Do posiadaczy Fabii II 1.4 63 kW z klimą
2011-04-07 06:44:34 - PeJot
Pytanie do posiadaczy aut jak w topiku: zechcielibyście sprawdzić i
podać, czy po włączeniu klimy na postoju włącza się jednocześnie
wentylator na chłodnicy ? *Prawdopodobnie* mam uszkodzony I bieg tego
wentylatora.
--
P. Jankisz
O rowerach: coogee.republika.pl/pj/pj.html
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów Stanisław Lem
Re: Do posiadaczy Fabii II 1.4 63 kW z klimą
2011-04-07 09:57:36 - Robert_J
> sprawdzić i podać, czy po włączeniu klimy na postoju
> włącza się jednocześnie wentylator na chłodnicy ?
Podejrzewam że tak się dzieję chyba w każdym aucie z klimą.
Re: Do posiadaczy Fabii II 1.4 63 kW z klimą
2011-04-07 09:59:46 - bratPit[pr]
>> podać, czy po włączeniu klimy na postoju włącza się jednocześnie
>> wentylator na chłodnicy ?
> Podejrzewam że tak się dzieję chyba w każdym aucie z klimą.
to źle podejrzewasz ;-)
brat
Re: Do posiadaczy Fabii II 1.4 63 kW z klimą
2011-04-07 13:07:40 - Robert_J
>> klimą.
>
> to źle podejrzewasz ;-)
Może i tak :-). Ale w każdym razie wentylator chyba dość
szybko włącza się jak auto stoi z włączoną klimą...
Re: Do posiadaczy Fabii II 1.4 63 kW z klimą
2011-04-07 17:09:29 - Przemysław Czaja
Użytkownik bratPit[pr]
>>> Pytanie do posiadaczy aut jak w topiku: zechcielibyście sprawdzić i
>>> podać, czy po włączeniu klimy na postoju włącza się jednocześnie
>>> wentylator na chłodnicy ?
>
>> Podejrzewam że tak się dzieję chyba w każdym aucie z klimą.
>
> to źle podejrzewasz ;-)
coś bliżej, bo jeszcze się nie spotkałem, żeby się wentylator nie
załączył
Re: Do posiadaczy Fabii II 1.4 63 kW z klimą
2011-04-07 20:41:13 - bratPit
>>>> podać, czy po włączeniu klimy na postoju włącza się jednocześnie
>>>> wentylator na chłodnicy ?
>>
>>> Podejrzewam że tak się dzieję chyba w każdym aucie z klimą.
>>
>> to źle podejrzewasz ;-)
>
> coś bliżej, bo jeszcze się nie spotkałem, żeby się wentylator nie załączył
nie musi się załączyć od razu -a rozumiem, że twórcy wątku o to właśnie
chodzi, u mnie np jest tak, że jest czujnik ciśnienia z WY analogowym,
jeżeli ciśnienie w układzie jest niskie to nie załącza się wentylator,
sterownik klimy/wentylatorów startuje wentylator tłoczący dopiero po
przekroczeniu pewnego ciśnienia - więc po włączeniu klimatyzacji chwilę
chodzi bez wentylatorów, chociaż cały algorytm działania sterownika klimy
nie jest dla mnie jasny - tzn jak i kiedy włącza wentylator tłoczący, kiedy
ssący i na który bieg (każdy jest dwubiegowy),
brat
Re: Do posiadaczy Fabii II 1.4 63 kW z klimą
2011-04-07 20:57:47 - bratPit
> Pytanie do posiadaczy aut jak w topiku: zechcielibyście sprawdzić i
> podać, czy po włączeniu klimy na postoju włącza się jednocześnie
> wentylator na chłodnicy ? *Prawdopodobnie* mam uszkodzony I bieg tego
> wentylatora.
a tak a propos tematu, to chyba nie będzie trudno zdiagnozować?
jeżeli jest dwubiegowy to wtyczka będzie na 3 piny, znając życie będzie
brązowy jako masa (lub brązowy z jakimś paskiem) i dwa inne kolory, trzeba
podać na wprost napięcie z aku i zobaczyć jak się toto kręci (no chyba że do
odpięcia wtyczki tego wentylatora trzeba zdejmować np zderzak bo i tak bywa
o_O),
poza tym Fabia II jest już dość skomputeryzowana i taka usterka powinna być
diagnozowalna kompem jak sądzę? (wówczas powinien? zaświecić check od
silnika/klimy)
brat
Re: Do posiadaczy Fabii II 1.4 63 kW z klimą
2011-04-07 21:38:31 - PeJot
> a tak a propos tematu, to chyba nie będzie trudno zdiagnozować?
