Marki własne cenione przez co trzeciego konsumenta. Jak są postrzegane?
Ponad 70 proc. konsumentów ma świadomość istnienia w sieciach handlowych marek własnych, a jedna trzecia je docenia. Konsumenci lepiej oceniają produkty własne sieci handlowych, na których wyeksponowana jest nazwa sieci - wynika z badania ARC Rynek i Opinia.
Dostępność ulubionych marek, nieobecnych w innych sklepach, jest przez konsumentów wskazywana jako trzecia najważniejsza przyczyna dokonywania zakupów w sieciach handlowych.
37% badanych przyznaje, że nie warto wydawać pieniędzy na produkty codziennego użytku znanych producentów, skoro sieci handlowe mają własne, równie dobre marki takich samych produktów.
Na przykładzie czekolad wyraźnie widać, że konsumenci zdecydowanie bardziej ufnie podchodzą do marek pochodzących od producentów niż tych stworzonych przez sieci handlowe. Jednak również w przypadku tych drugich widoczne są różnice w postrzeganiu: konsumenci lepiej oceniają produkty marki własnej, na których eksponowana jest nazwa sieci, niż produkty, w przypadku których nazwa sieci nie jest eksponowana. Jednocześnie badane marki czekolad stworzone przez sieci handlowe, ale nie ujawniające nazwy sieci, były oceniane przez konsumentów jako tańsze niż marki sieci handlowych z nazwą właściciela w nazwie marki. Wyraźnie widać, że konsumenci wskazujący daną sieć handlową jako miejsce najczęściej dokonywanych zakupów mają bardziej pozytywne postawy wobec marek tej sieci niż pozostali badani konsumenci.
"Uzyskane wyniki dla ogółu badanych konsumentów potwierdzają tezę o wpływie tożsamości i reputacji właściciela marki na postawy konsumentów wobec marki. Czynnik ten znacząco różnicuje postrzeganą przez konsumentów wiarygodność marki i wywiera silny wpływ na komponent behawioralny postawy, w szczególności deklarowaną przez konsumentów skłonność do zakupu marki. W ocenie wiedzy na temat badanych marek największe różnice dotyczą pary stwierdzeń "znana – nieznana" oraz "droga – tania". Badani konsumenci postrzegają marki stworzone przez producentów jako bardziej znane, ale jednocześnie bardziej drogie niż marki należące do sieci handlowych. Badanie ujawniło także bardzo zbliżone postawy grupy konsumentów preferujących wysoką jakość produktów wobec marek niezależnie od ich źródła pochodzenia w odniesieniu do stwierdzeń "prosta – skomplikowana" oraz "interesująca – nudna". Minimalnie tylko bardziej pozytywne wskazania dotyczą marek należących do producentów. Te stwierdzenia nie stanowią dla badanej grupy konsumentów preferujących produkty o wysokiej jakości istotnych cech różnicujących badane marki. Jako takie natomiast należy uznać dla tej grupy stwierdzenia dotyczące komponentu behawioralnego postawy. Marki czekolad należące do producentów uzyskały znacząco korzystniejsze wskazania jako produkty dobre na prezent. W stwierdzeniach "godna polecenia innym – niegodna polecenia innym" marki należące do producentów także uzyskały korzystniejsze wskazania.” – stwierdziła prof. Teresa Taranko z Katedry Rynku, Marketingu i Jakości Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie.
Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia na zlecenie Katedry Rynku, Marketingu i Jakości Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie metodą CAWI (ankiety online na Epanel.pl) w sierpniu 2015 r. Próba: N=1017 osób w wieku 18-65 lat.
Dołącz do dyskusji: Marki własne cenione przez co trzeciego konsumenta. Jak są postrzegane?