Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 09:36:15 - Sylwester Łazar
Proszę o pomoc w podaniu momentów dokręcenia śrub głowicy w Audi A6 3,2 FSI
silnik AUK.
Silnik jest dość rzadko spotykany w kraju i mam problem w dojściu do
dokumentacji.
Dobrze by było znać także moment dokręcenia śrub M6x20 podstawy napinacza.
Sądząc po budowie uszczelnienia, może być konieczne silne dokręcenie. Z
drugiej strony jest ryzyko uszkodzenia gwintu w obudowie głowicy.
Z góry dziękuję za pomoc.
Pozdrawiam,
Sylwester Łazar
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 10:03:17 - Hants
news:ilv5qg$lrl$1@mx1.internetia.pl...
> Witam!
> Proszę o pomoc w podaniu momentów dokręcenia śrub głowicy w Audi A6 3,2
> FSI
> silnik AUK.
A nie AVK?
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 10:36:41 - Sylwester Łazar
AUK 3,2 FSI 2004
S.
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 10:05:25 - Hants
news:ilv5qg$lrl$1@mx1.internetia.pl...
> Witam!
> Proszę o pomoc w podaniu momentów dokręcenia śrub głowicy w Audi A6 3,2
> FSI
> silnik AUK.
> Silnik jest dość rzadko spotykany w kraju i mam problem w dojściu do
> dokumentacji.
szukaj engine head torque, etc..
ww2.justanswer.com/uploads/2paulm/2010-02-18_023712_tb.pdf
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 10:41:35 - Sylwester Łazar
Fajna instrukcja.
Niestety ten AVK ma paski rozrządu.
AUK ma łańcuchy.
Silnik jest inny :-(
--
pozdrawiam
Sylwester Łazar
www.alpro.pl
www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
i projektowania PCB
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 11:26:34 - lleeoo
> Witam!
> Proszę o pomoc w podaniu momentów dokręcenia śrub głowicy w Audi A6 3,2 FSI
> silnik AUK.
> Silnik jest dość rzadko spotykany w kraju i mam problem w dojściu do
> dokumentacji.
> Dobrze by było znać także moment dokręcenia śrub M6x20 podstawy napinacza.
> Sądząc po budowie uszczelnienia, może być konieczne silne dokręcenie. Z
> drugiej strony jest ryzyko uszkodzenia gwintu w obudowie głowicy.
> Z góry dziękuję za pomoc.
> Pozdrawiam,
> Sylwester Łazar
>
Bezwzględnie nowe śruby
etap 1 20Nm
etap 2 40Nm
etap 3 90 stopni
etap 4 90 stopni
kolejność znasz?
7 4 1 5
6 2 3 8
6 2 3 8
7 4 1 5
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 12:11:56 - Sylwester Łazar
>
> etap 1 20Nm
> etap 2 40Nm
> etap 3 90 stopni
> etap 4 90 stopni
>
> kolejność znasz?
>
> 7 4 1 5
> 6 2 3 8
>
> 6 2 3 8
> 7 4 1 5
Dzięki bardzo.
Trochę mały moment mi się wydaje.
Chociaż tu jest 8 śrub na 3 cylindry.
Upewnię się tylko: mówimy o silniku V6?
Jednak uszczelka jest metalowa/warstwowa.
PSA w Ulysse/Evasion/806/Zeta podaje wymiar maksymalny długości szpilki i po
przekroczeniu dopiero wymiana.
Czy śruby mają podaną tolerancję, czy Audi zaleca wymianę za każdym razem
bez etapu sprawdzania?
--
pozdrawiam
Sylwester Łazar
www.alpro.pl
www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
i projektowania PCB
Re: Audi Momenty dokręcenia rub głowicy
2011-03-18 12:36:30 - J.F.
>> etap 1 20Nm
>> etap 2 40Nm
>> etap 3 90 stopni
>> etap 4 90 stopni
>>
>Dzięki bardzo.
>Trochę mały moment mi się wydaje.
to jest wstepny - a potem jeszcze mamy pol obrotu, wiec moment bedzie
duzy.
J.
Re: Audi Momenty dokręcenia ?rub głowicy
2011-03-18 15:16:22 - Sylwester Łazar
> duzy.
>
> J.
To fakt.
Porównywałem z PSA.
Tam było tak:
1) 35 Nm
2) 70 Nm
3) +160st.
Sprawdziłem. W silniku PSA miałem śruby M12x1,5.
Tutaj jest M10x1,5. Pewnie dlatego wstępny moment mniejszy.
Ale kąt też trochę mniejszy.
--
pozdrawiam
Sylwester Łazar
www.alpro.pl
www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
i projektowania PCB
Re: Audi Momenty dokręcenia ?rub głowicy
2011-03-18 15:22:36 - J.F.
>> to jest wstepny - a potem jeszcze mamy pol obrotu, wiec moment bedzie
>> duzy.
>To fakt.
