Co trzeci Polak deklaruje udział w programie lojalnościowym
Ponad 66 % badanych Polaków zetknęło się kiedykolwiek z programem lojalnościowym
Co trzeci Polak deklaruje, że brał już udział w takim programie, a co czwarty bierze w nim udział obecnie - wynika z badań Instytutu Badawczego ARC Rynek i Opinia.
W 2004 roku o ponad 10 % więcej Polaków niż rok wcześniej korzystało z programu lojalnościowego. (W 2003 r. 27% badanych deklarowało korzystanie kiedykolwiek z programu lojalnościowego, a procent aktualnych uczestników wyniósł 15%). Najwięcej badanych - bo aż 76% korzysta z programów lojalnościowych w największych miastach (powyżej 200 tys. mieszkańców).
Polacy najczęściej biorą udział w programach lojalnościowych stacji benzynowych (35%), hipermarketów i supermarketów - (24% ) oraz operatorów telefonii komórkowej (23% ).
Około 40% badanych Polaków przyznaje, że po zapisaniu się do programu lojalnościowego zaczęło częściej kupować produkty/ usługi oferującej go firmy.
Główną korzyścią z przystąpienia do programu lojalnościowego jest dla badanych wymiana zebranych punktów na nagrody - uważa tak ponad 34 % badanych Polaków. Co drugi badany woli zbierać punkty na jedną dużą nagrodę, a co czwarty woli wymieniać punkty na więcej drobnych nagród. Co ciekawe aż 61% Polaków deklaruje chęć rezygnacji z nagrody i przekazanie zebranych punktów na konkretny, charytatywny cel. Najatrakcyjniejszymi nagrodami w programie lojalnościowym zdaniem Polaków są: bony wartościowe do zrealizowania w firmie prowadzącej program lojalnościowy oraz produkty i usługi tej firmy.
Programy lojalnościowe na stałe wpisały się w krajobraz polskiego rynku. Gdy je wprowadzano ich celem było zwiększenie przywiązania klienta do firmy, dzięki zapewnieniu mu dodatkowych korzyści bezpośrednio związanych z zakupem jej towarów lub usług. Dziś można się zastanawiać na ile programy lojalnościowe są skuteczne skoro wszyscy w określonej branży je stosują. Ewidentną korzyścią ich istnienia jest to, że stabilizują sytuację rynkową i przeciwdziałają przepływowi klientów pomiędzy firmami - mówi dr Adam Czarnecki wice prezes Instytutu Badawczego ARC Rynek i Opinia.
Niestety jest wiele branż, w których programy lojalnościowe nie zaistniały w szerszej skali lub są obecne w formie utrudniającej życie klientowi. Polscy konsumenci przyzwyczaili się już, że programy lojalnościowe mają namacalną postać plastikowej karty - najczęściej chipowej i zniechęcają ich programy oparte na innych zasadach.
Dołącz do dyskusji: Co trzeci Polak deklaruje udział w programie lojalnościowym