Jak informują organizatorzy, Popkulturowa Akademia Wszystkiego kolejny raz stanęła przed wyzwaniem wybrania najgorszych z najgorszych i sprostała. Trzynaście kategorii. I werdykt, który jednoznacznie pokazał, że poziom polskiego złego kina w 2023 r. był naprawdę wyrównany.
WIELKI WĄŻ
* „Arcydzieło: czyli dekalog producenta filmowego” (reż. Mariusz Pujszo, prod. Mariusz Pujszo, Consuela Pujszo) za godny lepszej sprawy upór w kręceniu tej samej fabuły od ponad dwudziestu lat i fascynujący systematyczny regres twórczy.
* „Blef doskonały” (reż. Michał Węgrzyn, prod. Michał Nowak, Barbara Nowak, Michał Węgrzyn) za nieudany blef, bezczelną próbę nabrania widza, że tak powinno wyglądać profesjonalne kino komercyjne [LAUREAT].
* „Heaven in Hell” (reż. Tomasz Mandes, prod. Ewa Lewandowska, Tomasz Mandes) za konsekwencję w odcinaniu kuponów od sukcesu „365 dni” i erotyczną opowieść o polskim wymiarze sprawiedliwości, która podniecić mogłaby chyba wyłącznie członków osławionej grupy „Kasta”.
* „Operacja Soulcatcher” (reż. Daniel Markowicz, prod. Daniel Markowicz, Mike Zawadzki) za fascynującą próbę przeniesienia do współczesnego polskiego kina treści i jakości rodem w dzieł Eda Wooda.
* „The Palace” (reż Roman Polański, prod. Luca Barbareschi, Jean-Lois Porchet, Marc Bloch, Wojciech Gostomczyk) za obleśną, nieświeżą i przede wszystkim nieśmieszną satyrę, jaka nie przystoi Mistrzom Światowego Kina.
* „Pan Samochodzik i templariusze” (reż. Antoni Nykowski, prod. Maciej Sojka, Jerzy Dzięgielewski, Roman Szczepanik, Paweł Heba) za zepsucie filmowego samograja i zamienienie kultowych przygód Pana Samochodzika w imitujący przygody Bonda koszmarek może i na czterech kółkach, ale ewidentnie bez piątej klepki.
* „Pokusa” (reż. Maria Sadowska, prod. Daniel Markowicz) za sztampowy sen o Warszawie i kolejną w polskim kinie, zupełnie niepotrzebną, fatalnie zrealizowaną i zagraną opowieść o słabości Polek do włoskich ogierów.
* „Poskromienie złośnicy 2 czyli wiele hałasu o nic” (reż. Filip Zylber, prod. Piotr Zygo, Jacek Stalewski) za odwagę i umiejętności pozwalające nakręcić jeszcze gorszy film niż część pierwsza i ponowne zasłanianie się Szekspirem.
* „Radiostory” (reż. Maciej Hydr, prod. Sea Film. Niestety nie podano personalnie nikogo) za nieudolną próbę wywołania nostalgii za latami 90. która budzi jedynie pamięć o fatalnych próbach realizacji kina gatunkowego w czasach transformacji.
* „Ślub doskonały” (reż. Nick Moran, prod. Wojciech Pałys) za idealne wręcz spartolenie idei farsy i namówienie zacnego aktorskiego grona do ekranowej kompromitacji.
NAJGORSZA REŻYSERIA
* Daniel Markowicz – „Operacja Soulcather”
* Antoni Nykowski – „Pan Samochodzik i templariusze”
* Mariusz Pujszo – „Arcydzieło czyli dekalog producenta filmowego”
* Maria Sadowska – „Pokusa”
* Michał Węgrzyn – „Blef doskonały” za doskonały regres twórczy i totalną nieznajomość podstawowych reguł rzemiosła [LAUREAT]
NAJGORSZY SCENARIUSZ
* Dawid Kowalewicz – „Operacja Soulcatcher”
* Michał Maruda, Łukasz Światowiec – „Cały ten seks”
* Mariusz Pujszo – „Arcydzieło czyli dekalog producenta filmowego” za cudownie bezczelną i kolejny raz nieudaną próbę sprzedania tego samego pomysłu fabularnego [LAUREAT]
* Bartosz Sztybor – „Pan Samochodzik i templariusze”
* Michał Węgrzyn – „Blef doskonały”
NAJGORSZA ROLA MĘSKA
* Mateusz Janicki – „Pan Samochodzik i templariusze”
* Maciej Musiał – „Dzisiaj śpisz ze mną”
* Mariusz Pujszo – „Arcydzieło czyli dekalog producenta filmowego”
* Mikołaj Roznerski – „Blef doskonały” za doskonałą antykreację [LAUREAT]
* Rafał Zawierucha – „Opiekun”
NAJGORSZA ROLA ŻEŃSKA
* Aleksandra Adamska za „Ślub doskonały” za doskonałe niezrozumienie gatunku [LAUREAT]
* Karolina Chapko za „Blef doskonały”
* Helena Englert za „Pokusa”
* Magdalena Lamparska za „Poskromienie złośnicy 2 czyli wiele hałasu o nic”
* Katarzyna Sawczuk za „Heaven in Hell”
NAJGORSZY DUET
* Roma Gąsiorowska & Maciej Musiał – „Dzisiaj śpisz ze mną”
* Grzegorz Halama & Mariusz Pujszo – „Arcydzieło czyli dekalog producenta filmowego”
