SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Spada optymizm Polaków

Polska jest jednym z krajów, który na przestrzeni ostatniego półrocza zanotował bardzo silny spadek optymizmu konsumentów, z poziomu 113 do 99.

Gorzej niż pół roku temu oceniamy takie aspekty naszego życia jak perspektywa pracy, stan osobistych finansów, czy swoboda wydatków - wynika z badania ACNielsen.

Optymizm Polaków w stosunku do mieszkańców innych krajów
Jeszcze pół roku temu Polacy patrzyli na świat z dużo większym optymizmem niż przeciętny mieszkaniec kuli ziemskiej. Wyniki badania internetowego przeprowadzonego przez Nielsen pod koniec kwietnia 2007 roku, w 47 krajach całego świata, wskazują że obecnie nasz optymizm zbliżył się do średniej światowej, która również nieznacznie spadła na przestrzeni ostatniego pół roku (z 99 do 97).

Największymi optymistami są konsumenci Ameryki Północnej (wskaźnik 107), zaś najmniejszymi Europejczycy (wskaźnik 90). Analiza poszczególnych krajów pokazuje, że na czele największych optymistów stoją mieszkańcy Indii i Norwegii (powyżej 120), na drugim biegunie znajdują się zaś Portugalczycy i Koreańczycy (poniżej 60).

Czego Polacy obawiają się najbardziej?
Głównym źródłem niepokojów Polaków są zdrowie (25%), stabilność polityczna (19%) i pewność zatrudnienia (18%). W porównaniu z wynikami badania sprzed roku widzimy wyraźny wzrost obaw o stabilność polityczną (+3 punkty), natomiast spadek obaw o pewność zatrudnienia (-5 punktów).
Polacy, znacznie częściej niż statystyczni europejczycy, martwą się o zdrowie i stabilność polityczną - tylko 6% Europejczyków wskazało na stabilność polityczną jako główną obawę, podczas gdy w Polsce aż 15% respondentów. Co ciekawe, dla przeciętnego Europejczyka terroryzm, czy globalne ocieplenie są dużo większymi powodami do zmartwień niż możliwe zmiany na scenie politycznej.

Z czego Polacy są zadowoleni?
63% Polaków pozytywnie ocenia stan swoich finansów. Wynik ten plasuje nas powyżej średniej europejskiej i takich krajów jak Czechy czy Węgry. Sporo optymizmu wykazujemy również w ocenie perspektyw pracy - aż 58% respondentów oceniło je jako dobre lub nawet bardzo dobre. Relatywnie najgorzej oceniamy obecną sytuację jako moment sprzyjający na wydawanie pieniędzy - jedynie 42% ocenia go pozytywnie, choć warto zauważyć że jest to wciąż więcej niż średnia europejska (35%).

O badaniu
Global Online Conusmer Survey jest badaniem międzynarodowym prowadzonym na próbie prawie 26,500 użytkowników internetu w 47 krajach. Dotyczy opinii respondentów na temat ekonomii, zwyczajów zakupowych, finansów i największych obaw. Badanie odbywa się dwa razy w roku - ostatnia fala miała miejsce w kwietniu 2007. Przy doborze reprezentatywnej próby dorosłych użytkowników Internetu w każdym kraju wykorzystano kryteria demograficzne. Kwoty weryfikowane są przez Nielsen na poziomie danego kraju, dla części krajów zostały dobrane szacunkowo.

Dołącz do dyskusji: Spada optymizm Polaków

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl