Jak wyciągnąć sworzeń?

Tomasz Pyra Data ostatniej zmiany: 2011-05-19 23:22:51

Jak wyciągnąć sworzeń?

2011-05-14 21:07:13 - Tomasz Pyra

Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
zwrotnicy z wahacza?

Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
udało.

Ściągam to takim ściągaczem: www.jonnesway.pl/index.php?item=562
Ale niestety śruby 10,9 na osiąch ściągacza trzaskają, a sworzeń nie
wychodzi.

Zapewne te sworznie (tak jak i wszystko inne w tym samochodzie) zostały
dokręcone z całej siły kluczem z metrową rurą jako przedłużką, bo
wcześniej jacyś rzeźnicy się tym samochodem zajmowali.



Re: Jak wyciągnąć sworzeń?

2011-05-14 21:33:46 - scob

W dniu 2011-05-14 21:07, Tomasz Pyra pisze:
> Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
> zwrotnicy z wahacza?

Swoją drogą ciekawa konstrukcja - we wszystkich samochodach, które
robiłem, to sworzeń wahacza właził w zwrotnicę, nie odwrotnie :D

> Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
> młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
> udało.
> Zapewne te sworznie (tak jak i wszystko inne w tym samochodzie) zostały
> dokręcone z całej siły kluczem z metrową rurą jako przedłużką, bo
> wcześniej jacyś rzeźnicy się tym samochodem zajmowali.

bo za dużo tych przekładni. Narzędzie markowe, ale nie przemyślane.
Pozbądź się kolejnych 5 dych, i kup w norauto albo innym selgrosie dwa
inne sciągacze: z jedną osią,i bez - taki widelec (podobny do tego w
twoim sciągaczu) o coraz większej grubości. Wtykasz takiego między
sworzeń i a zwrotnicę i działasz impulsatorem kinetycznym (czyli
napierdalasz młotem). Zresztą swojego tez powinieneś z młotem używać:
naprężasz i napierniczasz - na zmianę..

Przedtem jednak odczyść naokoło szczotką i sprawdź, czy wyciągnąłeś
przetyczkę / śrubę wchodzącą w wyżlobienie sworznia i zabezpieczającą go
przed wypadnieciem w przypadku odkręcenia właściwej nakrętki (bo może
być takowa :)




Re: Jak wyciągnąć sworzeń?

2011-05-14 22:12:28 - Tomasz Pyra

W dniu 2011-05-14 21:33, scob pisze:
> W dniu 2011-05-14 21:07, Tomasz Pyra pisze:
>> Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
>> zwrotnicy z wahacza?
>
> Swoją drogą ciekawa konstrukcja - we wszystkich samochodach, które
> robiłem, to sworzeń wahacza właził w zwrotnicę, nie odwrotnie :D

No takie coś wymyślili.
Łatwiej wyjąć sam wahacz, bo w takim Cinquecento gdzie było odwrotnie
żeby ściągaczem wyjąć sworzeń, chyba trzeba było najpierw wyjąć półoś.


>> Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
>> młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
>> udało.
>> Zapewne te sworznie (tak jak i wszystko inne w tym samochodzie) zostały
>> dokręcone z całej siły kluczem z metrową rurą jako przedłużką, bo
>> wcześniej jacyś rzeźnicy się tym samochodem zajmowali.
>
> bo za dużo tych przekładni. Narzędzie markowe, ale nie przemyślane.

Jest całkiem niezłe - przykłada naprawdę ogromną siłę.

> Pozbądź się kolejnych 5 dych, i kup w norauto albo innym selgrosie dwa
> inne sciągacze: z jedną osią,i bez - taki widelec (podobny do tego w
> twoim sciągaczu) o coraz większej grubości.

Takie to ja miałem wcześniej i połamałem je na tym sworzniu...

Ten co teraz mam, siłę nacisku ma chyba dużo wyższą niż ta przy której
tamte się łamały. Ile taka śruba 10,9 powinna wytrzymać na ścinanie?

