- Gratuluje bardzo odważnej decyzji. Jest to jak dotąd największy dworzec w Polsce przekazywany przez PKP samorządom. A przekazaliśmy ich już 84. Ten jest najważniejszy, najpiękniejszy i historyczny. Miasto zyskuje piękny obiekt, a dworzec, który właśnie obchodzi 140 urodziny, też ma piękny prezent – powiedział Tomasz Czabański, Dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Gdańsku.
Położony na lewym brzegu Wisły dworzec należał do PKP. W grudniu 2012 r. miasto wystąpiło do Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Gdańsku z wnioskiem o nieodpłatne nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz praw z nim związanych. Wniosek został złożony w związku z przygotowaniem projektu „Integracja systemu transportu miejskiego wraz z zakupem taboru tramwajowego niskopodłogowego w Toruniu w ramach BiT – City” w realizacji zadania „Rewitalizacja obiektu dworcowego Toruń Główny - poprawa dostępności i zwiększenie atrakcyjności” oraz zadania „Budowa węzła przesiadkowego przy dworcu PKP Toruń Miasto integrującego linię średnicową oraz pozostały transport publiczny z Koleją Metropolitarną BiT- City”
PKP na to przystał. 30 grudnia 2013 r aktem notarialnym Gmina Miasta Toruń nabyła prawa użytkowania wieczystego nieruchomości. Nabycie przez gminę praw majątkowych do nieruchomości gruntowej zabudowanej nastąpiło nieodpłatnie, tj. w trybie art. 39 ust. 3 ustawy z 8 września 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” - na cele związane z inwestycjami infrastrukturalnymi służącymi wykonaniu zadań własnych gminy w dziedzinie transportu
Przejęcie objęło:
• budynek stacyjny dworca Toruń Główny – murowany, podpiwniczony, 2-kondygnacyjny, o pow. użytkowej 3.037,60 m2
• budynek KATS (Kolejowej Automatycznej Telekomunikacji Stacyjnej) – murowany, podpiwniczony, 2-kondygnacyjny, o pow. użytkowej 250,00 m2
• budynek szaletu publicznego – murowany, podpiwniczony, 1- kondygnacyjny, o pow. użytkowej 100,60 m2
• budynek administracyjny – murowany, podpiwniczony, 2- kondygnacyjny o pow. użytkowej 1.339,20 m2
Wartość rynkowa prawa użytkowania wieczystego wraz z prawem własności budynków została określona przez rzeczoznawcę majątkowego na kwotę 4,13 mln zł netto, w tym wartość rynkowa prawa użytkowania wieczystego gruntu na kwotę 471 tys. zł.
Reszta, czyli wszystko, co jest związane z ruchem pociągów, pozostało w gestii PKP.
Na rewitalizacje dworca w kwietniu 2013 r. miasto ogłosiło przetarg. W końcu, po rozstrzygnięciu procedury odwoławczej, wybrano wykonawcę - firmę Fijałkowski z Torunia. Dworcowa odnowa będzie kosztowała 43,5 mln zł. W prawie 69% zostanie dofinansowana ze środków Unii Europejskiej.
- Niestety, nie mieliśmy tyle szczęścia co inne miasta, w których rewitalizacja dworców jest finansowana w 100% ze środków zewnętrznych, ale cieszy, że udało się zdobyć unijne dofinansowanie – mówi prezydent Zaleski.
Wykonawca ma za zadanie zaprojektowanie i wykonanie rewitalizacji dworca wraz ze sprawowaniem nadzoru autorskiego nad realizacją wykonywanych robót budowlanych. Obecnie trwa projektowanie. Projekt powinien być gotowy w lutym, a prace budowlane mają się zakończyć pod koniec lipca 2015 r.
Po rewitalizacji dworzec zyska nowe – przyjazne podróżnym - oblicze. Dworcowe budynki zostaną kompleksowo odnowione. W hallu kasy biletowe zostaną przesunięte w stronę obecnej poczekalni, a ta przeniesiona bliżej obecnych pomieszczeń restauracji. Dzięki temu powstanie miejsce pod funkcje komercyjne. Dostać się tam będzie można przejściem podziemnym, które zostanie poszerzone i przedłużone do ul. Podgórskiej. W podziemiach także będą się mogły mieścić niewielkie sklepiki i punkty usługowe. Do hallu wjeżdżać się będzie ruchomymi schodami lub windą dostosowana do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Przebudowane zostaną również perony. Wszystkie będą zadaszone i wyposażone w tzw. azyle, czyli przeszkolone pomieszczenia, w których podróżni będą mogli czekać na pociąg.
Niepełnosprawni dostaną się na nie windami lub ruchomymi schodami. Na terenie dworca działał będzie hot spot, znajdą się także przewijaki dla niemowląt i powstanie system dynamicznej informacji pasażerskiej. Dodatkowym ułatwieniem dla podróżnych będzie nowa, zintegrowana pętla komunikacji miejskiej z parkingiem, na którym podróżny będzie mógł zostawić auto i dalej jechać pociągiem.
- Po zakończeniu rewitalizacji dworzec przejdzie w ręce miejskiej spółki Urbitor, która będzie nim zarządzała i o niego dbała – zapowiada prezydent.