Największe stacje tracą widzów na rzecz kanałów tematycznych
W pierwszym półroczu 2009 r. Polacy poświęcili na oglądanietelewizji średnio 3 godziny 42 minuty dziennie. Oznacza to, żespędzamy coraz więcej czasu na oglądaniu telewizji. Rzadziej jednakwybieramy ofertę programową czterech największych stacji.
W pierwszym półroczu 2009 r. Polacy poświęcili na oglądanietelewizji średnio 3 godziny 42 minuty dziennie. W analogicznymokresie 2008 roku zasiadali przed ekranami swoich telewizorówśrednio 3 godziny 29 minut - wynika z danych TNSOBOP.
Jednocześnie zmniejszył się łączny udział w rynku największychstacji telewizyjnych - TVP1, TVP2, Polsat i TVN w okresie odstycznia do czerwca 2009 uzyskały łącznie udziały na poziomie67,1%. W analogicznym okresie 2008 roku wynik ten był wyższy oblisko 5,5 pkt. Procentowych.
W połowie roku zestawienie najlepiej oglądanych stacjiotwiera TVP1, która zdecydowanie wyprzedza pozostałekanały, gromadząc udziały w rynku na poziomie 22,8%. Na drugimmiejscu znajduje się TVP2 z udziałami 15,9%, która wyprzedza Polsat- 14,8% oraz TVN - 13,7%. Cztery wiodące stacje uzyskały wynikigorsze w porównaniu z analogicznym okresem w 2008 roku. Największyprocentowy spadek zanotował TVN - 12,1% oraz Polsat - 8,2%. Z koleiTVP2 zmniejszyła udziały o 5,9%, natomiast TVP1 o 5,2%.
W okresie od stycznia do czerwca br. Polacy najchętniejwybierali polskie seriale emitowane w telewizjipublicznej. Liderem w tej kategorii programów okazał sięserial "Ranczo". Emisja serialu z 1 marca 2009 roku zgromadziłaprzed telewizorami średnio 9,4 mln widzów, co stanowiło ponadpołowę Polaków (55%) oglądających w tym czasie telewizję. Średniadla wszystkich tegorocznych emisji serialu "Ranczo" wyniosła 8,8mln widzów (udziały 55%). Łącznie, przynajmniej przez jedną minutę,serial ten oglądało 25,7 mln osób powyżej 4. roku życia.
Wśród najlepiej oglądanych programów znalazły się także programyinformacyjne: "Sport TVP1" (6,7 mln widzów; udziały 44%),"Wiadomości 19:30" (6,3 mln; 42%) oraz Teleexpress (6,3 mln; 50%).Dla porównania najlepiej oglądane tegoroczne "Fakty" (TVN, 26.01)zgromadziły 4,3 mln widzów przy udziałach na poziomie 30%, a"Wydarzenia" (Polsat, 08.02) - 3,3 mln przy udziałach 24%.
Z kategorii rozrywka w pierwszej dziesiątce uplasował sięprogram "Jaka to melodia", który przyciągnął przed telewizoryśrednio 6,4 mln osób (48%) oraz druga część transmisji gali"Telekamery Teletygodnia 2009" (6,2 mln; 41%). Wśród najlepiejoglądanych programów znalazły się także transmisje sportowe:pierwsza połowa meczu Polska - Chorwacja w ramach Mistrzostw Świataw Piłce Ręcznej (6,2 mln widzów; udziały 39%) oraz skokinarciarskich z udziałem Adama Małysza.
W rankingu stacji tematycznych liderempozostają stacje informacyjne TVP Info (udziały 4,2%) oraz TVN24(udziały 3%). TVP Info uzyskała wynik gorszy o 0,32 pkt.procentowego, ale wciąż pozostaje liderem wśród stacjiinformacyjnych. Z kolei TVN24 poprawiła nieznacznie swój wynik o0,11 pkt. procentowego w porównaniu do analogicznego okresu w 2008r.
Kolejne miejsca zajęły stacje tematyczne skierowane donajmłodszej widowni - "Disney Channel" (wzrost z 0,65% do 0,95%)oraz Jetix (wzrost z 0,56%
do 0,86%).
Pierwsze półrocze br. przyniosło stacjom telewizyjnymprzychody reklamowe na poziomie 5,6 mld zł (danecennikowe, bez uwzględnienia rabatów), co oznacza - mimo kryzysu -wzrost o 5,3% w porównaniu do analogicznego okresu 2008 r.Najwięcej na reklamę przeznaczyły firmy z sektora "żywność" (1,13mld zł), natomiast największy wzrost wydatków na reklamę miałmiejsce w firmach z sektora "telekomunikacja" (wzrost o 43%) oraz"podróże, turystyka, hotele i restauracje" (41%).
Dane pochodzą z elektronicznego pomiaru widowni telewizyjnejprowadzonego przez TNS OBOP od 1997 roku, próba: 3281 osób powyżej4 roku życia, bez uwzględnienia widowni gościnnej. Dane o wydatkachreklamowych są danymi cennikowymi, bez uwzględnienia rabatów;analiza obejmuje okres od 1 stycznia do 28 czerwca w roku 2008 i2009
Dołącz do dyskusji: Największe stacje tracą widzów na rzecz kanałów tematycznych