Centrum Prasowe Wirtualnemedia.pl

Tekst, który zaraz przeczytasz jest informacją prasową.

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za jego treść.

2011-10-30

A A A POLEĆ DRUKUJ

Śmierć polskiej prasy w nowym wydaniu Bloomberg Businessweek Polska

150x110

Tylko w pierwszym półroczu prasa codzienna straciła ponad 5 proc. budżetów reklamowych w stosunku do tego samego okresu w 2010 roku. Biznes krwawi – głównie z braku reklam. W najnowszym numerze „Bloomberg Businessweek Polska” – śmierć polskiej prasy.

Ponadto w Bloomberg Businessweek Polska” – Europa po przełomie i z kryzysem przywództwa, co czeka prasę, nie tylko polską, jak polscy przedsiębiorcy mogą zarobić na Siri, dlaczego wszyscy boją się HFT, sejmowa mapa specjalistów od gospodarki, trudne związki, czyli biznes i polityka oraz celebryta wielce niepożądany.

Na początek – Europa po przełomie. Europa przełamała niemoc, jednak do opanowania kryzysu jeszcze droga daleka. Na jednym cięciu zobowiązań Grecji się nie skończy. Pistolet przy głowie to mocny argument. Dlatego banki zgodziły się na cięcie greckiego długu. Co grecki przełom może oznaczać dla Polski? Jeśli nie będzie negatywnych sygnałów, powinien nastąpić powrót kapitału z USA i innych części świata do Europy, a więc i do nas. W krótkim terminie będzie to sprzyjało wzmocnieniu złotego. W średnim i długim okresie konsekwencje czwartkowego porozumienia mogą być dla Polski mniej korzystne.

Obecny kryzys europejski to nie tylko kryzys finansowy. „W polityce brak przywódców z wizją i charyzmą, dominują "polityczni przedsiębiorcy". To samo dotyczy biznesu. Systemy demokratyczne okazują się niewydolne, gdy idzie o wprowadzanie zmian” – pisze dla polskiej edycji „Bloomberg Businessweek” Wiktor Askanas, sędzia kanadyjskiego Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumenta. Zwraca uwagę, że w Europie powojennej prawdziwi przywódcy, jak Charles De Gaulle czy Margaret Thatcher mieli odwagę przedstawiania wizji, a potem z żelazną konsekwencją wprowadzali je w życie. Dziś mamy nieliczne grono przywódców realnych – takich jak Nicolas Sarkozy. Ale ci nie przynoszą ludzkości chluby, zachowują się jak nietykalni, ośmieszają działaniami, które kiedyś byłyby po prostu nie do pomyślenia. Resztę, czyli ogromną większość liderów politycznych, określa mianem „politycznych przedsiębiorców”.

Tematem numeru są jednak doniesienia z polskiego rynku prasowego. Cięcia dotknęły już „Gazetę Wyborczą” i „Newsweek”. Lada chwila spodziewane są w „Fakcie” i w „Rzeczpospolitej”. W dobie spowolnienia gospodarczego zmniejszenie wydatków marketingowych przez firmy lub przesunięcie ich do innych mediów, jak telewizja czy internet, to najczęściej stosowane zabiegi. Tym samym przychody wydawców szybko topnieją, a spadek kosztów za tym nie nadąża. Najłatwiej i najszybciej tnie się je, redukując zespoły, obniżając pensje i wprowadzając nowe zasady wynagrodzeń. Czy to już koniec papierowej prasy codziennej? Czy to zmierzch prasy w ogóle – o tym w najnowszym numerze „Bloomberg Businessweek Polska”.

Dla samego magazynu prognozy na przyszłość są optymistyczne. – Mogę pana uspokoić, „Bloomberg Businessweek” przetrwa. Tak jak przetrwa „New York Times” i wielu innych – mówi w rozmowie z naczelnym „BBWP”, Michałem Kobosko, futurolog Peter Schwarz. Jak podkreśla, odrębne pytanie dotyczy kanałów, jakimi przedsiębiorstwa medialne będą dostarczały informacje do swoich odbiorców. Papier zostanie, ale nie będzie głównym nośnikiem informacji. To wyzwanie, a zarazem wielka szansa dla mediów. W rezultacie to nie one przegrają. Przegrają producenci pras drukarskich. Schwarz jest także optymistą w sprawie polskiej. – Myślę, że Polska może być jednym głównych ośrodków dynamizmu i rozwoju w nowej Europie – mówi.

Nowoczesne technologie są wyzwaniem dla wydawców prasy, ale są również szansą dla wielu polskich firm. Dla niektórych z nich premiera aparatu iPhone 4S była wspaniałym wydarzeniem. Chodzi nawet nie tyle o samego smartfona, co o jedną z funkcji, w które jest wyposażony. Aplikacja Siri, zaprezentowana światu jako „wirtualna asystenka”, rozumie polecenia głosowe użytkownika i w miarę swoich możliwości stara się je realizować. Nastawi budzik, wskaże najbliższy fast food, odczyta na głos otrzymanego SMS–a. Aplikacja Siri bywa w mediach określana mianem sztucznej inteligencji. A przede wszystkim – pozwala na komunikowanie się z urządzeniem za pomocą naturalnego języka. Wiele polskich firm widzi w tym dla siebie wielką szansę. Na czym polega tajemnica Siri – w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”. 

