Firma badawcza Kantar Polska (należy do koncernu marketingowego WPP) w ub.r. przy spadku przychodów o 11,7 proc. do 107,93 mln zł osiągnęła 3,7 mln zł zysku netto. Jej rentowność znacząco poprawiła sprzedaż obszaru biznesowego Kantar Public.
Przychody krajowe Kantar Polska w ub.r. poszły w dół z 81,8 do 66,54 mln zł, a te z zagranicy nieznacznie się zwiększyły - z 40,39 do 41,4 mln zł. Wszystkie zostały wypracowane z usług badawczych.
Firma podkreśliła w raporcie, że coraz więcej wpływów generują badania realizowane z użyciem nowoczesnych rozwiązań, takich jak Kantar Marketplace. - Poszerzona została także oferta narzędzi badawczych dostępnych na platformie Kantar Marketplace, czyniąc ją jeszcze bardziej atrakcyjną w kontekście oczekiwań klientów Kantar Polska. Rok 2022 przyniósł także dalszy rozwój oferty spółki w obszarze łączonych metod badawczych i rozwiązań z obszaru artificial inteligence (LinkAI) - wyliczono.
Wpływy spółki w ramach koncernu WPP zwiększyły się z 29,79 do 30,94 mln zł. Na zeszłoroczną kwotę złożyło się m.in. 13,26 mln zł od Kantar UK, 5,02 mln zł od niemieckiego Kantara, 2,83 mln zł od amerykańskiej spółki Kantar, 1,19 mln zł od Kantar Netherlands i 1,1 mln zł od Kantar Belgium.
W Kantar Polska ponad 340 pracowników
Na działalność operacyjną firma przeznaczyła w ub.r. 121,09 mln zł, o 7,2 proc. mniej niż rok wcześniej (130,55 mln zł). To głównie wynik spadku kosztów usług obcych z 69,65 do 52,41 mln zł.
Natomiast wydatki na wynagrodzenia wzrosły z 43,46 do 49,84 mln zł, na ubezpieczenia społeczne i inne świadczenia pracownicze - z 9,06 do 9,83 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 4,47 do 5,53 mln zł.
Firma w ub.r. zatrudniała średnio na etacie 345 osób, o 36 więcej niż rok wcześniej. Zaznaczyła w sprawozdaniu, że wzrost zatrudnienia „jest następstwem przeprowadzanego nadal procesu restrukturyzacji zatrudnienia i koniecznością zwiększenia zatrudnienia w działach świadczących usługi centralne, tzw. huby”.
>>> Praca.Wirtualnemedia.pl - tysiące ogłoszeń z mediów i marketingu
Rentowność spółki znacznie poprawił wzrost pozostałych przychodów operacyjnych - z 10,15 do 22,7 mln zł. Wpływy z usług programistycznych w ramach koncernu Kantar poszły w górę z 9,31 do 15,61 mln zł, ponadto spółka zainkasowała 5,23 mln zł ze sprzedaży zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz 1,11 mln zł z faktur wystawionych za rozliczenia ze spółką powstałą w wyniku tej sprzedaży.
Chodzi o sfinalizowaną jesienią ub.r. sprzedaż obszaru biznesowego Kantar Public obejmującego badania polityczno-socjologiczne dla fundacji i instytucji publicznych oraz projekty dla instytucji państwowych. Kupującym była spółka Mantle Polska.
- Po wydzieleniu oba przedsiębiorstwa znajdą się na wyraźnej trajektorii w celu poprawy wzrostu i zwiększenia marż dzięki większej zdolności do wykorzystania nowych możliwości i zdobycia dodatkowego udziału w rynku na swoich rynkach - podkreślono w sprawozdaniu Kantar Polska.
O ile strata sprzedażowa brutto firmy pogłębiła się z 8,36 do 13,15 mln zł, o tyle zysk operacyjny podskoczył z 22,2 tys. do 6,32 mln zł, a wynik netto - z 3,86 mln zł straty do 3,7 mln zł zysku.
Kantar Polska osiągnął dodatnią rentowność netto po trzech latach ujemnych wyników: w 2020 roku jej strata netto wyniosła 5,19 mln zł, a rok wcześniej - 594,1 tys. zł. Na koniec ub.r. spółka na rachunkach bankowych miała 3,97 mln zł, wobec 2,35 mln zł rok wcześniej.
W poniższej grafice bieżący rok obrotowy to 2022, a poprzedni - 2021