Amerykanie coraz częściej zamiast prezentów materialnych wybierają podarunki w formie doświadczeń. W Polsce rodzi się podobny trend – na gwiazdkę coraz chętniej wręczane są „emocje”. Dowodem na to są między innymi wzrosty sprzedaży w okresie świątecznym notowane przez serwisy internetowe, oferujące prezenty w formie przeżyć.
Na początku grudnia 2013 r. portal U.S. News podał, że Amerykanie zaczynają odchodzić od zwyczaju obdarowywania bliskich podarunkami w formie przedmiotów. Bardzo popularne stały się prezenty-doświadczenia, które mogą dodatkowo zapewnić niezapomniane emocje. Na liście takich prezentów, które były w Stanach najchętniej wybierane, znalazły się m.in. kursy uczące nowych umiejętności bądź doszkalające, karty członkowskie do muzeów, ogrodów botanicznych oraz zoo, a także bilety do teatrów i na koncerty. Wśród nietypowych prezentów znalazły się też subskrypcje ulubionych czasopism, a nawet… obligacje oszczędnościowe!
Polacy również coraz bardziej zainteresowani są nietypowymi podarunkami na gwiazdkę. Firmy oferujące prezenty w formie przeżyć zauważają stały wzrost sprzedaży atrakcji ze swoich ofert. Co roku dokonujemy w okresie poświątecznym analizy sprzedażowej oferowanych usług. W grudniu 2013 współczynnik konwersji (tzn. odsetek internautów, którzy weszli do sklepu internetowego i dokonali zakupu) wzrósł w naszym sklepie dwukrotnie w porównaniu z grudniem 2012. To świadczy o zmianach dotyczących preferencji zakupowych Polaków i budującym się w tym zakresie nowym trendem, polegającym na odchodzeniu od prezentów materialnych – mówi Joanna Borucka z serwisu KatalogMarzen.pl. – Dzięki analizom wiemy także jakie atrakcje interesują naszych klientów najbardziej.
W roku 2013 w serwisie KatalogMarzen.pl najpopularniejszymi ofertami były przeloty paralotniami i szybowcami, kursy strzelania oraz jazda off-road. Z mniej ekstremalnych atrakcji powodzeniem cieszyły się degustacje win, kolacje we dwoje oraz masaże SPA. Klienci chętnie kupowali również Księgi Marzeń - pakiety kilkudziesięciu atrakcji do wyboru.