Polsat przejął TV Biznes
Zygmunt Solorz-Żak kupił 8 lutego TV Biznes. Co to oznacza dla rynku? Komentują m.in. Marek Sowa, Tomasz Chełmecki, Wiesław Godzic, Rafał Oracz, Jacek Olechowski.
W czwartek Piotr Chomczyński (właściciel Telewizji Biznes) sprzedał udziały spółki na rzecz Telewizji Polsat. Strony nie ujawniają wartości transakcji.
Nowy właściciel TV Biznes zamierza rozbudować kanał i umocnić jego pozycję lidera wśród mediów biznesowych. W najbliższym okresie przewidziane są inwestycje mające na celu poszerzenie zespołu (dziennikarze ekonomiczni Polsatu zasilą szeregi pracowników TV Biznes) i oferty programowej stacji oraz polepszenie jakości technicznej jej przekazu.
Stacja pozostanie obecna - dzięki swoim studiom - w Poznaniu i Warszawie. W TV Biznes zostanie współzałożyciel i dotychczasowy prezes Piotr Berełkowski.
„Telewizja biznesowa jest w Polsce niezwykle potrzebna. Chodzi nie tylko o cel komercyjny, ale także o wyraźną potrzebę edukacji naszego społeczeństwa: w dobie integracji z Unią Europejską i ukorzeniania się systemu wolnorynkowego w kraju. Twórcy Tv Biznes wierzą, że ich stacja w nowej strukturze rozwinie się lepiej, zyskując nowe możliwości niedostępne dla podmiotu działającego bez wsparcia silnej grupy mediów. To gwarancja pełnej realizacji misji Tv Biznes, której Piotr Chomczyński będzie odtąd najwierniejszym kibicem” – mówią władze stacji.
TV Biznes założyli wspólnie w 2004 roku biochemik Piotr Chomczyński oraz realizator i producent telewizyjny Piotr Berełkowski. TV Biznes była pierwszą biznesową telewizją w Polsce, był to kanał niekodowany, nadawany poprzez satelitę Hot Bird, obejmujący Polskę oraz większą część Europy, TV Biznes nadawała też poprzez internet.
Partnerami TV Biznes były m.in. Giełda Papierów Wartościowych i Międzynarodowe Targi Poznańskie. Polsat zapowiada, że będzie kontynuował tę współpracę.
TV Biznes będzie czwartym kanałem tematycznym Polsatu, stacja będzie chciała utworzyć na bazie TV Biznes kanał konkurencyjny wobec TVN24. Kanał nadal ma się nazywać TV Biznes i do końca roku pozostanie w ramach grupy Polsat osobną spółką z oddzielnym zarządem.
TV Biznes miała 0,01% udziału w telewizyjnym rynku ogólnopolskim, według danych AGB Nielsen Media Research za styczeń br.
Komentarze dla portalu Wirtualnemedia.pl
Marek Sowa, prezes Związku Mediów PKPP Lewiatan, wiceprezes UPC Polska
Zakup TV Biznes to zapowiedź nowej strategii Polsatu w obszarze kanałów tematycznych, oraz szerszego rynkowego trendu. Czołowi polscy nadawcy (TVN, Polsat, TVP) dotychczas rozwijali swoje własne projekty, teraz mamy do czynienia z inwestycją w tematyczną stację o ustalonym już profilu i widowni. To potwierdzenie, że stacje które pierwsze zajęły wyrazistą niszę i mają zapewnioną dystrybucję w sieciach kablowych i na platformach satelitarnych, stanowią określoną rynkową wartość. Inwestycja w istniejący projekt - przy odpowiednim dofinansowaniu - pozwala na wyprzedzenie konkurencji i uniknięcie bezpośredniej konfrontacji na stosunkowo ciasnym rynku telewizyjnym w Polsce. Z drugiej strony, to również dowód na ograniczone możliwości rozwoju pojedynczych kanałów telewizyjnych, za którymi nie stoją większe - polskie lub zagraniczne - grupy medialne. Konsolidacyjne trendy zawitały również do sektora kanałów tematycznych.
Tomasz Chełmecki - Dyrektor Generalny Starlink Sp. z o.o.
Powstanie Polsat24 witam z nadzieją - konkurencja jest dobra dla rynku. Jak na razie średni zasięg TV Biznes w grupie „przedsiębiorcy i menedżerowie” wynosi zaledwie 0,23%, co w porównaniu do 16,2% tvn24 wydaje się przepaścią (dane wg. TNS OBOP, styczeń 2007), ale przy odpowiednich inwestycjach w program i zwiększeniu zasięgu technicznego inwestycja Polsatu może odnieść sukces. Kluczem do jego odniesienia będzie budowa wiarygodności stacji – tvn24 mógłby nieco oszczędniej używać „czerwonego paska”, tak aby informował on o naprawdę ważnym wydarzeniu, jak również nie raczyć nas tak często politykami wiedzącymi wszystko o wszystkim. Wyrazisty, „biznesowy” profil nowego nabytku Polsatu może stanowić ciekawą ofertę zarówno dla widzów jak i reklamodawców. Na koniec uwaga z gatunku luźnych wypowiedzi – być może tak Polsat24 wpłynie na sukcesy naszych przedsiębiorców tak jak Polsat Sport „wpływa” na zdobywane przez Polaków medale w pokazywanych na swojej antenie dyscyplinach sportowych.
Prof. dr hab. Wiesław Godzic - medioznawca, Instytut Kultury i Komunikowania SWPS
Z punktu widzenia logiki współczesnej telewizji działania Polsatu są jak najbardziej racjonalne. Każda stacja chce mieć newsowy kanał tematyczny. Historycznie rzecz biorąc, newsy były wizytówką stacji – i po ich jakości telewidzowie najczęściej oceniają nadawcę.
