Telewizja 2024-06-27
51

TV Republika szykuje się do emisji naziemnej. Sakiewicz nie chce dużych inwestorów

Tomasz Sakiewicz w spocie autopromocyjnym TV Republika Tomasz Sakiewicz w spocie autopromocyjnym TV Republika

Po uzyskaniu koncesji naziemnej Telewizja Republika chce zaczął nadawanie na MUX-8 najszybciej jak to możliwe. Liczy, że jej oglądalność urośnie o połowę. W ub.r. wypracowała 3,5 mln zł zysku netto, który pozostał w spółce. - Nie nastawiamy się na to, że ten rok ma przynieść zysk. Ma przynieść rozwój stacji - mówi portalowi Wirtualnemedia.pl Tomasz Sakiewicz.

W zeszły piątek Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji rozstrzygnęła konkursu dotyczący dwóch 10-letnich koncesji na nadawanie na ósmym multipleksie naziemnej telewizji cyfrowej. Przyznała je Telewizja Republika i należącej do Fratrii telewizji wPolsce24.

W komunikacie KRRiT zapewniła, że obie stacje będą „gwarantem zachowania różnorodnej i pluralistycznej oferty programowej na rynku mediów w Polsce”.

Tomasz Sakiewicz, prezes i redaktor naczelny TV Republika, w rozmowie z Wirtualnemedia.pl zapowiada, że stacja chce zacząć korzystać z koncesji jak najszybciej. - Naszym celem jest zacząć nadawać jak najszybciej, jak tylko będzie to prawnie i technicznie możliwe - podkreśla.

Jeśli będzie to możliwe, stacja nie zamierza czekać na początek jesiennego okresu ramówkowego. - Nie będziemy się oglądać na żadne ramówki. Uważamy, że należy dotrzeć do widzów wtedy, kiedy oni nas potrzebują. Należy pokonać wszystkie możliwe przeszkody i dotrzeć do widzów jak najszybciej - podkreśla Sakiewicz.

>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu

Cała procedura może się jednak przedłużyć, ponieważ - jak już informowaliśmy - Grupa MWE Networks, która też startowała w konkursie, zapowiada, że odwoła się od decyzji KRRiT ws. koncesji.

Milion zł z reklam dla TV Republika?

Od drugiej połowy grudnia ub.r., gdy zaczęły się duże zmiany w mediach publicznych, TV Republika osiąga oglądalność kilkadziesiąt razy wyższą niż wcześniej. Jej udział oscyluje wokół 3 proc.

Według danych Nielsen Audience Measurement w maju br. średnia widownia minutowa stacji wynosiła 148 451 widzów, a udział w rynku oglądalności - 2,98 proc. Rok wcześniej było to 5 067 widzów i 0,1 proc. udziału.

Co zmieni pod tym względem obecność na MUX-8? - Liczymy, że koncesja da nam ok. 1,5 proc. udziału w rynku oglądalności - mówi Tomasz Sakiewicz.

- Przy normalnym rynku reklam - jeżeli reklamodawcy nie są zastraszani, nie decydują względy polityczne - 1 proc. oglądalności to przynajmniej ok. miliona zł wpływów miesięcznie - zaznacza.

W styczniu br. TV Republika zaczęła odczuwać bojkot ze strony reklamodawców, po tym jak na jej antenie Jan Pietrzak mówił o „barakach dla imigrantów”, a Marek Król o „ich chipowaniu lub tatuowaniu”. Jak analizowaliśmy, w kwietniu i maju br. stacja wyemitowała ok. 70 proc. spotów mniej niż przed rokiem.

Sakiewicz podkreśla, że zapełnienie bloków reklamowych w stacji rośnie. - Około 70 proc. reklamodawców już wróciło. Ci, co nie wrócili, bardzo stracą, bo zostaną wyparci przez pozostałych - ocenia.

TV Republika bez nowych inwestorów

Kilka dni temu Tomasz Sakiewicz, a także dyrektor programowy TV Republika Michał Rachoń i szef wydawców Jarosław Olechowski, przebywali w Stanach Zjednoczonych. Rachoń tłumaczył na antenie, że menedżerowie stacji polecieli do USA, żeby rozmawiać o jej rozwoju. - Szukamy kontaktów, budowaliśmy przez lata te kontakty z amerykańskimi środowiskami konserwatywnymi i właśnie to jest powód dla którego jesteśmy tutaj - opisał.