>Porównywałem z PSA. Tam było tak:
>1) 35 Nm
>2) 70 Nm
>3) +160st.
>Sprawdziłem. W silniku PSA miałem śruby M12x1,5.
>Tutaj jest M10x1,5. Pewnie dlatego wstępny moment mniejszy.
>Ale kąt też trochę mniejszy.
Tak czy inaczej - gdzies trzeba te 0.75mm zyskac.
Nie wiem jaka tam glowica i uszczelka gruba, ale to generalnie dosc
sporo, ja bym dal nowe szpilki/sruby po operacji.
J.
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 12:38:23 - Michał Gut
sobie problemow no i dzieki temu dociaganie bedzie dokladniejsze. te 20 i 40
Nm to po to by ustawic sryube na poczatku oporu, czyli poczatek dokrecania a
dalej 2x 90 stopni ma scisnac uszczelke do okreslonej wysokosci.
w praktyce klucz dynamometryczny i krecisz do powiedzmy 90Nm (ale stopniowo
zwiekszasz moment i dociagasz po kilka razy czyli 20 40 60 80 i potem 90Nm
(przykladowo-mozesz inaczej) zawsze zachowujac kolejnosc srub.
ja - majac uszkodzony blok (gleboka rysa na bloku przy cylindrze) musialem
dociagnac do ok 100-110Nm (prawie max klucza jaki mialem) zeby upg
uszczelniala dobrze.... Dopiero po tym dociagnieciu jest szczelnie i dziala
dobrze juz od ladnych paru miesiecy... prawie roku.
sir
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 12:39:17 - Sylwester Łazar
Bardzo by mi zależało na opisie montażu napinacza.
Głównie dlatego, że poprzedni monter wymienił cały napinacz,
ale jednej ze śrub nie było.
Jest po niej ślad, ale najpewniej wykręciła się z powodu zbyt słabego
momentu.
Jako, że była najbliżej popychacza - rozszczelnił się kanalik ciśnieniowy i
popychacz nie miał wystarczającego ciśnienia oleju.
Wydaje mi się, że napinacz powinno się zalać olejem przed montażem, aby nie
doprowadzić do przeskoku łańcucha,
podczas pierwszego odpalenia.
--
pozdrawiam
Sylwester Łazar
www.alpro.pl
www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
i projektowania PCB
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 13:10:24 - lleeoo
> Ma Pan może instrukcję serwisową do A6 3,2 FSI?
> Bardzo by mi zależało na opisie montażu napinacza.
> Głównie dlatego, że poprzedni monter wymienił cały napinacz,
> ale jednej ze śrub nie było.
> Jest po niej ślad, ale najpewniej wykręciła się z powodu zbyt słabego
> momentu.
> Jako, że była najbliżej popychacza - rozszczelnił się kanalik ciśnieniowy i
> popychacz nie miał wystarczającego ciśnienia oleju.
> Wydaje mi się, że napinacz powinno się zalać olejem przed montażem, aby nie
> doprowadzić do przeskoku łańcucha,
> podczas pierwszego odpalenia.
>
> --
> pozdrawiam
> Sylwester Łazar
> www.alpro.pl
> www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
> i projektowania PCB
>
Mam tylko to
img215.imageshack.us/img215/3886/auk32fsi003.png
img138.imageshack.us/img138/8771/auk32fsi001.png
img13.imageshack.us/img13/9107/auk32fsi002.png
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 15:19:39 - Sylwester Łazar
o to chodziło.
9 Nm.
Napinacz nie jest narysowany, ale śruby są.
Bardzo dziękuję.
Idę poczytać.
S.
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 13:37:30 - sth
m6 dokrecam do max 25Nm jesli wchodza w aluminium. ale to juz jest naprawde
max i radze robic to kluczem o odpowiednim zakresie, bo takim od 25 do 210
nie radze.
zazwyczaj dopycam takie sruby na 18-20. mam klucz 5-25.
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 15:25:09 - Sylwester Łazar
naprawde
> max i radze robic to kluczem o odpowiednim zakresie, bo takim od 25 do 210
> nie radze.
> zazwyczaj dopycam takie sruby na 18-20. mam klucz 5-25.
Dzięki.
Właśnie w tym celu mam dwa dynamometry.
Jeden do 35Nm, a drugi większy.
Jestem po metrologi, znam problem :-)
Swoją drogą w życiu nie spotkałem mechanika, który po zwróceniu uwagi, że
powinno się użyć dynamometru,
zrobił to.
Najczęsciej coś tam opowiadają, że mają coś w łapie czy jakoś tak :-).
S.
Re: Audi Momenty dokręcenia rub głowicy
2011-03-18 15:45:12 - J.F.
>> m6 dokrecam do max 25Nm jesli wchodza w aluminium. ale to juz jest naprawde
>> max i radze robic to kluczem o odpowiednim zakresie, bo takim od 25 do 210
>> nie radze. zazwyczaj dopycam takie sruby na 18-20. mam klucz 5-25.
>Dzięki.
>Właśnie w tym celu mam dwa dynamometry.
>Jeden do 35Nm, a drugi większy.
>Jestem po metrologi, znam problem :-)
>Swoją drogą w życiu nie spotkałem mechanika, który po zwróceniu uwagi, że
>powinno się użyć dynamometru, zrobił to.
>Najczęsciej coś tam opowiadają, że mają coś w łapie czy jakoś tak :-).
No ale przeciez macie zalecenia - dokrecic lekko, potem troche
mocniej, a potem i tak pol obrotu na chama nie przejmujac sie zadnymi
momentami :-)
To lapa wystarczy :-)
J.
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 17:28:12 - bratPit
>> m6 dokrecam do max 25Nm jesli wchodza w aluminium. ale to juz jest
>> naprawde
>> max i radze robic to kluczem o odpowiednim zakresie, bo takim od 25 do
>> 210
>> nie radze.
>> zazwyczaj dopycam takie sruby na 18-20. mam klucz 5-25.
> Dzięki.
> Właśnie w tym celu mam dwa dynamometry.
> Jeden do 35Nm, a drugi większy.
hmm, nie wiem czy to dobry pomysł ale może - skoro istnieje szansa że się
odkręci - użyć kleju do gwintów?
brat
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 20:17:04 - sth
> odkręci - użyć kleju do gwintów?
kleju do gwintow uzywam obligatoryjnie do kazdej sruby bez wzgledu na
gdybanie czy sie odkreci czy nie. klej ma za zadanie nie tylko blokowac
srube ale rowniez zabezpieczac gwint podczas dokrecania(smarowanie).
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 20:44:38 - Sylwester Łazar
Dzięki.
Ja zwyczajowo używam farby i to do tej pory wystarczało.
--
pozdrawiam
Sylwester Łazar
www.alpro.pl
www.rimu.pl -oprogramowanie do edycji schematów
i projektowania PCB
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 20:20:09 - sth
> Jeden do 35Nm, a drugi większy.
> Jestem po metrologi, znam problem :-)
ja mam cztery. 5-25, 19-110, 40-210 i jakis jeszcze jeden do 450.
malo ktory mechanik posiada wiecej niz jeden (zazwyczaj maja te do 210)
> Swoją drogą w życiu nie spotkałem mechanika, który po zwróceniu uwagi, że
> powinno się użyć dynamometru,
> zrobił to.
> Najczęsciej coś tam opowiadają, że mają coś w łapie czy jakoś tak :-).
tak, znam te gadki. niestety smutna prawda. najbardziej rozbawia mnie
dokrecanie lozysk na chama, albo centralnej sruby walu korbowego. pozniej
lamenty ze sie ujebala sruba :)
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 20:50:40 - Sylwester Łazar
> malo ktory mechanik posiada wiecej niz jeden (zazwyczaj maja te do 210)
No to widzę, że kolega to już nie jedno widział :-)
Ja pierwszy dynanometr kupiłem, aby dokręcać kapę zaworów w maluchu.
Nie rozumiałem, dlaczego dokręcać to dziadostwo na łapę, skoro po takim
dokręcaniu,
olej leciał na głowicę i silnik zawsze był mokry.
Oczywiście maluch to i tak kompletna ruina pod względem konstrukcji
uszczelniaczy.
S.
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-18 20:59:53 - sth
Użytkownik Sylwester Łazar
news:im0db0$2fq$1@mx1.internetia.pl...
>> ja mam cztery. 5-25, 19-110, 40-210 i jakis jeszcze jeden do 450.
>> malo ktory mechanik posiada wiecej niz jeden (zazwyczaj maja te do 210)
> No to widzę, że kolega to już nie jedno widział :-)
> Ja pierwszy dynanometr kupiłem, aby dokręcać kapę zaworów w maluchu.
> Nie rozumiałem, dlaczego dokręcać to dziadostwo na łapę, skoro po takim
> dokręcaniu,
> olej leciał na głowicę i silnik zawsze był mokry.
> Oczywiście maluch to i tak kompletna ruina pod względem konstrukcji
> uszczelniaczy.
od dawna uwazam ze posiadanie dobrych i odpowiednich narzedzi to
przynajmniej polowa sukcesu w naprawie.
zawsze kupuje specjalistyczne narzedzia chocbym mial raz na rok ich uzyc :)
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-19 12:42:25 - sth
> naprawde max i radze robic to kluczem o odpowiednim zakresie, bo takim od
> 25 do 210 nie radze.
> zazwyczaj dopycam takie sruby na 18-20. mam klucz 5-25.
wroc!
mialem na mysli m8.
m6 dokrecam do 10Nm max.
Re: Audi Momenty dokręcenia śrub głowicy
2011-03-20 13:36:24 - Sylwester Łazar
rysunkach.
Dzięki.
S.