SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Agora: Rynek reklamy wzrósł w III kw. o 11% r/r do 1,7 mld zł

Wartość polskiego rynku reklamy w III kw. 2008 r. wyniosła 1,7 mldzł, co oznacza wzrost o 11% r/r, oceniła grupa medialna Agora wswoim raporcie kwartalnym.

"Kryzys na rynkach finansowych oraz niestabilna sytuacjamakroekonomiczna wpłynęły na spowolnienie wydatków na reklamę wdziennikach, które jako pierwsze reagują na pogorszeniekoniunktury. W trzecim kwartale 2008 r. wydatki reklamowe w prasiecodziennej skurczyły się o 3%, przede wszystkim za sprawa redukcjibudżetów reklamodawców" - czytamy w raporcie.

Według Agory, wartość rynku reklamy w internecie wzrosła w IIIkw. o 37% r/r do 189 mln zł. Wydatki na reklamę zewnętrzną w tymokresie wzrosły o 4 % do 159 mln zł, a wydatki na radiostacje - o10% do 136 mln zł.

"Według ostatnich danych AGB Nielsen Media Research, wpaździerniku 2008 r. liczba spotów i wykorzystanie czasureklamowego spadło w czterech największych stacjach o kilka procentw stosunku do października 2007 r." - czytamy dalej.

W sumie, w okresie styczeń-wrzesień 2008 r. wydatki reklamowe nawszystkie media w Polsce sięgnęły 5,7 mld zł i były wyższe odzeszłorocznych o prawie 740 mln zł (15%). Wydatki na reklamę wtelewizji wzrosły o 380 mln zł (ok. 17%). W dziennikachreklamodawcy wydali o 33 mln zł (o ponad 4%) więcej niż przedrokiem, natomiast w magazynach o 66 mln zł ( 9%). Wydatki nareklamę zewnętrzną wzrosły o 47 mln zł (11%), na reklamę radiową o51 mln zł (13 %). Wpływy internetu wzrosły w tym okresie o prawie160 mln zł (38%) i stanowiły 10% wszystkich wydatków nareklamę.

Agora podała, że W okresie styczeń-wrzesień 2008 r. "GazetaWyborcza" była najchętniej wybieranym tytułem przez reklamodawców.Jej wpływy reklamowe rosły trochę szybciej niż całkowite wydatki nareklamę w segmencie dzienników, a jej udział w tych wydatkachutrzymał się na poziomie roku ubiegłego i wyniósł ok. 42%.

"W trzecim kwartale 2008 r. prasa codzienna zaczęła odczuwaćpierwsze sygnały spowolnienia gospodarczego. W omawianym okresiewydatki na reklamę wymiarową w 'Gazecie Wyborczej' spadły o 6%, ajej udział wyniósł 40% (spadek o 1,5 pkt.%)" - czytamy wraporcie.

"Wraz z zaostrzaniem się sytuacji konkurencyjnej na rynkuogłoszeniowym dzienników spółka obserwuje narastającą presjęrabatową, przejawiająca się coraz częściej pakietowaniem różnychpism i oferowaniem przy tej okazji znacznych upustów cenowych" -poinformowała Agora.

Ze względu na gorsze niż oczekiwano wydatki na reklamę wdziennikach w III kw. 2008 r. spowodowane kryzysem finansowym iniejasną sytuacją makroekonomiczną, spółka już wcześniej zmieniłaswoje szacunki dotyczące tego segmentu rynku w 2008 r.

"Według nowych szacunków spółki dynamika wydatków reklamowych wprasie codziennej w 2008 r. wyniesie 1-2%. Oczekiwania Agorydotyczące pozostałych mediów pozostają bez zmian" - poinformowałaAgora.

Spółka oceniła, że kondycja rynku reklamy w 2009 r. zależy odprognoz PKB dla Polski, które w obecnej sytuacji rynkowej sąniespójne. Agora przedstawi szacunki dotyczące rynku reklamy wnastępnym roku wraz z komentarzem za IV kw. 2008 r.

Dołącz do dyskusji: Agora: Rynek reklamy wzrósł w III kw. o 11% r/r do 1,7 mld zł

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl