Majówka Polaków - grill z rodziną i znajomymi, muzyka i piwo
42 proc. Polaków ma plany na długi majowy weekend - spędzi go głównie w domu lub na działce, grillując, podróżując, słuchając muzyki i pijąc piwo - pokazują badania agencji mediowej Starcom.
- Majówka pod względem atrakcyjności i wyczekiwania, zajmuje pośród innych okazji urlopowych drugie miejsce. Jest mniej wyczekiwana od wakacji, ale wyprzedziła między innymi ferie zimowe, co pokazuje, że pomimo „krótkiej historii” w stosunku do innych okazji zagościła na stałe w naszym życiu i ma w nim mocną pozycję – mówi Magda Kolenkiewicz, dyrektor generalna agencji mediowej Starcom.
Polacy spędzą długi majowy weekend u rodziny i znajomych (24 proc. respondentów), w domu (23 proc.) lub na działce (22 proc.). Ci zaś, którzy na ten czas wyjeżdżają, wybierają Polskę. Największą popularnością cieszą się góry, tuż za nimi Polacy preferują miejsca nad wodą takie jak jeziora/zalewy lub morze. Poza granicami kraju majówkę spędzi 7 proc. Polaków, jedynie 3 proc. z pomocą biura podróży.
Ponad połowa (52 proc.) badanych deklaruje, że wydatki związane z majówką nie przekroczą kwoty 500 złotych. Tylko jeden na stu Polaków zamierza na nią wydać powyżej 4000 złotych.
Co piąty Polak planuje majówkowy urlop na dłużej niż pięć dni, połowa badanych zaś spędzi na wypoczynku 3-4 dni.
Ponad połowa Polaków zamierza w czasie majówki grillować, a 35 proc. zamierza podróżować i zwiedzać. Aż 26 proc. w długi majowy weekend będzie słuchać muzyki, a co czwarta osoba odwiedzi rodzinę lub znajomych. Najmniej popularne są atrakcje kulturalne - festiwale, koncerty, wyjścia do teatru i kin.
- Majówka to wyzwanie dla rynku telewizyjnego, w szczególności pod względem planowania działań reklamowych w tym medium. Z reguły mamy do czynienia ze sporymi zmianami w oglądalności poszczególnych pasm oraz kanałów, szczególnie w segmentach wielkomiejskich oraz lepiej uposażonych, czyli wśród tych osób, które szczególnie chętnie korzystają z kilku dni wolnego. Oczywiście oglądalność TV w czasie Majówki jest także mocno skorelowana z pogodą – mówi Magda Kolenkiewicz.
Najczęstsze przyczyny braku planów na majówkę to dla Polaków finanse oraz brak czasu. W zależności od przedziału wiekowego, pieniądze są mniejszym lub większym problemem, ale zawsze najważniejszym. Osoby w wieku 18-24 lata często jako barierę wybierały odpowiedź „brak posiadania samochodu”, co pośrednio wiąże się z finansami. Ten sam powód istotny okazał się w segmencie 45-54 lata, a dodatkowo osoby te najczęściej zaznaczali brak możliwości pozostawienia komuś zwierząt pod opiekę. Wskazuje to na mniejszą mobilność tego segmentu w porównaniu do innych.
11 proc. Polaków zamierza spożywać więcej alkoholu podczas długiego majowego weekendu niż w zwykły weekend. Prawie co trzeci badany nie zamierza w ogóle spożywać alkoholu, a 20 proc. zamierza pić go mniej. Prawie 60 proc. respondentów zamierza w majówkę sięgnąć po piwo. Co ważne wśród młodych (18-24) w stosunku do pozostałych segmentów wiekowych widać wyraźnie tendencję wzrostową w kategorii cydrów i piw smakowych.
- Z punktu widzenia konsumentów Majówka to pierwszy, dłuższy odpoczynek po zimie, nic więc dziwnego, że rządzi się on podobnymi zasadami co okres wakacyjny również pod względem konsumpcji piwa, któremu sprzyjają dni wolne od pracy, czas spędzany na świeżym powietrzu i zintensyfikowane spotkania towarzyskie. Rosnące przed tym okresem wydatki mediowe oraz fakt, że większość marek wprowadza przed majówką nowe platformy komunikacyjne, pokazuje, że branża piwna traktuje ten mikro-sezon bardzo poważnie - komentuje Magda Kolenkiewicz.
Badanie z serii HX Study przeprowadzone na panelu Ariadna, na ogólnopolskiej próbie liczącej N=1052 osób. Kwoty dobrane wg. reprezentacji w populacji Polaków w wieku 18 lat i więcej dla płci, wieku i wielkości miejscowości. Metoda: CAWI
Dołącz do dyskusji: Majówka Polaków - grill z rodziną i znajomymi, muzyka i piwo