Dobrze dla nas wszystkich, że przybędzie konkurent dla TVN24 i przyszłej TVP Info, jeśli wierzymy, że uczciwa konkurencja podnosi jakość audycji i weryfikuje przywództwo.
A jednak mam wątpliwości, czy to wszystko dzieje się we właściwym czasie i okolicznościach? Może każdy powinien robić takie programy, w których jest lub powinien być najlepszy? Czyli: lekka rozrywka, sitcom – Polsat, publiczna – rzetelna publicystyka, edukacja obywatelska, TVN – megashowy i wyspecjalizowane talk showy. Programy danej stacji powinny mieć to „coś”, co wyróżnia je od konkurentów, a nie być zaledwie kopią innych lub posłuszną realizacją formatu. To są wątpliwości, bo obserwuję, że pod względem programowym rynek telewizyjny staje się w Polsce nadmiernie chaotyczny. Nikt nie zabrania nikomu robić czegokolwiek, ale obserwuję, że rzadko stawia się pytanie o to, czy widz jest już przygotowany do tak rozdrobnionej sceny, czy umie z niej korzystać? Może trochę zwolnić z szaleństwem nowinkarstwa, a wrócić do starego, dobrego pomysłu: jakości telewizyjnych programów.
Podkreślam: z logicznego punktu widzenia decyzja Polsatu jest słuszna. Ale ta stacja będzie działała na trudnym rynku, a jej brak sukcesów w przeciągu roku, dwóch (tak przewiduję) powinien dać do myślenia wszystkim szefom programowym.
Rafał Oracz - dyrektor generalny, CR Media Consulting
To decyzja podyktowana ewidentnym sukcesem TVN 24, oraz informacjami na temat planów TVP. TV Biznes bez zaplecza takiego jak Polsat długo nie byłby wstanie nawiązać walki z liderem tego segmentu. Decyzja jest słuszna, choć na pewno obecne pozycjonowanie Polsatu i brak jednoznacznego priorytetu biznesu telewizyjnego w firmie Solorza każe patrzyć z rezerwą na możliwości realizacji zakładanej strategii. Dla komunikacji B2B to jednak dobra wiadomość.
Jacek Olechowski - prezes agencji DougFaberFamily
Z całą pewnością przejęcie TV Biznes przez Polsat pozwoli tej stacji stworzyć rzeczywiście konkurencyjny produkt telewizyjny. Pytaniem otwartym pozostaje jednak fakt, czy jest miejsce na taki produkt na Polskim rynku i czy da się na telewizji stricte biznesowej zbudować skuteczny model biznesu. Pierwszym wyzwaniem i ewentualnym znakiem sukcesu będzie zmiana statusu programu z free-to-air na płatny -jeśli sieci kablowe / satelitarne zechcą zapłacić za nowe emisję TV Biznes (tak jak to robią w przypadku TVN24) to będzie to dobrze rokował temu projektowi.
Andrzej Karasowski, Dyrektor Zakupu Mediów - MediaCom Warszawa
Przejęcie TV Biznes to dość nieoczekiwany ruch ze strony Polsatu biorąc pod uwagę fakt, że do tej pory strategia rozwoju nowych kanałów Polsatu opierała się na tworzeniu ich od podstaw czego przykładem jest Polsat Sport, Zdrowie i Uroda, Sport Extra.
Sam pomysł posiadania stacji biznesowej czy też biznesowo-news’owej jest dobrym pomysłem czego przykładem jest TVN24, którego udziały w rynku oglądalności są na poziomie 2-2,5%, wyższym niż TVN7!. Oprócz widzów ten format stacji cieszy sie sporym zainteresowaniem wśród reklamodawców co przekłada się na spore przychody reklamowe.
Pytanie czy dobrym pomysłem jest przejęcie TV Biznes, ja uważam że tak. Po pierwsze jest miejsce na drugą stacje na rynku chociażby poprzez odebranie widzów konkurencji. Po drugie nie trzeba jej tworzyć od podstaw co jest dużym benefitem czasowym. Po trzecie może liczyć w niedalekiej przyszłości na wsparcie merytoryczno-informacje, ze strony Axla Springera, który posiadając Dziennik, Fakt, Newsweek i Forbes mógłby sie stać mocnym zapleczem nowej stacji w portfolio Polsatu.
Co to oznacza dla rynku? Scenariuszy może być kilka, ale poczekajmy jeszcze 6-9 miesięcy z prognozami. Jedno jest pewne - jest spory potencjał w tej transakcji, pytanie tylko czy będzie dobrze wykorzystany.
Izabela Albrychiewicz – wiceprezesa Mediaedge:cia
Uważam, że przejęcie stacji TV Biznes przez Polsat to dobry ruch dla obu stron. TV Biznes ma inwestora, a Polsat zyskuje stację informacyjną. Na pewno dużych zmian nie można spodziewań się w krótkim okresie. To wymaga czasu. Jednakże już na początku współpracy dla TV Biznes najważniejsze będzie poszerzenie zasięgu technicznego (wtedy może liczyć na zwiększenie zainteresowanie reklamodawców), bo teraz głównie odbierana jest przez satelitę i niektóre kablówki. Ważna będzie także zawartość programowa i merytoryczna stacji. Czas wkrótce pokaże czy zmieni się trochę w stacje newsową (komercyjną) czy pozostanie raczej stargetowaną na biznes.
Dołącz do dyskusji: Polsat przejął TV Biznes