W 2023 roku sprzedające wycieczki zagraniczne Wakacje.pl zwiększyły przychody o prawie dwie trzecie, zaś zysk netto spółki wzrósł ponad dwukrotnie. Wirtualna Polska Media otrzyma 85 mln zł dywidendy.
Przychody sprzedażowe Wakacje.pl w 2023 roku sięgnęły 320,04 mln zł, rosnąc rok do roku o 64 proc. ze 195,15 mln zł. Kwotowo najmocniej zwiększyły się wpływy ze sprzedaży samych wycieczek - ze 172,1 do 273,08 mln zł.
Z kolei sprzedaż ubezpieczeń dotyczących wycieczek poszła w górę z 20,13 do 33,89 mln zł, a miejsc parkingowych - z 563 tys. do 7,36 mln zł (w lutym ub.r. Wakacje.pl wchłonęły oferującą takie usługi spółkę Parklot, kupioną jesienią 2018 roku).
Wakacje.pl sprzedają wycieczki i usługi towarzyszące nie tylko w swoich serwisach internetowych Wakacje.pl i Easygo.pl, lecz także w placówkach stacjonarnych (własnych i działających w modelu franczyzowym) oraz poprzez centrum telefoniczne. Ostatni raz spadek koniunktury na rynku turystyki zagranicznej firma odczuwała zaraz po wybuchu wojny w Ukrainie.
- Po kilkutygodniowej przerwie obserwowany jest jednak systematyczny powrót popytu. W 2023 roku branża turystyczna po raz kolejny rosła bardzo dynamicznie co świadczy o trwalszym trendzie niż tylko o post pandemicznym odbiciu - zaznaczyła w sprawozdaniu.
CZYTAJ TEŻ: E-bookowa inwestycja Wirtualnej Polski rośnie na podwyżkach. Rekordowe wpływy i zysk
Po stronie kosztowej zdecydowanie największą kategorią są usługi obce, na które w 2023 roku Wakacje.pl przeznaczyły 164,2 mln zł, wobec 106,58 mln zł rok wcześniej. Wydatki pracownicze wzrosły natomiast z 39,35 do 55,62 mln zł, na amortyzację - z 9,54 do 10,68 mln zł, na zużycie materiałów i energii - z 1,22 do 1,64 mln zł, koszty rodzajowe określone jako pozostałe - z 3,4 do 7,5 mln zł, a wartość sprzedanych towarów i materiałów - z 492 tys. do 1,56 mln zł.
Na plus dla rentowności firmy zadziałały wzrost pozostałych przychodów operacyjnych z 490 tys. do 2,3 mln zł (z czego 1,21 mln zł dała aktualizacja wartości należności) i wpływów finansowych z 314 tys. do 1,14 mln zł (głównie z odsetek, gwarancji i korzystnych zmian kursów walut), a także spadek kosztów finansowych z 929 do 160 tys. zł (zmalały kwoty odsetek i prowizji oraz niekorzystne różnice kursowe).
50 mln zł więcej na dywidendę od Wakacje.pl
Zyskowność Wakacje.pl podskoczyła ponad dwukrotnie. Na poziomie operacyjnym poszła w górę z 35,06 do 81,13 mln zł, a w ujęciu netto (w ub.r. spółka zapłaciła 16,95 mln zł podatku dochodowego, wobec 7,08 mln zł rok wcześniej) - z 27,36 do 65,15 mln zł.
Holding Wirtualna Polska 100 proc. udziałów Wakacje.pl ma poprzez swoją spółkę Wirtualna Polska Media. Jako jedyny inwestor postanowiła ona, że otrzyma 85 mln zł dywidendy: cały zeszłoroczny zysk plus 19,84 mln zł z wcześniejszych zysków. 60 mln zł wypłacono do 10 lipca, a reszta zostanie przelana do 25 września.
CZYTAJ TEŻ: Zmiana na czele mediów Wirtualnej Polski. Odchodzi szefowa
To dużo więcej niż przed rokiem, kiedy dywidenda od Wakacje.pl wyniosła 35,08 mln zł (z czego 6,63 mln zł z kapitału zapasowego).
Od półtora roku Wakacje.pl nie są już dominującą spółką zależną Wirtualnej Polski Holding w sektorze turystycznym. Firma pod koniec 2022 roku sfinalizowała przejęcie za ok. 83 mln euro węgierskiej Grupy Szallas, do której należą platformy służące do rezerwacji zakwaterowania na Węgrzech oraz w Czechach, Rumunii, Polsce (Noclegi.pl) i Chorwacji. Natomiast w czerwcu br. spółka zależna Grupy Szallas uzgodniła kupno za 16,8 mln euro 80 proc. udziałów właściciela rumuńskiej platformy turystycznej Litoralul Romanesc.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
- Pierwsze tygodnie roku 2024 potwierdzają utrzymanie pozytywnego trendu sprzedaży wycieczek zagranicznych - napisano w sprawozdaniu Wakacje.pl. Z kolei cały pion turystyczny Wirtualnej Polski Holding, oprócz platform z turystyką zagraniczną obejmujący też m.in. Nocowanie.pl, w pierwszym kwartale br. zwiększył przychody o 36,2 proc. do 125,95 mln zł oraz skorygowany zysk EBITDA z 10,04 do 22,78 mln zł.