> jeżeli jest dwubiegowy to wtyczka będzie na 3 piny, znając życie będzie
> brązowy jako masa (lub brązowy z jakimś paskiem) i dwa inne kolory,
> trzeba podać na wprost napięcie z aku i zobaczyć jak się toto kręci (no
> chyba że do odpięcia wtyczki tego wentylatora trzeba zdejmować np
> zderzak bo i tak bywa o_O),
Zderzak niekoniecznie, ale do wtyczki najwygodniej dostać się po zdjęciu
osłony silnika od spodu.
> poza tym Fabia II jest już dość skomputeryzowana i taka usterka powinna
> być diagnozowalna kompem jak sądzę? (wówczas powinien? zaświecić check
> od silnika/klimy)
Ano się był zaświecił, właśnie ze wskazaniem na klimę. Brak I biegu
wentylatora wyszedł mi na przeglądzie, w zimie, więc mnie to mało
obchodziło. Jeżeli jest tak jak w większości konstrukcji tego typu, to
jest uwalony rezystor w obwodzie I biegu. Dawno już bym to zrobił ( a
właściwie przerobił tak by się nie powtórzyło ), ale nie mogę łatwo
dostać się do wentylatora.
--
P. Jankisz
O rowerach: coogee.republika.pl/pj/pj.html
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów Stanisław Lem
Re: Do posiadaczy Fabii II 1.4 63 kW z klimą
2011-04-08 09:17:01 - bratPit[pr]
>> poza tym Fabia II jest już dość skomputeryzowana i taka usterka powinna
>> być diagnozowalna kompem jak sądzę? (wówczas powinien? zaświecić check
>> od silnika/klimy)
>
> Ano się był zaświecił, właśnie ze wskazaniem na klimę. Brak I biegu
> wentylatora wyszedł mi na przeglądzie, w zimie, więc mnie to mało
> obchodziło. Jeżeli jest tak jak w większości konstrukcji tego typu, to
> jest uwalony rezystor w obwodzie I biegu. Dawno już bym to zrobił ( a
> właściwie przerobił tak by się nie powtórzyło ), ale nie mogę łatwo dostać
> się do wentylatora.
tak jak mówisz, przypuszczalnie uwalony rezystor,
obawiam się, że brudna robota Cię nie ominie,
brat
Re: Do posiadaczy Fabii II 1.4 63 kW z klimą
2011-04-08 10:25:40 - PeJot
> tak jak mówisz, przypuszczalnie uwalony rezystor,
> obawiam się, że brudna robota Cię nie ominie,
Niekoniecznie. Wiatrak można wyjąć od spodu auta. Rezystor myślę dać nie
przy wiatraku, a przy bezpieczniku I biegu który jest w dodatkowej
skrzynce na akumulatorze. A rezystorek taki:
pl.farnell.com/tyco-electronics-cgs/hsc1001r0j/opornik-100w-5-1r/dp/1174282
--
P. Jankisz
O rowerach: coogee.republika.pl/pj/pj.html
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów Stanisław Lem
Re: Do posiadaczy Fabii II 1.4 63 kW z klimą
2011-04-08 15:29:08 - bratPit[pr]
>> obawiam się, że brudna robota Cię nie ominie,
>
> Niekoniecznie. Wiatrak można wyjąć od spodu auta. Rezystor myślę dać nie
> przy wiatraku, a przy bezpieczniku I biegu który jest w dodatkowej
> skrzynce na akumulatorze. A rezystorek taki:
>
> pl.farnell.com/tyco-electronics-cgs/hsc1001r0j/opornik-100w-5-1r/dp/1174282
ważna rzecz to chłodzenie tegoż,
dlatego jak sądzę tam właśnie go umieścili, no chyba że go przykręcisz do
jakiegoś dużego elementu metalowego (podłużnicy, wspornika etc.), inaczej
odejdzie znów do krainy wiecznych rezystorów...