> Zresztą swojego tez powinieneś z młotem używać:
> naprężasz i napierniczasz - na zmianę..

Tak robiłem.

> Przedtem jednak odczyść naokoło szczotką i sprawdź, czy wyciągnąłeś
> przetyczkę / śrubę wchodzącą w wyżlobienie sworznia i zabezpieczającą go
> przed wypadnieciem w przypadku odkręcenia właściwej nakrętki (bo może
> być takowa :)

Tak to wygląda:
img508.imageshack.us/img508/859/dsc00134x.jpg



Re: Jak wyciągnąć sworzeń?

2011-05-14 23:15:51 - PiteR

na ** p.m.s ** Tomasz Pyra pisze tak:

> Tak to wygląda:
> img508.imageshack.us/img508/859/dsc00134x.jpg

hmm rozciąć fleksą jarzmo i zruszyć szwedem za kulę jak śrubę
no chyba nie ukręci się co? ;)



--
Piter
vw golf mk2 1.3 '87
vw passat B5 1.6 '98



Re: Jak wyciągnąć sworzeń?

2011-05-15 00:30:28 - scob

W dniu 2011-05-14 22:12, Tomasz Pyra pisze:

> Tak to wygląda:
> img508.imageshack.us/img508/859/dsc00134x.jpg

dopiero jak wysłałem odpowiedź, to przeczytałem kto napisał posta ;-)

I teraz tok rozumowania mam taki: pomyślał se pan mechanik-fachowiec :
Jak się ten Pyra ściga w rajdach, to żeby dobrze trzymało,
wpierdzielimy mu kleju do gwintów Loctite'a - żeby trzymało..

Sam w a90 kleiłem takim dużą śrubę wał/koło pasowe/wieloklin..
To se pane - może nie udać zdemontować bez zniszczenia elementów..
Ze swojej - jakiejś tam - grzebulcowo/amatorsko/warsztatowej praktyki
tylko napiszę: wyjęcie z samochodu czasem pozwala lepiej dojść, mocniej
zadziałać..
Mi się po 3 latach on klej udało rozkleic dopiero dopiero po demontażu
wału ;)


Ja bym chyba wyjął wahacz i zwrotnicę, wahacz podparł, rozgrzał gniazdo
wahacza do czerowności, napierzielał młotem w gwint śruby.. a potem i
tak wymienił rozhartowany i zgięty wahacz :P
A może sworzeń da się od zwrotnicy odkręcić i wymienić razem w wahaczem?
Czasem czas (masłem masło) stracony na zabawę z gratami nie jest wart
tych 2-3 (czy jednej - za używkę) stów..?



Re: Jak wyciągnąć sworzeń?

2011-05-15 01:58:23 - Tomasz Pyra

W dniu 2011-05-15 00:30, scob pisze:
> W dniu 2011-05-14 22:12, Tomasz Pyra pisze:
>
> > Tak to wygląda:
> > img508.imageshack.us/img508/859/dsc00134x.jpg
>
> dopiero jak wysłałem odpowiedź, to przeczytałem kto napisał posta ;-)
>
> I teraz tok rozumowania mam taki: pomyślał se pan mechanik-fachowiec :
> Jak się ten Pyra ściga w rajdach, to żeby dobrze trzymało,
> wpierdzielimy mu kleju do gwintów Loctite'a - żeby trzymało..

To jeszcze za poprzedniego właściciela było składane.
Tyle że poprzednik serwisował się u jakiś takich rzeźników, że wszystko
co ruszali w samochodzie podokręcane było rurą i to długą.

Zapewne ten sworzeń przy dokręcaniu też był dokręcany tak długo jak
dokręcający miał siłę, to i się osadziło skutecznie.

Powoli to przywracam do normy, ale ciężko idzie. Dziś odkręcałem tarcze
hamulcowe za pomocą wiertarki. Wcześniej kolumny rozbierałem za pomocą
spawarki. Ciekawe za pomocą czego wyjmę ten sworzeń ;)

> Sam w a90 kleiłem takim dużą śrubę wał/koło pasowe/wieloklin..
> To se pane - może nie udać zdemontować bez zniszczenia elementów..

