W ub.r. grupa kapitałowa Żabka Polska osiągnęła wzrost przychodów o prawie jedną czwartą do 19,8 mld zł, a jej zysk netto nieznacznie zmalał. Firma ma ponad 10 tys. sklepów, przez rok jej długi netto pogłębił się o 1,4 mld zł.
Przychody sprzedażowe grupy Żabka Polska wyniosły w ub.r. 19,81 mld zł, co wobec 16 mld zł rok wcześniej oznacza wzrost o 23,7 proc. Na koniec ub.r. firma miała dokładnie 10 014 sklepów stacjonarnych, o 1,1 tys. więcej niż przed rokiem.
W sklepach Żabka częstsze wizyty i większe zakupy
Biznes Żabki jest oparty na modelu franczyzowym, w którym działają jej sklepy. W ub.r. jej przychody z franczyzy (to całość opłat od franczyzobiorców, wpływy ze sprzedaży towarów oraz przychody z podnajmu franczyzobiorcom powierzchni sklepowej wraz z wyposażeniem) sięgnęły 19,2 mld zł, wobec 15,65 mld zł rok wcześniej.
- Wzrost ten był wynikiem poprawy dwóch wskaźników: częstotliwości wizyt w sklepach i wartości koszyka zakupowego. W 2023 Grupa musiała sprostać w tym zakresie bardzo trudnym warunkom makroekonomicznym, minimalizując skutki wysokiej inflacji oraz spadających płac realnych poprzez działalność promocyjną na wybranych kategoriach sprzedażowych - zaznaczono w sprawozdaniu.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
O 45 proc. w górę poszły przychody z produktów gastronomicznych - z 224,2 do 326,9 mln zł. Żabka od kilku lat mocno promuje oferowane w jej sklepach dania gotowe, m.in. hot-dogi, wprowadziła też kawę sprzedawaną w modelu subskrypcyjnym, a wiosną 2021 roku przejęła firmę cateringu dietetycznego Maczfit.
Mocno podskoczyły też wpływy z własnych sklepów i sprzedaży hurtowej (z 53,4 do 171,31 mln zł), prowizje z pośrednictwa przy sprzedaży różnych usług (z 40,32 do 57 49 mln zł) oraz te określone jako pozostałe (z 10,94 do 22,76 mln zł).
Koszty operacyjne grupy Żabka Polska zwiększyły się nieco mocniej od przychodów - o 24,3 proc. do 17,05 mld zł, z czego wartość sprzedanych towarów wzrosła z 11,43 do 14,14 mld zł.
Natomiast wydatki na usługi obce poszły w górę 1,12 do 1,39 mld zł, na zużycie materiałów i energii - z 486,38 do 774,08 mln zł, a na wynagrodzenia i świadczenia pracownicze - z 418,32 do 486,26 mln zł.
Na marketing firma przeznaczyła w ub.r. 224,93 mln zł, wobec 211,94 mln zł rok wcześniej. Od jesieni 2022 roku kampanie reklamowe Żabki są prowadzone pod hasłem „Uwolnij swój czas” (odpowiada za nie agencja Ogilvy), które zastąpiło poprzedni slogan „Mały wielki sklep”.
300 mln zł więcej na obsługę długu
Na poziomie EBITDA zysk grupy Żabka Polska poszedł w górę z 2,33 do 2,74 mld zł, a na operacyjnym - z 1,22 do 1,38 mld zł.
Pozostałe wskaźniki rentowności firmy obciążył przede wszystkim wzrost kosztów finansowych z 712,4 mln do 1,02 mld zł, na który złożyły się m.in. wyższe odsetki od kredytów (z 345,57 do 505,56 mln zł) i leasingów (ze 176,7 do 246,67 mln zł).
Na koniec ub.r. zadłużenie netto grupy Żabka Polska wynosiło 8,58 mld zł, wobec 7,19 mld zł rok wcześniej. Suma kredytów zaciągniętych przez firmę zwiększyła się z 3,87 do 5,2 mld zł, a leasingów - z 3,59 do 4 mld zł.
Wyższych kosztów obsługi długu nie zrekompensował w całości wzrost wpływów finansowych z 68,85 do 149,36 mln zł (z czego wpływy z dodatnich różnic kursów walut z 18,38 do 100,21 mln zł).
CVC bez dywidendy od Żabki
W konsekwencji zysk brutto grupy Żabka Polska zmalał z 576,91 do 513,54 mln zł, a zysk netto - z 384,21 do 360,16 mln zł.
W ujęciu jednostkowym firma przy wzroście przychodów z 15,75 do 19,41 mld zł zanotowała spadek zysku netto z 418,92 do 406,39 mln zł. Fundusz CVC Capital Partners, do którego należy 100 proc. akcji Żabki, zdecydował, że nie dostanie dywidendy za ub.r. Z zysku 10 mln zł na przeznaczono na kapitał zapasowy, a 396,39 mln zł pozostawiono w spółce jako niepodzielony zysk.
Na konie ub.r. kapitały własne grupy Żabka Polska wynosiły 908,74 mln zł, wobec 582,73 mln zł przed rokiem.
Żabka weszła do Rumunii
W czerwcu br. Żabka Polska ogłosiła uruchomienie swoich pierwszych pięciu sklepów w Rumunii, działają one pod szyldem Froo. Planuje otwierać tam placówki o metrażu od 50 do 70 m kw w większych miejscowościach.
- Rumunia jest znaczącym rynkiem w Europie Środkowo-Wschodniej, z populacją wynoszącą ponad 19 milionów mieszkańców, co czyni ją drugim co do wielkości rynkiem konsumenckim w regionie. Zbliżony do polskiego profil konsumenta oraz perspektywy rozwoju dla rynku rumuńskiego sprawiły, że ten kierunek stał się naturalnym krokiem w ekspansji Grupy Żabka. Rumuńscy konsumenci doceniają małe, pobliskie sklepy, w których mogą zrealizować zakupy impulsowe do natychmiastowej konsumpcji - dlatego Froo dobrze wpisuje się w ich potrzeby ze swoją misją „Wszystko, czego potrzebujesz, znajdziesz we Froo - stwierdziła Anna Grabowska, prezeska Żabka International
W sprawozdaniu za ub.r. Żabka Polska podkreśliła, że zamierza wejść do kolejnych krajów z naszego regionu. - Chcemy nadal przyciągać nowych klientów i zwiększać częstotliwość zakupów w naszej sieci. W tym celu realizujemy szereg różnorodnych inicjatyw, takich jak optymalizowanie układu sklepów, wprowadzanie nowych atrakcyjnych usług i formatów czy działania skoncentrowane na strategicznych kategoriach asortymentu (głównie produktach Quick Meal Solutions) - wyliczono. - Zamierzamy objąć naszym ekosystemem wygodnych rozwiązań klientów w kolejnych krajach Europy Środkowo-Wschodniej, zaczynając od Rumunii - dodano.
Firma chce też rozwijać dostawy quick-commerce oraz platformy Żabka Jush! i Delio. - Będziemy również pracować nad dalszą optymalizacją oferty cateringu dietetycznego (za pośrednictwem Maczfit i Dietly) i zdobywaniem nowych klientów zainteresowanych tego typu rozwiązaniami - zaznaczono.