Stacja TVP Info zmieniła studio, logo i oprawę graficzną. Eksperci w rozmowie z Wirtualnemedia.pl oceniają nową identyfikację wizualną kanału. - Jest uproszczona i bardziej nowoczesna - mówi Krzysztof Przykorski z agencji SiebertHead. - Niestety nie widzę szerszej wizji - uważa zaś Bohdan Pawłowicz, który współpracował wcześniej z TVP Info.
Jak informowaliśmy, w poniedziałek 30 września br. ruszyło nowe studio TVP Info. Kanał zajął przestrzeń po „Pytaniu na śniadanie” i nadaje z budynku przy ulicy Woronicza w Warszawie. Do grudnia ub.r. stacja emitowała programy z budynku TVP znajdującym się przy pl. Powstańców Warszawy, skąd przeniesiono część sprzętu.
Zmiana oprawy graficznej i logo
W TVP Info zmienione zostały m.in. logo oraz cała oprawa graficzna, w tym paski i belki oraz oprawy poszczególnych programów i pasm, (czołówki, dżingle, ściany ledowe i grafiki rozszerzonej rzeczywistości). Zmiany objęły antenę TVP Info, portal TVP.info oraz wszystkie profile stacji w mediach społecznościowych. Nową oprawę stacji we własnym zakresie przygotowała Telewizja Polska.
Jak podawaliśmy wcześniej, TVP wystąpiła do Urzędu Patentowego RP z wnioskiem o zastrzeżenie nowego znaku słowno-graficznego TVP Info. Stary logotyp stacji utrzymywany był w biało-czerwonych barwach. Nowy zawiera kolory ciemnoniebieski i czerwony. Czerwony kolor ma pionowy zaokrąglony prostokąt, który oddziela słowo „TVP” od „Info” i poziomy za słowem „Info”.
Zapytaliśmy ekspertów, jak oceniają zmiany wizualne, jakie zaszły w zakresie oprawy graficznej i nowego logo TVP Info.
Krzysztof Przykorski, chief operating officer z agencji marketingowej SiebertHead chwali nową identyfikację graficzną stacji. - Jest uproszczona i bardziej nowoczesna. Nowy logotyp jest minimalistyczny. Wpisuje się tym samym w trendy i potrzeby współczesnych mediów, także mediów cyfrowych. Proste i symboliczne logotypy są w nich bardziej czytelne - uważa Przykorski.
I dodaje: „Zmiana kolorystyki poprzez wprowadzenie koloru granatowego i zmniejszenie nasycenia czerwieni jest spójna z nową strategią stacji, która chce uciec od swego charakteru i działania w przeszłości. Czerwony kolor w poprzednim logotypie kojarzy się z energią, pasją, ale także agresją. Zmniejszenie jego nasycenia może sugerować dążenie do bardziej wyważonego, spokojnego obrazu marki. Modyfikacja czcionki na bardziej zaokrągloną może sugerować większą dostępność i przyjazność.”
Odciąć się od dawnej stacji
Jak podano w komunikacie TVP, „celem zmian jest wzmocnienie newsowego charakteru TVP Info i zerwanie z wizerunkiem stacji propagandowej”. Grzegorz Sajór, dyrektor Telewizyjnej Agencji Informacyjnej, w rozmowie z Wirtualnemedia.pl wskazywał: „TVP Info zyskało też nową oprawę i logo. To symboliczna zmiana. Słyszeliśmy zarzuty, że są nowi prowadzący i programy, ale logo zostało to samo. Chcemy także w ten sposób pokazać, że TVP Info nie jest takie jak przez przez osiem poprzednich lat”.
Czytaj także: Grażyna Torbicka znów w TVP
Krytycznie patrzy na to Bohdan Pawłowicz, który jako ekspert komunikacji marketingowej i brandingu współpracował m.in. ze Skrą Bełchatów oraz stacją TVP Info. Należał do zespołu tworzącego wcześniejszą identyfikację i logo stacji.
