Spada optymizm Polaków
Polska jest jednym z krajów, który na przestrzeni ostatniego półrocza zanotował bardzo silny spadek optymizmu konsumentów, z poziomu 113 do 99.
Gorzej niż pół roku temu oceniamy takie aspekty naszego życia jak perspektywa pracy, stan osobistych finansów, czy swoboda wydatków - wynika z badania ACNielsen.
Optymizm Polaków w stosunku do mieszkańców innych krajów
Jeszcze pół roku temu Polacy patrzyli na świat z dużo większym
optymizmem niż przeciętny mieszkaniec kuli ziemskiej. Wyniki
badania internetowego przeprowadzonego przez Nielsen pod koniec
kwietnia 2007 roku, w 47 krajach całego świata, wskazują że obecnie
nasz optymizm zbliżył się do średniej światowej, która również
nieznacznie spadła na przestrzeni ostatniego pół roku (z 99 do
97).
Największymi optymistami są konsumenci Ameryki Północnej (wskaźnik 107), zaś najmniejszymi Europejczycy (wskaźnik 90). Analiza poszczególnych krajów pokazuje, że na czele największych optymistów stoją mieszkańcy Indii i Norwegii (powyżej 120), na drugim biegunie znajdują się zaś Portugalczycy i Koreańczycy (poniżej 60).
Czego Polacy obawiają się najbardziej?
Głównym źródłem niepokojów Polaków są zdrowie (25%), stabilność
polityczna (19%) i pewność zatrudnienia (18%). W porównaniu z
wynikami badania sprzed roku widzimy wyraźny wzrost obaw o
stabilność polityczną (+3 punkty), natomiast spadek obaw o pewność
zatrudnienia (-5 punktów).
Polacy, znacznie częściej niż statystyczni europejczycy, martwą się
o zdrowie i stabilność polityczną - tylko 6% Europejczyków wskazało
na stabilność polityczną jako główną obawę, podczas gdy w Polsce aż
15% respondentów. Co ciekawe, dla przeciętnego Europejczyka
terroryzm, czy globalne ocieplenie są dużo większymi powodami do
zmartwień niż możliwe zmiany na scenie politycznej.
Z czego Polacy są zadowoleni?
63% Polaków pozytywnie ocenia stan swoich finansów. Wynik ten
plasuje nas powyżej średniej europejskiej i takich krajów jak
Czechy czy Węgry. Sporo optymizmu wykazujemy również w ocenie
perspektyw pracy - aż 58% respondentów oceniło je jako dobre lub
nawet bardzo dobre. Relatywnie najgorzej oceniamy obecną sytuację
jako moment sprzyjający na wydawanie pieniędzy - jedynie 42% ocenia
go pozytywnie, choć warto zauważyć że jest to wciąż więcej niż
średnia europejska (35%).
O badaniu
Global Online Conusmer Survey jest badaniem międzynarodowym
prowadzonym na próbie prawie 26,500 użytkowników internetu w 47
krajach. Dotyczy opinii respondentów na temat ekonomii, zwyczajów
zakupowych, finansów i największych obaw. Badanie odbywa się dwa
razy w roku - ostatnia fala miała miejsce w kwietniu 2007. Przy
doborze reprezentatywnej próby dorosłych użytkowników Internetu w
każdym kraju wykorzystano kryteria demograficzne. Kwoty
weryfikowane są przez Nielsen na poziomie danego kraju, dla części
krajów zostały dobrane szacunkowo.
Dołącz do dyskusji: Spada optymizm Polaków