Telewizja 2024-11-09
9

Jedna z najbardziej znanych platform satelitarnych podwoiła straty

Działająca m.in. w Wielkiej Brytanii platforma cyfrowa Sky odnotowała na koniec 2023 roku stratę operacyjną na poziomie 224 mln funtów. W 2022 roku wyniosła ona 111 mln funtów. Dostawca płatnej telewizji tłumaczy to wyższymi wydatkami programowymi i rosnącymi cenami sprzętów, takich jak Sky Glass i Sky Stream.

W zeszłym roku Sky odnotował nieznaczny wzrost przychodów do 10,2 mld funtów. Jak informuje broadbandtvnews.com, to głównie zasługa wyższych przychodów abonamentowych, które wzrosły o 1,6 proc. do 8,5 miliarda funtów. Sky musiał w 2023 roku zwiększyć wydatki na prawa sportowe. Mundial w Katarze rozegrano pod koniec 2022 oku, co spowodowało, że w kolejnych miesiącach odbyło się więcej meczów Premier League. To miało przynieść dodatkowe koszty dla dostawcy płatnej telewizji. Firma odnotowała też mniejsze przychody reklamowe.

Spada popularność telewizji satelitarnej

Na początku 2024 roku Sky zdecydował się zwolnić w Wielkiej Brytanii blisko 1000 osób. Redukcja objęła m.in. instalatorów anten satelitarnych. Sprzedaż dekodera Sky Q spada. Coeraz więcej osób decyduje się na korzystanie z usług Sky za pośrednictwem telewizorów do streamingu Sky Glass i przystawek Sky Stream. Koszty tych urządzeń też jednak rosną.

Po zwolnieniu instalatorów spekulowano, że Sky może w niedalekiej przeszłości w ogóle zrezygnować ze świadczenia usług satelitarnych. Tak się jednak na razie nie stanie, chociażby ze względu na osoby mieszkające poza obszarami miejskimi, gdzie ciężko o szybkie łącza internetowe do streamingu. Niedawno przedłużył umowę dotyczącą dzierżawy transponderów z operatorem SES do 2029 roku.

Sky dokonał także odpisu w wysokości 1 mld funtów odnośnie działalności swoich platform Sky Deutschland i Sky Italia, a także 327 mln funtów odpisu z tytułu utraty wartości spółki joint venture SkyShowtime. Serwis streamingowy działający m.in. w Polsce jest wspólnym projektem Sky i Paramount Global.

Na rozwiniętych rynkach coraz większym problemem dla platform cyfrowych i sieci kablowych są serwisy streamingowe, takie jak Netflix, Amazon Prime Video, Disney+. Ich klienci wolą subskrypcje, które można przerwać w dowolnym miesiącu, bez dwuletniego zobowiązania. Atutem wielu z nich jest możliwość wykupienia pakietów bez reklam. Platformy SVoD doprowadziły do rezygnacji wielu abonentów tradycyjnych platform w USA i Europie Zachodniej. Niedawno fuzja z DirecTV uratowała Dish Network przed bankructwem. W Polsce widać także spadek zainteresowania telewizją satelitarną, ale nie jest tak spektakularny jak w bogatszych krajach. 

Brytyjskie media zauważają, że wkrótce Sky w Wielkiej Brytanii może mieć jeszcze większą konkurencję. W 2026 roku planowany jest start platformy Max od Warner Bros. Discovery na tym rynku. Obecnie to Sky oferuje najbardziej popularne produkcje HBO. 

Autor: ag

praca.wirtualnemedia.pl

Dotrzyj do ponad miliona czytelników
KOMENTARZE (9) DODAJ OPINIĘ

W TYM TEMACIE

NAJPOPULARNIEJSZE

<WRÓĆ NA PRACA
Praca Start Tylko u nas