmie i NASDAQ w Nowym Jorku.
Zapraszamy na:
www.twitter.com/ericsson_poland
www.youtube.com/ericssonpolska
www.facebook.com/ericssonpolska