To ja wiem, ale chciałbym na straty spisać tylko sworzeń.
Bo wahacz czy zwrotnica trochę droga.


> Ja bym chyba wyjął wahacz i zwrotnicę, wahacz podparł, rozgrzał gniazdo
> wahacza do czerowności, napierzielał młotem w gwint śruby.. a potem i
> tak wymienił rozhartowany i zgięty wahacz :P

Jak wyjmę, to odetnę ten sworzeń i będę mógł go włożyć w 10t prasę.
Mogę go wtedy też przez środek przewiercić tak żeby na dole miał cienką
ściankę.


> A może sworzeń da się od zwrotnicy odkręcić i wymienić razem w wahaczem?
> Czasem czas (masłem masło) stracony na zabawę z gratami nie jest wart
> tych 2-3 (czy jednej - za używkę) stów..?

To też nie jest takie proste.

Bo nówka wahacz wg. cennika ASO to 750zł (niech się uda za 600zł - i tak
drogo).

Z używkami nie jest już tak prosto, bo wg. katalogów Hondy wahacz do
Type-R jest inny.
A na Allegro sprzedawcy już nie rozróżniają i sprzedają jeden wahacz do
wszystkich wersji.
Na forach można znaleźć informacje od są identyczne, do są różne ;)

Zamienniki (i tak niewiele tańsze) to, jak znam życie, należy
przynajmniej stosować parami - w zależności od silnika OEM ma 3 rodzaje
wahaczy, Jakoparts ma 2 rodzaje, a Moog ma jeden do wszystkich...
A czymś się one jednak pewnie różnią - może tylko twardością tulei, pół
biedy jak jakimś mocowaniem staba, ale gorzej jak nieco wymiarem (żeby
inną geometrię dostać).

Zwrotnica podobnie - też miały być wymienne, kolega do Type-R kupił taką
zwykłą i coś tam jednak się okazało inne i to chyba dopiero na geometrii.




Re: Jak wyciągnąć sworzeń?

2011-05-15 14:24:25 - wowa


Użytkownik Tomasz Pyra napisał w wiadomości
news:4dced2e2$0$2436$65785112@news.neostrada.pl...
>
> Ściągam to takim ściągaczem: www.jonnesway.pl/index.php?item=562
> Ale niestety śruby 10,9 na osiąch ściągacza trzaskają, a sworzeń nie
> wychodzi.
>
A w co walisz młotem? Zawsze pomagało wstępne naprężenie jakimś ściągaczem
lub brechą, mocno przycisnąć duży młot do obudowy sworznia i jedno solidne
uderzenie z drugiej strony obudowy. Sworzeń wyskakuje jak czopek :) Dwie
osoby raczej konieczne.
Wojtek

--
sygnaturka oczekuje na natchnienie :)




Re: Jak wyciągnąć sworzeń?

2011-05-18 10:59:16 - Marcin 'Yans' Bazarnik

On 2011-05-14 21:07, Tomasz Pyra wrote:
> Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
> zwrotnicy z wahacza?
>
> Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
> młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
> udało.

Z tego co widziałem, to odpowiednie uderzenie młotkiem jest
skuteczne.... ale musi być mocne na tyle aby na moment odkształcić otwór
i wypchnąć sworzeń.

> Ściągam to takim ściągaczem: www.jonnesway.pl/index.php?item=562
> Ale niestety śruby 10,9 na osiąch ściągacza trzaskają, a sworzeń nie
> wychodzi.

Jeśli sworzeń na straty, to może spróbój widelcem (wbijany młotkiem)

--
pozdrawiam,
Marcin 'Yans' Bazarnik



Re: Jak wyciągnąć sworzeń?