Jarosław Olechowski zaznaczył, że ambicje TV Republika nie ograniczają się do Polski. - My jesteśmy tutaj po to, że naprawdę my chcemy zbudować największą i najlepszą telewizję informacyjną nie tylko w Polsce, ale nasze plany sięgają daleko dalej poza granice naszego kraju. I jest na to naprawdę gigantyczna szansa - zapewnił.

- W Stanach rozmawialiśmy zarówno o współpracy z dużymi konserwatywnymi stacjami telewizyjnymi, jak też przedstawicielami biznesu - mówi nam Tomasz Sakiewicz.

TV Republika mniej jest zainteresowania sprzedażą swoich akcji, a bardziej tworzeniem nowych podmiotów z amerykańskimi partnerami. - Myślimy o otwieraniu nowych podmiotów. Niechętnie patrzymy na wpuszczanie jakiegoś dużego podmiotu do Republiki - tłumaczy szef stacji.

W połowie czerwca Sakiewicz na zjeździe Klubów „Gazety Polskiej” stwierdził, że od jesieni ub.r. trwały próby przejęcia TV Republika „przez różne grupy”. - Pierwsze, co musieliśmy zrobić, to skupić wszystkie swoje akcje. Na to poszło większość środków. Cała ta nasza walka nie miałaby sensu, gdybyśmy nie kontrolowali własnego kapitału. W pierwszym kroku, zamiast kupować kamery czy zatrudniać ludzi, musieliśmy skupić własne akcje. To dokładnie zrobiliśmy - opisał. Nie ujawnił, ile wydali na walory TV Republika. - Udało się nam wykupić zdecydowaną większość akcji. W tej chwili będzie bardzo trudno przejąć Republikę od tej strony - podkreślił.

Jak opisywaliśmy w lutym, wśród inwestorów mających ponad 5 proc. akcji Telewizji Republika pojawiła się Fundacja Niezależne Media związana z mediami Tomasza Sakiewicza. - Mamy co miesiąc nową emisję. Poszczególne podmioty co chwilę dokonują nowych emisji - mówił nam Sakiewicz.

- Myślimy o kilku projektach. Zobaczymy, na co będą chętni inwestorzy. Na pewno musimy się otworzyć na potrzeby lifestylowe, bo widzowie konserwatywni nie tylko informację i publicystykę oglądają - zapowiada teraz szef TV Republika. W zeszły weekend stacja pokazała swoją pierwszą dużą transmisję sportową - z gali Strife MMA.

Rekordowy zysk został w TV Republika

Od końcówki grudnia Telewizja Republika mocno rozbudowała swoją ramówkę informacyjno-publicystyczną. Do zespołu stacji dołączyło wielu dziennikarzy związanych poprzednio z Telewizją Polską - oprócz Michała Rachonia i Jarosława Olechowskiego m.in. Danuta Holecka, Adrian Klarenbach, Miłosz Kłeczek, Monika Borkowska i Adrian Borecki.

TV Republika zamierza dalej inwestować, ale przede wszystkim w jakość techniczną swoich treści. - W technikę, w oprawę graficzną. Na pewno pojawią się jeszcze nowe postaci, ale antena nie jest z gumy, raczej będziemy myśleć o nowych projektach - mówi Tomasz Sakiewicz.

Jak ujawnia, TV Republika w ub.r. wypracowała 3,5 mln zł czystego zysku. To rekordowa rentowność w 11-letniej historii stacji. - Wszystko zostało w firmie, żeby móc zwiększać nasz potencjał - podkreśla jej szef.

Jak będzie w br.? - Nie nastawiamy się na to, że ten rok ma przynieść zysk. Ma przynieść rozwój stacji. To rok, w którym nasza stacja ma szanse rozwinąć skrzydła, więc wszystkie ręce na pokład - podkreśla Sakiewicz.

Autor: Tomasz Wojtas

praca.wirtualnemedia.pl

Dotrzyj do ponad miliona czytelników
KOMENTARZE (51) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas