Zarobki w public relations 15 proc. w górę. 23 tys. zł dla CEO, 15 tys. zł dla dyrektora
W branży public relations osoby pracujące na stanowiskach specjalistów zarabiają do 15 proc. więcej w porównaniu z danymi z roku 2021, a stawki cennikowe agencji PR wzrosły przeciętnie o 9 proc. - wynika z badania Związku Firm Public Relations. Osoba w randze prezes (CEO) może liczyć miesięcznie na 23 567 zł brutto. Pensje dyrektorskie wahają się od 12 tys. zł 22 tys. zł, asystenci mogą liczyć na około 3,3 tys. zł miesięcznie.
Ankietę przeprowadzono w 28 agencjach zrzeszonych w ZFPR, co oznacza wzrost próby badawczej w porównaniu z rokiem poprzednim. Uzyskane metodą kwestionariuszową dane ponad 690 osób zostały opracowane i zweryfikowane przez firmę Willis Towers Watson Polska.
- Po raz pierwszy w naszym badaniu analizie poddano funkcjonujące w agencji PR rozwiązania well being oraz praktyki w zakresie transparentności płac i wsparcia osób powracających z urlopów macierzyńskich, rodzicielskich i wychowawczych - mówi Agnieszka Bacińska, wiceprezeska ZFPR.
W branży public relations ponad 40 proc. firm wyrównuje wynagrodzenie zasadnicze osobom powracającym z urlopów macierzyńskich, rodzicielskich czy wychowawczych, a 36 proc. stosuje dla nich zredukowany czas pracy.
Ile zarabia się w branży PR? Nawet ponad 20 tys. zł miesięcznie
Tabela miesięcznych zarobków w public relations prezentuje wartości przeciętnych miesięcznych wynagrodzeń całkowitych brutto z umów o pracę (rynkowa mediana) dla typowych stanowisk w branży public relations.
Najwięcej może zarobić miesięcznie osoba kierująca agencją - jej średnia pensja to według wyliczeń ZFPR 23 567 zł brutto. Managing director zarabia 21 656 zł, zaś osoba zarządzająca działem lub departamentem - około 15 648 na miesiąc.
Średni szczebel menadżerski w public relations może liczyć na zarobki oscylujące w granicach od 12 300 zł (group account manager, account director), starsza konsultantka zarobi 10 454 zł miesięcznie. Konsultanci przed awansem mogą liczyć na wynagrodzenie nawet do 8,5 tys. zł. Początkujący w branży - asystenci, konsultanci w randze junior - otrzymują wynagrodzenie na poziomie od 3300 zł do nieco ponad 7 tysięcy złotych miesięcznie.
Badanie ZFPR obejmowało również określenie wartości stawek cennikowych, a więc stawek pokrywających wszystkie koszty związane z realizacją projektu oraz zawierające marżę, które są prezentowane klientom na etapie wyjściowym negocjacji kontraktu. Dane zostały opracowane według stanu na dzień 1.04.2022 r. Wzrost stawek odnotowano dla 75% stanowisk, które wyceniono rynkowo w obydwu edycjach badania (2021 i 2022 r.).
Godzina pracy CEO to koszt 750 zł, członków zarządów 600 zł, group account managera 400 zł. Stawki za godzinę pracy osób na niższych szczeblach w agencjach PR wyceniono w badaniu na 120-150 zł.
- W porównaniu do badania z połowy 2021 wzrost wysokości wynagrodzeń pracowników sektora wynosi średnio 11 proc. dla płacy całkowitej. Branża pozostaje więc atrakcyjna także dla osób rozpoczynających swoją karierę, które mogą liczyć na duże wsparcie w rozwoju zawodowym. Stałe programy szkoleniowe oferują już praktycznie wszystkie agencje PR w porównaniu z 76 proc. w poprzednim badaniu. O rozwoju branży świadczą również deklaracje 80 proc. agencji o zwiększeniu zatrudnienia w tym roku. Średni staż pracy w agencjach wynosi 5 lat - mówi Agnieszka Bacińska, wiceprezeska ZFPR.
Dołącz do dyskusji: Zarobki w public relations 15 proc. w górę. 23 tys. zł dla CEO, 15 tys. zł dla dyrektora
5 lat temu jako specjalista zarabiałam 5K NETTO w agencji PR
a 2 lata temu jako manager prawie 8K NETTO