2011-05-18 11:28:23 - Nex@pl

W dniu 2011-05-14 21:07, Tomasz Pyra pisze:
> Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
> zwrotnicy z wahacza?
>
> Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
> młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
> udało.
>
> Ściągam to takim ściągaczem: www.jonnesway.pl/index.php?item=562
> Ale niestety śruby 10,9 na osiąch ściągacza trzaskają, a sworzeń nie
> wychodzi.
>
> Zapewne te sworznie (tak jak i wszystko inne w tym samochodzie) zostały
> dokręcone z całej siły kluczem z metrową rurą jako przedłużką, bo
> wcześniej jacyś rzeźnicy się tym samochodem zajmowali.

A uzywałeś ściągacza dwu, albo trzy ramiennego...?

Cos jak to,
allegro.pl/hit-sciagacz-2-raminenny-100mm-4-tanio-i1598490900.html



Re: Jak wyciągnąć sworzeń?

2011-05-19 01:17:34 - Tomasz Pyra

W dniu 2011-05-18 11:28, Nex@pl pisze:
> W dniu 2011-05-14 21:07, Tomasz Pyra pisze:
>> Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
>> zwrotnicy z wahacza?
>>
>> Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
>> młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
>> udało.
>>
>> Ściągam to takim ściągaczem: www.jonnesway.pl/index.php?item=562
>> Ale niestety śruby 10,9 na osiąch ściągacza trzaskają, a sworzeń nie
>> wychodzi.
>>
>> Zapewne te sworznie (tak jak i wszystko inne w tym samochodzie) zostały
>> dokręcone z całej siły kluczem z metrową rurą jako przedłużką, bo
>> wcześniej jacyś rzeźnicy się tym samochodem zajmowali.
>
> A uzywałeś ściągacza dwu, albo trzy ramiennego...?

Tak, podobny połamałem jako pierwszy ;)

Zagadkę rozwiązałem w taki sposób, że wymontowałem z auta zwrotnicę
razem z wahaczem. Szlifierką kątową przeciąłem sworzeń, a potem wahacz
włożyłem w prasę 12t i tam już go wypchnąłem.
Siedział po prostu bardzo mocno.

Sworzeń mam już nowy i ogólnie przednie zawieszenie całe zrobione już
docelowo :)




Re: Jak wyciągnąć sworzeń?

2011-05-18 15:29:50 - Sebastian Sawicki

On 14.05.2011 21:07, Tomasz Pyra wrote:
> Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
> zwrotnicy z wahacza?
>
> Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
> młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
> udało.
>
> Ściągam to takim ściągaczem: www.jonnesway.pl/index.php?item=562
> Ale niestety śruby 10,9 na osiąch ściągacza trzaskają, a sworzeń nie
> wychodzi.
>
> Zapewne te sworznie (tak jak i wszystko inne w tym samochodzie) zostały
> dokręcone z całej siły kluczem z metrową rurą jako przedłużką, bo
> wcześniej jacyś rzeźnicy się tym samochodem zajmowali.

tylko 'widelcem' w takim razie, czasami trzeba dobrac podkladki jezeli
wchodzi za gleboko.
i walic mlotem 2kg, lzejsze moga sie rozklepywac.
Musi puscic.
S



Re: Jak wyciągnąć sworzeń?

2011-05-19 23:22:51 - Adam Płaszczyca

Dnia Sat, 14 May 2011 21:07:13 +0200, Tomasz Pyra napisał(a):

> Ktoś zna jakieś ciekawe patenty na wyciągnięcie stożkowego sworznia
> zwrotnicy z wahacza?

Użyć ściągacza do sworzni?


> Póki co próbowałem już to polewać penetratorem, grzać palnikiem wahacz,
> młotkować to ze wszystkich stron, ale z jednej strony samochodu się nie
> udało.

A rozwiercić sworzeń?
Oraz naprawdę duży młot i porządne uderzenie w ucho powinno dac radę.


--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ Kęszyca Leśna 51/9, 66-305 Keszyca Leśna
_______/ /_ Wywoływanie slajdów trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W--P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++



Tylko na WirtualneMedia.pl

Galeria

PR NEWS