brat
Re: Do posiadaczy Fabii II 1.4 63 kW z klimą
2011-04-08 21:29:00 - PeJot
>> pl.farnell.com/tyco-electronics-cgs/hsc1001r0j/opornik-100w-5-1r/dp/1174282
>>
>
> ważna rzecz to chłodzenie tegoż,
Wiem, trochę też boję się drgań.
--
P. Jankisz
O rowerach: coogee.republika.pl/pj/pj.html
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów Stanisław Lem
Re: Do posiadaczy Fabii II 1.4 63 kW z klimą
2011-04-09 00:00:30 - BartekK
> W dniu 2011-04-08 09:17, bratPit[pr] pisze:
>
>> tak jak mówisz, przypuszczalnie uwalony rezystor,
>> obawiam się, że brudna robota Cię nie ominie,
>
> Niekoniecznie. Wiatrak można wyjąć od spodu auta. Rezystor myślę dać nie
> przy wiatraku, a przy bezpieczniku I biegu który jest w dodatkowej
> skrzynce na akumulatorze. A rezystorek taki:
>
> pl.farnell.com/tyco-electronics-cgs/hsc1001r0j/opornik-100w-5-1r/dp/1174282
>
Pamiętaj że podana moc (100W) jest tylko gdy przykręcisz go do radiatora
i utrzymasz jego temperaturę do podanej wartości (20'C), co jest pod
maską nierealne, bywa i 60'C, więc realna dopuszczalna moc tracona to
będzie jakieś 20W
--
| Bartłomiej Kuźniewski
| sibi@drut.org GG:23319 tel +48 696455098 drut.org/
| www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173
Re: Do posiadaczy Fabii II 1.4 63 kW z klimą
2011-04-09 07:33:03 - PeJot
> Pamiętaj że podana moc (100W) jest tylko gdy przykręcisz go do radiatora
> i utrzymasz jego temperaturę do podanej wartości (20'C), co jest pod
> maską nierealne, bywa i 60'C, więc realna dopuszczalna moc tracona to
> będzie jakieś 20W
Różnie może być, dlatego ten rezystorek będzie w takim miejscu, aby
łatwo dało się go wymienić. Ostatecznie można go wepchać miedzy atrapę a
chłodnicę.
--
P. Jankisz
O rowerach: coogee.republika.pl/pj/pj.html
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów Stanisław Lem
Re: Do posiadaczy Fabii II 1.4 63 kW z klimą
2011-04-10 09:40:56 - PeJot
> Czołem.
>
> Pytanie do posiadaczy aut jak w topiku: zechcielibyście sprawdzić i
> podać, czy po włączeniu klimy na postoju włącza się jednocześnie
> wentylator na chłodnicy ? *Prawdopodobnie* mam uszkodzony I bieg tego
> wentylatora.
Sam sobie odpowiem: nie. Wentylator na postoju włącza się na I biegu po
kilkunastu sekundach od włączenia klimatyzacji.
W moim przypadku faktycznie był uszkodzony I bieg. Wentylator dało się
względnie łatwo wyjąć od spodu auta. Silnik jak zwykle, nierozbieralny.
Nowy kosztuje nieco ponad 100 zł, ale podejrzewam że to rozwiązanie z
góry jest skazane na awarię po jakimś czasie. Na razie połączyłem I i II
bieg, teraz będę kombinował z ograniczeniem prądu na I biegu. Myślałem o
rezystorze, wpiętym za bezpiecznikiem I biegu, ale nie dało by się tego
załatwić jakimś PWM ? Nie chcę za bardzo ingerować w elektrykę, PWM
musiałby być wpięty od strony (+) zasilania.
--
P. Jankisz
O rowerach: coogee.republika.pl/pj/pj.html
Dopóki nie skorzystałem z Internetu, nie wiedziałem, że na świecie jest
tylu idiotów Stanisław Lem