Raport Norton Online Family: problemy niekontrolowanych wydatków dzieci w sieci
i stosowania przez uczniów „cyberprzemocy” wobec nauczycieli
Dzieci przestrzegające domowych zasad korzystania z Internetu mają mniej negatywnych doświadczeń online
Warszawa, 5 grudnia 2011 r. — Najnowsza edycja Raportu Norton Online Family rzuca nowe światło na problemy dorastania dzieci w epoce cyfrowej i związane z tym niebezpieczeństwa. Tegoroczny raport wskazuje na nowy, nasilający się problem „cyberprzemocy” wobec nauczycieli (cyberbaiting’u), polegający na tym, że dzieci celowo dokuczają swoim nauczycielom , by nagrywać ich nerwowe reakcje telefonami komórkowymi. Ponadto raport ujawnia, że zaskakująco wiele dzieci w niekontrolowany sposób korzysta z kart kredytowych swych rodziców, aby robić zakupy online. Jednak nie wszystkie wyniki raportu są negatywne: badanie pokazuje, że przestrzeganie jasnych zasad domowych dotyczących korzystania z Internetu, pozwala w znacznym stopniu uniknąć negatywnych doświadczeń online.
Prawie 79%[1] dzieci z Polski, przyznało, że miało negatywne doświadczenia w Internecie. Prawie 52% miało co najmniej jedno poważne negatywne doświadczenie, jak np. otrzymanie nieprzyzwoitego zdjęcia od obcej osoby, zastraszanie lub stało się ofiarą cyberprzestępstwa. Do tego jedynie 39% polskich rodziców stosuje narzędzia kontroli rodzicielskiej na domowych komputerach. Raport pokazuje także, że (globalnie) dzieci aktywne w sieciach społecznościowych znacznie częściej mają do czynienia z nieodpowiednimi treściami lub znajdują się w sytuacjach, z którymi nie potrafią sobie poradzić: problemy takie dotyczyły 74% nieletnich użytkowników portali społecznościowych wobec 38% dzieci stroniących od takich serwisów.
„Dzieci budują swoją tożsamość online wcześniej niż kiedykolwiek przedtem” — mówi Vanessa Van Petten — pedagog dziecięcy i autorka książki Radical Parenting (Radykalne rodzicielstwo)
— „i potrzebują rodziców, nauczycieli i innych wzorów do naśladowania w takich sprawach jak: dokąd iść, co mówić, jak postępować oraz przede wszystkim jak nie postępować. Negatywne sytuacje online mają swoje odbicie w świecie realnym, np. mogą prowadzić do zastraszania, utraty pieniędzy w wyniku oszustw bądź podawania obcym ludziom osobistych informacji”.
„Cyberprzemoc” wobec nauczycieli
Jednym z najbardziej szokujących przykładów wykorzystania sieci społecznościowych w złych celach jest „cyberprzemoc” wobec nauczycieli. Zjawisko to polega na tym, że uczniowie drażnią nauczycieli lub szydzą z nich, doprowadzając ich do utraty panowania nad sobą, a następnie filmują cały incydent telefonem komórkowym i publikują nagranie w Internecie, wywołując zakłopotanie nauczyciela i szkoły. 27 % nauczycieli w Polsce bezpośrednio zetknęło się z takim przypadkiem lub zna innego nauczyciela, który stał się ofiarą tego zjawiska. Jedynie 40% polskich nauczycieli twierdzi, że posiadanie na portalach społecznościowych „przyjaciół” wśród swoich uczniów naraża ich na ryzyko. Pomimo to, aż 61% nauczycieli w Polsce deklaruje, że posiada takie znajomości
w sieciach społecznościowych. W naszym kraju aż 92% nauczycieli i 73% rodziców domaga się
w szkołach większej edukacji na temat bezpieczeństwa w sieci.
Podkradanie pieniędzy z cyfrowego portfela mamy lub taty
Globalnie 23% dzieci przyznaje, że czasami używa karty kredytowej rodziców bez ich wiedzy, aby kupować np. muzykę, gry wideo lub bilety na imprezy. Natomiast odsetek rodziców, którzy twierdzą, że ich dziecko czasami używa bez zezwolenia ich konta w sklepie online, wynosi 53%.
Zapobieganie wydatkom nie jest jedynym powodem, dla którego należy ustanowić jasne zasady dotyczące zakupów online i bezpiecznego zachowania w Internecie. 87% rodziców, których dzieci padły ofiarą przestępczości internetowej, sami jej doświadczyli. Jest to zdecydowanie więcej, niż światowa średnia dla dorosłych, która wynosi 69% (dane z Norton Cybercrime Report 2011).