* Mateusz Janicki & samochód – „Pan Samochodzik i templariusze”
* Magdalena Lamparska & Mikołaj Roznerski – „Poskromienie złośnicy 2 czyli wiele hałasu o nic” za fascynujący brak chemii [LAUREAT]
* Dawid Ogrodnik & alkohol – „Jedna dusza”
WYSTĘP PONIŻEJ TALENTU
* Magdalena Boczarska – „Heaven in Hell”
* Sandra Drzymalska – „Pan Samochodzik i templariusze”
* Piotr Głowacki – „Radiostory”
* Dawid Ogrodnik – „Jedna dusza”
* Adam Woronowicz – „Ślub doskonały” za wielki talent komediowy, który powinien służyć lepszej sprawie [LAUREAT]
NAJGORSZY SEQUEL, PREQUEL LUB REMAKE
* „Arcydzieło czyli dekalog producenta filmowego” (reż. Mariusz Pujszo, prod. Mariusz Pujszo, Consuela Pujszo)
* „Pan Samochodzik i templariusze” (reż. Antoni Nykowski, prod. Maciej Sojka, Jerzy Dzięgielewski, Roman Szczepanik, Paweł Heba) za rozbudzenie wielkich nadziei, a potem zostawienie nas z nimi jak Himilsbacha z angielskim [LAUREAT]
* „Porady na zdrady 2” (reż. Sara Bustamante-Drozdek, prod. Kazimierz Rozwałka)
* „Poskromienie złośnicy 2 czyli wiele hałasu o nic” (reż. Filip Zylber, prod. Piotr Zygo, Jacek Stalewski)
* „Różyczka 2” (reż. Jan Kidawa-Błoński, prod. Mariusz Łukomski)
KOMEDIA, KTÓRA NIE ŚMIESZY
* „Arcydzieło czyli dekalog producenta filmowego” (reż. Mariusz Pujszo, prod. Mariusz Pujszo, Consuela Pujszo) za mylenie dobrego humoru z dobrym samopoczuciem twórców [LAUREAT]
* „Blef doskonały” (reż. Michał Węgrzyn, prod. Michał Nowak, Barbara Nowak, Michał Węgrzyn)
* „The Palace” (reż Roman Polański, prod. Luca Barbareschi, Jean-Lois Porchet, Marc Bloch, Wojciech Gostomczyk)
* „Pokolenie Ikea” (reż. Dawid Gral, prod. Monika Raj)
* „Ślub doskonały” (reż. Nick Moran, prod. Wojciech Pałys)
NAJBARDZIEJ ŻENUJĄCA SCENA
* Mariusz Pujszo couchuje filmowców – „Arcydzieło czyli dekalog producenta filmowego”
* Maciej Musiał tańczący z żelazkiem – „Dzisiaj śpisz ze mną”
* Finałowe ujęcie – „The Palace”
* Nowoczesne rozmowy harcerskie – „Pan Samochodzik i templariusze” za przekonanie, że rozumie się dzisiejszą młodzież [LAUREAT]
* Pojedynek między Adamem Woronowiczem i Piotrem Głowackim – „Ślub doskonały”
EFEKT SPECJALNEJ TROSKI
* Randomowe gubienie ostrości kamery – „Arcydzieło czyli dekalog producenta filmowego”
* Finałowy wybuch – „Operacja Soulchatcher” za rzadką umiejętność nakręcenia finału jeszcze gorszego od przerażająco złego filmu [LAUREAT]
* Samochodzik – „Pan Samochodzik i templariusze”
* Walka z powietrzem w latarni – „Pan Samochodzik i templariusze”
* Magdalena Boczarska grająca sama ze sobą jako matka i córka – „Różyczka 2”
NAJGORSZY PLAKAT
* „Opiekun” (prod. Andrzej Sobczyk, Przemysław Wręźlewicz, Halina Marchut, Tomasz Balon-Mroczka, dystr. Rafael Film) za udany mariaż polskiej szkoły złego plakatu filmowego z klimatem kiczowatych świętych obrazków [LAUREAT]
* „Radiostory” (prod. Sea Film, dystr. Mayfly)
* „Ślicznotka. Początek” (prod. Krzysztof Bałtyk, dystr. Mówi Serwis)
* „Teściowie 2” (prod. Michał Kwieciński, dystr. Next Film)
* „Życie w błocie się złoci” (prod. Katarzyna Kujawińska, dystr. Galapagos Films)
NAJGORSZY PRZEKŁAD TYTUŁU
* „Demeter: Przebudzenie zła” - oryg. „The Last Voyage of Demeter” (dystr. Monolith Films)
* „Forgotten Love” – org „Znachor” (dyst. Netflix)
* „Niebezpieczny kochanek” - oryg. „Cat Person” (dystr. Kino Świat)
* „Podrabiani zakochani” – oryg. „Robots” (dystr. Best Film) za rym umyślnym efektem [LAUREAT]
* „Między nami żywiołami” – oryg. „Elemental” (dystr. Disney)
- Chcieliśmy przy tym zauważyć, że polskie kino nieudane poradziło sobie w tym roku mimo braku jego wieloletniego lidera Patryka Vegi (tęsknimy). Jego nieobecność wykorzystał Mariusz Pujszo, który swym ósmym i dziewiątym Wężem w karierze zbliży się do wyniku Vegi (10 Węży), ale jeszcze się z nim nie zrównał. Co prawda Mariusz Pujszo jako jedyny otrzymał (i co ważniejsze – odebrał) Węża za całokształt twórczości i to już w 2013 r., ale jak widać, do tworzenia filmów podchodzi z pasją godną podziwu – mówią organizatorzy wydarzenia.