Tylko Facebook i YouTube pod względem liczby polskich użytkowników przekraczają pułap 25 milionów – wynika z raportu Gemiusa/PBI i IAB Polska „Social media 2024”. Od czołówki odstaje Instagram z wynikiem ponad 15 milionów.
Na czele rankingu pod względem liczby użytkowników niezmiennie królują giganci – liderem jest Facebook z 25,3 milionów użytkowników. Drugi YouTube ma w Polsce 25,2 mln użytkowników.
Wyraźnie słabsza jest pozycja serwisu zajmującego trzecią lokatę – z Instagrama korzysta nieco ponad 15 mln użytkowników. Tuż za nim znajduje się TikTok z przeszło 13 milionami użytkowników miesięcznie. Z X (d. Twittera) korzysta 8,8 mln polskich użytkowników, z Pinteresta 6,7 mln. Snapchat (5,6 mln) wyprzedza LinkedIn (4,7 mln).
Jak czytamy w raporcie „Social media 2024” Gemiusa/PBI, opracowanego we współpracy z IAB Polska, pod względem struktury płciowej, przewagę wśród użytkowników większości badanych mediów mają kobiety – szczególnie na Pinterest. Najbardziej wyrównane są proporcje płci na LinkedInie.
Twitch i X (dawniej Twitter) to jedyne serwisy społecznościowe, w których przewagę pod względem ilościowym stanowią mężczyźni (1,6 mln mężczyzn vs 0,6 mln kobiet).
Facebook i YouTube mają zdecydowaną przewagę w najstarszej grupie wiekowej (55-75 lat), odnotowując w niej odpowiednio 6,2 i 5,8 miliona użytkowników. Szczególnie widoczne jest to w przypadku kobiet.
Z jakich social mediów korzystają młodzi?
TikTok, Instagram i Snapchat są zdominowana przez młodsze pokolenia, co pokazuje ich znaczący wpływ w tych grupach wiekowych.
Dzieci w wieku od 7 do 14 lat spędzają w mediach społecznościowych średnio zdecydowanie najwięcej czasu, przekraczając 3 godziny i 24 minuty dziennie. Grupa wiekowa 15-24 lata poświęca na to około 2 godziny i 46 minut dziennie.
– Przyglądając się zaangażowaniu użytkowników przez pryzmat średniego dziennego czasu, jaki spędzają na poszczególnych mediach społecznościowych, zauważamy dominującą pozycję TikToka, z którego internauci korzystają przeciętnie przez 1h i 27m dziennie. Tym samym wyprzedza on YouTube (1h 14m), Facebooka (50m) i Instagrama (zaledwie 23m). Najwięcej czasu na TikToku spędzają najmłodsze grupy wiekowe - od 7 do 14 lat oraz od 15 do 24 lat - w przypadku których czas korzystania wynosi odpowiednio 2h i 8m oraz 1h i 46m dziennie – komentuje w raporcie Bartosz Wójcik, manager rozwoju projektów i produktów komercyjnych w Gemiusie.