„Rodzice i nauczyciele odgrywają bardzo ważną rolę dla zapewnienia bezpieczeństwa dzieci (oraz własnego) w kontaktach online, a tegoroczny raport wskazuje, że wciąż występuje pilna potrzeba edukacji w tym zakresie” — powiedziała Małgorzata Szolc, Norton Marketing Manager. „Chociaż 67% polskich rodziców deklaruje, że rozmawia z dziećmi o bezpieczeństwie online, to 42% z nich i tak sprawdza, co ich dzieci robią w sieci, a 29% monitoruje w tajemnicy przed dziećmi ich zachowania w sieciach społecznościowych. Otwarty dialog z dziećmi w bezpiecznym środowisku, takim jak dom lub szkoła, może być bardziej skuteczny, a ponadto dzięki niemu dzieci otrzymują wiedzę potrzebną do zachowania bezpieczeństwa.” – dodaje Małgorzata Szolc.
Więcej porad na temat bezpieczeństwa dzieci i samych rodziców w Internecie można znaleźć pod adresem: www.norton.com/familyresources. Więcej informacji na temat Raportu Norton Online Family w skali globalnej i dla poszczególnych krajów można znaleźć pod adresem: www.norton.com/cybercrimereport.
O produktach Norton
Produkty Norton oferowane przez firmę Symantec chronią klientów przed zagrożeniami w Internecie dzięki zaawansowanej ochronie danych, komputera i tożsamości użytkownika, nie obciążając zasobów systemowych komputera. Norton to również liczne rozwiązania oraz usługi, np. tworzenie kopii zapasowych, optymalizowanie działania komputerów oraz rozwiązania zapewniające bezpieczeństwo rodziny w Internecie (bezpłatna aplikacja Norton Onlnie Family).
O firmie Symantec
Firma Symantec jest światowym liderem w zakresie zabezpieczeń, zarządzania systemami pamięci masowych, które pomagają firmom i klientom indywidualnym w bezpieczny sposób zarządzać danymi. Nasze oprogramowanie i usługi chronią przed większą ilością zagrożeń, w większej liczbie punktów, bardziej kompleksowo i efektywnie – niezależne od miejsca lub sposobu wykorzystywania informacji. Więcej informacji na stronie www.symantec.com
Metodologia badania Norton Online Family Report
Badanie przeprowadziła firma StrategyOne w okresie 6.02.2011-14.03.2011, metodą ankiet online, które objęły 19 636 respondentów, w tym 12 704 dorosłych (w tym 2956 rodziców dzieci w wieku 8-17lat), 4553 dzieci w wieku 8-17 lat oraz 2379 nauczycieli dzieci w wieku 8-17 lat.
Badanie przeprowadzono w 24 krajach, w tym 14 krajach, gdzie badanie powtórzono (Australia, Brazylia, Kanada, Chiny, Francja, Niemcy, Indie, Włochy, Japonia, Nowa Zelandia, Hiszpania, Szwecja, Wielka Brytania, Stany Zjednoczone), oraz w 10 nowych krajach (Belgia, Dania, Holandia, Hongkong, Meksyk, RPA, Singapur, Polska, Szwajcaria, Zjednoczone Emiraty Arabskie). Dane z różnych krajów zostały opatrzone wagami, tak aby wszystkie kraje były reprezentowane równo, tzn. znormalizowano liczby respondentów z każdego kraju do 500 dorosłych (w tym 100 rodziców), 200 dzieci i 100 nauczycieli.
Margines błędu dla całej próby dorosłych (n = 12704) wynosi ± 0,87% przy poziomie ufności 95%. Margines błędu dla całej próby rodziców (n =2956), wynosi ± 0,87% przy poziomie ufności 95% (grupa ta została zdefiniowana jako rodzice dzieci w wieku 8-17 lat poświęcających co najmniej 1 godz. miesięcznie na korzystanie z Internetu). Margines błędu dla całej próby dzieci (n = 4553) wynosi ± 1,45% przy poziomie ufności 95%. Margines błędu dla całej próby nauczycieli (n = 2379) wynosi 2,0% przy poziomie ufności 95%.
[1] Odwiedź stronę: http://norton.com/cybercrimereport by uzyskać więcej informacji na temat wyników raportu, metodologii badań, ekstrapolacji i definicji.