Technologie odgrywają też coraz większą rolę w funkcjonowaniu systemów transakcyjnych na rynkach finansowych. Systemy zwane HFT (High Frequency Trading – dosłownie z ang. handel wysokich częstotliwości) to w pełni skomputeryzowane centra, które za pomocą specjalnych algorytmów dokonują samodzielnych transakcji w imieniu swoich właścicieli. Cały czas przetwarzają dane z rynków, porównują kursy i zarabiają. W ciągu sekundy systemy HFT mogą wykonać kilka tysięcy transakcji, bo potrafią radzić sobie z prawdziwą lawiną matematycznych poleceń. I nawet jeśli zysk na jednej nie jest duży, rzędu kilkuset euro, to w ciągu dnia można już zarobić niemałą kwotę. Dlaczego więc wszyscy tak się boją HFT? O tym w najnowszym wydaniu „Bloomberg Businessweek Polska”.

Na łamach „Bloomberg Businessweek Polska” także biznes i polityka po polsku. W sejmowych ławach zasiądzie za chwilę 213 posłów, którzy deklarują, że znają się na gospodarce. Jednak zdecydowana mniejszość może wylegitymować się ekonomicznym wykształceniem. W tej kadencji w parlamencie można znaleźć ponad 60 specjalistów od ekonomii, finansów i bankowości, w tym kilku naukowców. Sejmowa mapa specjalistów od gospodarki – w najnowszym wydaniu magazynu.

Styk świata biznesu i polityki to trudny temat. Ale w trudnych sytuacjach biznes czasami może liczyć na polityków. PLL LOT mają kłopoty od dawna. W 2009 roku strata netto firmy wyniosła 168 mln zł. Rok później przewoźnik znowu był pod kreską. W trudnej sytuacji rząd wyciągnął pomocną dłoń. Zrobiono to w bardzo sprytny sposób. W czerwcu 2010 roku MON podpisał umowę z Eurolotem (spółką zależną LOT-u) na czarter dwóch samolotów Embraer, którymi lataliby prezydent, premier, marszałkowie oraz inne VIP-y. Trzy miesiące wcześniej spółka otrzymała potężne wsparcie. Ministerstwo Skarbu kupiło 62 proc. jej akcji za 260 mln zł. Za te pieniądze Eurolot natychmiast wykupił od leasingodawcy trzy samoloty Embreaer. Dwa z nich zostały później wypożyczone rządowi. Brzmi skomplikowanie? „Bloomberg Businessweek Polska” w najnowszym numerze pisze o szczegółach rządowego wsparcia dla polskiego przewoźnika.

W „Bloomberg Businessweek Polska” także o tym, jak niechciany celebryta może szkodzić marce. Zbrodnia Norwega Andersa Breivika, który na wyspie Utoya z premedytacją zabił 69 osób, wstrząsnęła światem. Ale marketerzy firmy Lacoste przeżyli dodatkowy wstrząs, gdy zobaczyli w telewizji zbrodniarza konwojowanego na przesłuchanie w czerwonym swetrze z naszytym zielonym krokodylkiem. Sztab kryzysowy zdecydował się poprosić policję, by przebrała Breivika w ubranie bez logo. A jak inne firmy rozwiązują problemy „niechcianych” celebrytów?

Nowy numer „Bloomberg Businessweek Polska” trafi do sprzedaży w poniedziałek, 31 października. Cena „BBWP” wynosi 8 zł. Na stronie www.rejestracja.bbwp.pl do końca roku można bezpłatnie zamawiać spersonalizowane wydanie magazynu. E-wydanie „Bloomberg Businessweek Polska” jest dostępne pod adesem http://ewydanie.bbwp.pl/index.php?act=users&sub=login.

„Bloomberg Businessweek Polska” to polska edycja jednego z najbardziej wpływowych magazynów na świecie. Wydawcą jest Point Group Business Unit, spółka zależna Platformy Mediowej Point Group SA (GPW: POINTGROUP, PGM). Magazyn jest wydawany na licencji Bloomberg L.P., wydawcy „Bloomberg Businessweek”. To pierwsza międzynarodowa licencja od czasu przejęcia magazynu „Businessweek” przez Bloomberg w 2009 roku. Redaktorem naczelnym „Bloomberg Businessweek Polska” jest Michał Kobosko. „Bloomberg Businessweek Polska” ma swoje profile w serwisach społecznościowych Facebook i LinkedIn.





Tylko na WirtualneMedia.pl

Galeria

PR NEWS