Pierwsze miejsce wśród najatrakcyjniejszych reklamodawców w telewizji w 2023 roku pod względem GRP był Aflofarm. Na podium znalazły się US Pharmacia i Polpharma - wynika z analizy Media Context.
Bloki reklamowe Aflofarmu w 2023 roku wygenerowały sumarycznie 180 052 punktów ratingowych GRP. W porównaniu do poprzedniego roku wynik zwiększył się o 1,60 proc. - wynika z analizy Media Context, opartej na danych Nielsen Audience Measurement.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń o pracę
Druga w rankingu spółka US Pharmacia wygenerowała 112 463 GRP (spadek o 5,17 proc.). Podium uzupełnia Polpharma (110 493 GRP; + 1 proc.).
Z piątego na czwarte miejsce awansował koncern Natur Produkt Pharma (65 760 GRP; - 5,02 proc.). Pierwszą piątkę (po spadku z czwartej lokaty) uzupełnia Ferrero - najwyżej sklasyfikowana spółka nie będąca koncernem farmaceutycznym (62 930 GRP; - 9,42 proc.).
W top 10 znalazły się jeszcze takie koncerny, jak: Pepsico (61 251 GRP; - 8,37 proc.), Reckitt Benckiser (54 872 GRP; - 1,85 proc.), Procter & Gamble (52 641 GRP; + 28,73 proc.), Lidl (48 308 GRP; - 7,55 proc.) i Grupa Polsat Plus (47 833 GRP; - 10,20 proc.).
- W rankingu reklamodawców tradycyjnie mamy zdecydowanie mniej roszad niż w zestawieniu dotyczącym marek. Na pierwszych 7 pozycjach mamy tylko jedną zmianę w porównaniu z poprzednim rokiem - Natur Produkt Pharma (Zdrovit), mimo 5 proc. obniżki aktywności zastąpił na pozycji czwartej Ferrero, które wygenerowało o 9 proc. mniej GRP - komentuje portalowi Wirtualnemedia.pl Bartosz Zientek, prezes zarządu Media Context.
- Najbardziej widoczny spadek dotyczy Sanofi z blisko 30 proc. obniżką aktywności i spadkiem o sześć pozycji. Największy wzrost natomiast notuje Carrefour, który już w rankingu marek pokazał siłę. Tam przyćmiony został przez imponujące wzrosty Orlenu, tutaj jednak dzięki aktywności zwiększonej o 40 proc. podskakuje o 20 pozycji, co pozwoliło zadebiutować w zestawieniu największych reklamodawców telewizyjnych - analizuje ekspert.
Jak informuje Zientek, drugim debiutantem w rankingu top 20 w 2023 roku jest Mondelez, który „podskoczył o 7 oczek dzięki 8 proc. zwyżce aktywności” - Na uwagę zasługuje również P&G, które zwiększyło aktywność o blisko 30 proc. i podskoczyło o 7 pozycji. Poza rankingiem znalazł się właściciel sieci Play, grupa Iliad (pozycja 13 w zeszłym roku) oraz Totalizator sportowy - komentuje nam.
GRP (Gross Rating Point) jest to wartość określająca oglądalność w punktach procentowych pojedynczej emisji reklamy lub sumę pojedynczych oglądalności w całej kampanii reklamowej. Wskaźnik odzwierciedla natężenie kampanii reklamowej i jest uznawany za jej najbardziej syntetyczną miarę.