- Identyfikację wizualną można oceniać z kilku perspektyw. Najczęściej ludzie patrzą na to w kategoriach „podoba mi się - nie podoba mi się”. Zrozumiała perspektywa, prawo każdej osoby, która ogląda np. daną stację telewizyjną. Natomiast z perspektywy samej organizacji identyfikacja wizualna jest pewnym istotnym elementem budowania spójnej komunikacji ze światem zewnętrznym. Wysłuchałem argumentów władz TVP, które przekonują, że w ten sposób chcieli odciąć się od dawnego wizerunku TVP Info. Ten kierunek myślenia moim zdaniem nie ma sensu, bo może w takim razie powinniśmy w ogóle zmienić nazwę całej telewizji publicznej, która po ostatnich latach nie kojarzy się najlepiej? Prawdziwa praca musi odbywać się na poziomie przywrócenia wiarygodności kanałowi, ale nie poprzez identyfikację wizualną, a merytoryczne treści - uważa Pawłowicz.
I dodaje: „Tłumaczenie o chęci zerwania ze złą marką stacji jest mocno pokrętne i wygląda na pretekst do wprowadzenia zmian na zasadzie „moje jest mojsze”. Jeszcze gdybym widział w tym bardziej dalekosiężny zamysł, pomysł co do identyfikacji pozostałych składników TVP, to mógłbym to przyjąć ze zrozumieniem, byłbym ostrożniejszy w formułowaniu takich opinii. Niestety nie widzę szerszej wizji. Tym bardziej, że jest szereg innych kanałów należących do TVP, czy też będą zmieniane? Nie wiem, może jest taki plan. Dobrze, jak cała instytucja ma pewien rodzaj spójności wizualnej, o którą się dba. To stanowi o sile komunikacyjnej.”
Będą zmiany w innych stacjach?
Na ten moment nie wiadomo, czy pozostałe stacje TVP przejdą podobne zmiany. Zastanawiał się nad tym na portalu Linkedin Maciej Sobczak, marketing manager z firmy Gealan Polska. - Wdrożenie nowego logotypu może być zwieńczeniem zmian, które w Telewizji Polskiej zaszły w ostatnich miesiącach, i pewnym odcięciem się od przeszłości. Nie ulega wątpliwości, że logotypy Telewizji Polskiej wymagają uporządkowania. Nowe logo TVP Info może być pierwszym krokiem w kierunku ujednolicenia wizerunku wszystkich anten TVP - podkreślał.
Bohdan Pawłowicz: „Naprawdę nie chodzi o to, że zmieniono wizualizację, jaką kiedyś realizowaliśmy. Ważne jedynie, by zmiana była wprowadzana w sensowny sposób. To tak jakby ktoś w Orlenie uznał, że trzeba odciąć się od ery Daniela Obajtka i zmienić natychmiast logo, bo źle się kojarzy i przez to wprowadzić np. pelikana zamiast orła. To byłby podobny ruch na skróty. Zmiana w zakresie logotypu jest oczywiście duża. Rozumiem niechęć do tej biało-czerwoności, która mogła rzeczywiście kojarzyć się tak a nie inaczej. Ale można było to zachować, dodając jeszcze jeden kolor, a przede wszystkim zachowując pewien kanon”.
Telewizja Polska w 2021 r., czyli w czasach prezesa Jacka Kurskiego, zmieniła logotypy TVP1, TVP2 i TVP Sport. Dwa pierwsze logotypy były stosowane w oprawie kanałów, ale już nie u rogu ekranu. W 2023 r. wrócono całkowicie do starych logotypów Jedynki i Dwójki. Zmienione logo utrzymało się w kanale TVP Sport, który stosuje go cały czas w każdym miejscu.
Jak wygląda studio TVP?
Telewizja Polska informowała w komunikacie, że scenografia nowego studia stacji informacyjnej składa się z pięciu niezależnych ekranów LED, w tym ekranu będącego jednocześnie blatem głównego stołu prezenterskiego, sprawiającego wrażenie stołu lewitującego (konstrukcja jest oparta na jednej nodze umieszczonej na skraju blatu). Stół obraca się wokół własnej osi dostosowując się do poszczególnych formatów audycji.
Nowe studio TVP Info jest połączone z newsroomem i reżyserką, którą od studia oddziela ogromna szklana ściana będąca jednocześnie izolacją akustyczną. Studio umożliwia prezentowanie minimum pięciu planów zdjęciowych (wykorzystując 270 stopni swojej powierzchni) oraz dwóch planów w newsroomie. Każdy plan może wykorzystywać odrębne elementy multimedialne: wyświetlacze LED, monitory wielkoformatowe, system grafiki rozszerzonej (AR).