Rośnie rynek badań marketingowych w Polsce
W roku 2005 całkowita szacunkowa wielkość rynku przekroczyła 481000 000 PLN.
Wynika z danych OFBOR (Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku), która skupia obecnie 21 największych firm na polskim rynku.
Lista rankingowa za 2005 rok wg audytu OFBOR
Lp. | Nazwa Firmy | Sprzedaż (PLN) |
1 | SMG/KRC | 80 639 187,12 |
2 | AC Nielsen | 49 691 909,62 |
3 | GfK Polonia | 44 678 351,40 |
4 | Grupa PENTOR | 35 458 894,81 |
5 | TNS OBOP | 32 871 840,05 |
6 | Grupa IPSOS | 27 660 197,00 |
7 | IQS and Quant Group | 26 226 105,32 |
8 | PBS Sopot | 18 811 601,62 |
9 | Synovate | 16 619 895,12 |
10 | AGB | 12 585 517,97 |
11 | 4P Research Mix | 10 325 561,04 |
12 | Expert-Monitor | 7 165 058,19 |
13 | ARC Rynek i Opinia | 5 282 572,01 |
14 | ASM Kutno | 5 091 700,45 |
15 | IMAS International | 3 821 677,77 |
16 | Sesta | 3 402 587,91 |
17 | CBM INDICATOR | 3 255 517,84 |
18 | Fundacja CBOS | 2 417 382,53 |
19 | Target Group | 2 361 396,62 |
20 | ALMARES Instytut Doradztwa | 2 111 049,61 |
21 | Opinia ABR | 1 663 575,41 |
22 | MARECO Polska | 1 309 938,26 |
23 | Estymator | 879 574,57 |
24 | P & P Consulting | 285 639,51 |
Zaudytowana suma obrotów | 394 616 731,75 | |
Szacowana wielkość rynku Wzrost rynku w stosunku do roku 2004 (w oparciu o obroty 23 firm, które wzięły udział w obu audytach za 2004 i 2005 rok) | 481 239 916,77 16% |
Źródło danych
OFBOR (Organizacja Firm Badania Opinii i Rynku) skupiająca obecnie 21 największych firm na polskim rynku, zapoczątkowała w 2000 roku audyt finansowy branży badań marketingowych w Polsce. Audyt ten jest corocznie przeprowadzany, przez wyselekcjonowanego przez Zarząd OFBOR niezależnego audytora, wg jednolitego standardu. Zapewnia to wiarygodność danych, ich porównywalność oraz pewność, że podawane obroty uwzględniają przepływy pieniężne między podmiotami zależnymi w ramach jednej grupy kapitałowej i pochodzą rzeczywiście z działalności badawczej. W audycie finansowym biorą udział także firmy niezrzeszone w OFBOR.
Oto dane dotyczące uczestnictwa w audytach finansowych organizowanych przez OFBOR:
- rok 1999 - 14 firm,
- rok 2000 - 17 firm,
- rok 2001 - 20 firm,
- rok 2002 - 20 firm,
- rok 2003 - 24 firmy,
- rok 2004 – 22 firmy.
W bieżącym roku audytowi za rok 2005 poddały się 24 agencje badawcze.
Począwszy od audytu za rok 2000 – OFBOR przyjął szacunkową wielkość całego rynku badawczego w poszczególnych latach na poziomie:
w roku 2000 - 306 000 000 PLN,
w roku 2001 - 322 000 000 PLN,
w roku 2002 - 330 000 000 PLN,
w roku 2003 - 389 000 000 PLN,
w roku 2004 - 415 000 000 PLN.
Dołącz do dyskusji: Rośnie rynek badań marketingowych w Polsce