Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2013-12-02

A A A POLEĆ DRUKUJ

Łęczyca – nowa jakość zabytkowego dworca PKP

150x110

Termomodernizacja nie jest już działaniem niezwykłym. Po remontach związanych z poprawą struktury i warunków życia w domach jedno- i wielorodzinnych przyszedł czas na przywracanie świetności obiektom użyteczności publicznej. Wiele spośród nich to zabytki, jak na przykład dworzec kolejowy w Łęczycy (woj. łódzkie), których rewitalizacja jest ściśle związana z ochroną wartości architektonicznej. Jedno z najważniejszych wyzwań stojących przed inwestorami to wybór technologii ocieplenia i zastosowanie odpowiedniego materiału.

Dworzec PKP w Łęczycy zbudowano w 1925 roku w technologii murowanej z pełnej cegły, przekrywając wielospadowym dachem o konstrukcji drewnianej. Ta dwukondygnacyjna, częściowo podpiwniczona bryła z nieużytkowym poddaszem nosi cechy stylu narodowego w jego dworkowej odmianie. W dwudziestoleciu międzywojennym chętnie nawiązywano do tego nurtu, łącząc go z elementami architektonicznymi typowymi między innymi dla neogotyku, baroku bądź architektury drewnianej.

Wpisany do gminnej ewidencji zabytków dworzec PKP w Łęczycy długo czekał na swój czas. Dzisiaj wykonana jest znaczna część prac rewitalizacyjnych, w tym jedna z najważniejszych, czyli ocieplenie starych ceglanych ścian. W budynkach zabytkowych jest ono zawsze wyzwaniem i wymaga zastosowania dobrze przemyślanych rozwiązań technicznych i technologicznych, ponieważ wszelkie działania w obrębie takiego obiektu, a nierzadko też jego otoczenia objęte są ochroną konserwatorską. - Przy tego typu obiektach, objętych nadzorem konserwatorskim, docieplenie ścian zawsze jest dużym wyzwaniem. Inwestor ma do spełnienia dwa, z pozoru przeciwstawne, cele: ochronę wartości architektonicznej oraz dostosowanie obiektu do wymagań współczesności. Rozwiązaniem są płyty Multipor, które stosujemy po stronie wewnętrznej. – mówi Maciej Jarzębiak, kierownik budowy ze Skanska S.A., realizującej projekt rewitalizacji dworca w Łęczycy.

W obiektach zabytkowych stosowanie izolacji termicznej od zewnątrz, czyli tak jak robi się to w przypadku budynków wznoszonych współcześnie, często bywa niemożliwe, ponieważ oznacza ingerencję w wygląd elewacji i wpływa na jej estetykę. Pozostaje stosowanie innych rozwiązań, na przykład ocieplenia od wewnątrz. Do tego celu na dworcu w Łęczycy wykorzystano mineralne płyty izolacyjne Multipor. Ich atutem jest gęstość (115 kg/m3), która przekłada się na dobrą izolacyjność termiczną (współczynnik przewodzenia ciepła λ wynosi 0,043 W/(m∙K) i sprawia, że zalicza się je do grupy najlepszych materiałów termoizolacyjnych przy zachowaniu wszelkich najważniejszych zalet betonu komórkowego. Na dworcu w Łęczycy ocieplono płytami Multipor grubości 5 cm i 10 cm ponad 500 m2 ścian.

Płyty Multipor charakteryzują się wysoką paroprzepuszczalnością i zdolnością do szybkiego wysychania. Przy ich zastosowaniu nie ma konieczności używania dodatkowych materiałów paroizolacyjnych, co znacząco wpływa na obniżenie kosztów przedsięwzięcia, a jednocześnie pozwala zachować w pomieszczeniach przyjemny klimat.

Budynki użyteczności publicznej, a takim jest dworzec kolejowy, muszą także spełnić normy dotyczące odporności ogniowej. Zastosowanie izolacyjnych płyt Multipor, które podczas pożaru nie zapalają się, nie topią i nie wydzielają dymu wpływa na trwałość i bezpieczeństwo obiektu, w którym ich użyto.

Budynek dworca kolejowego w Łęczycy jest odnawiany w ramach programu modernizacji i rewitalizacji dworców kolejowych, jaki od kilku lat prowadzi PKP S.A. Modernizacja ma na celu poprawę funkcjonalności oraz pełne dostosowanie pomieszczeń dworca do potrzeb pasażerów, w tym niepełnosprawnych.

Na elewację wrócą odnowione i zrekonstruowane elementy dekoracyjne, a także wyznaczniki wszelkich dworcowych obiektów, czyli napis z nazwą miasta, w którym znajduje się dworzec PKP wraz z datą powstania budynku oraz zegary z podświetlanymi tarczami.

Film przedstawiający ocieplanie dworca PKP w Łęczycy mineralnymi płytami Multipor można obejrzeć na stronie:

http://www.youtube.com/watch?v=3TgiPArFMEY&feature=youtu.be



Szczegóły dotyczące ocieplania budynków od wewnątrz: www.ocieplenieodwewnatrz.pl


###

XELLA Polska Sp. z o.o. oferuje energooszczędne materiały budowlane: Ytong, Ytong Energo, Multipor i Silka. Priorytetami Xelli są jakość produkcji – polskie zakłady były wielokrotnie nagradzane w tej kategorii; a także profesjonalne wykonawstwo – od 2012 roku dostępna jest innowacyjna usługa „szkolenie na budowie”, Xella rozwija również autorski program edukacyjny dla szkół i uczelni technicznych – Akademia Murowania Silka Ytong.

Xella prowadzi sprzedaż poprzez sieć dystrybucji na terenie Polski oraz w krajach takich jak: Litwa, Łotwa, Ukraina, obwód Kaliningradzki. W grupie zatrudnionych jest około 700 osób.

Więcej informacji w serwisach: www.ytong-silka.pl, www.budowane.pl, www.ZdrowaBudowa.pl, www.akademiamurowania.pl, www.ocieplenieodwewnatrz.pl





Tylko na WirtualneMedia.pl

Galeria

PR NEWS