Kłopot Związku Firm Public Relations
Czyli jak ZFPR rozwiązuje problem agencji Glaubicz Garwolińska Consultants
Wczoraj Związek zakończył postępowanie wyjaśniające w tej sprawie i wystosowanym do mediów oświadczeniu czytamy:
"Publikacja ta wzbudziła ogromne zaniepokojenie Zarządu i członków ZFPR.
Chcemy przypomnieć, że jednym z najważniejszych celów naszej - powstałej przed trzema laty - organizacji jest krzewienie wysokich standardów etycznych i profesjonalnych w polskiej branży public relations. Deklaracja zasad uchwalona przez nas w czerwcu 2000 r., statut ZFPR, jak również Karta Sztokholmska Międzynarodowej Organizacji Konsultantów do Spraw Komunikacji (ICCO), której ZFPR jest aktywnym członkiem, zobowiązuje Związek i należące do niego agencje do zwalczania takich działań, jak świadome dezinformowanie i korumpowanie mediów, wypaczanie faktów, rozsyłanie anonimów i innych działań nie licujących z godnością naszego zawodu.
Dlatego też Zarząd ZFPR niezwłocznie poprosił agencję Glaubicz Garwolińska Consultants o ustosunkowanie się do zarzutów "Gazety Wyborczej". Kierownictwo agencji podczas spotkania z Zarządem zdecydowanie zaprzeczyło, aby zarzuty te były prawdziwe. Jednocześnie odmówiło ujawnienia Zarządowi treści rekomendacji, powołując się na klauzulę poufności obowiązującą ją w stosunkach z klientem.
W tej sytuacji Zarząd ZFPR zwrócił się do kierownictwa PKN Orlen o udostępnienie nam treści rekomendacji lub zwolnienie agencji z obowiązku poufności. Ze swojej strony, zobowiązaliśmy się do zachowania w tajemnicy ujawnionych informacji.
O naszych działaniach poinformowaliśmy członków Związku na Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu w dniu 5 stycznia 2004 r. Na spotkaniu tym Związek powołał Komisję Etyki, która obecnie opracowuje Kodeks Etyki i przygotowuje procedury postępowania w zakresie przestrzegania zasad statutowych Związku.
W dniu 9 lutego 2004 r. Zarząd otrzymał oficjalne stanowisko PKN Orlen. Dyrektor do Spraw Relacji Korporacyjnych Pan Tomasz Gryżewski oświadczył w nim m.in: "Jakiekolwiek publikacje prasowe na temat współpracy Agencji GGC z naszą firmą są wolną interpretacją dziennikarską i fragmentarycznymi stwierdzeniami mającymi niewiele wspólnego z rzeczywistością." P. Tomasz Gryżewski dodał, że w trakcie współpracy z PKN Orlen "zespół Glaubicz Garwolińska Consultants zaprezentował wysoki poziom profesjonalizmu świadczonych usług" i że "w każdej sytuacji agencja wykazywała się wysokim poczuciem etyki zawodowej oraz lojalności wobec swojego klienta". Oznajmił także, iż "nie jest możliwe zwolnienie Agencji GGC z obowiązującej jej klauzuli poufności dotyczącej naszego kontraktu".
W sytuacji, gdy obie zainteresowane strony zaprzeczają zarzutom, a Zarząd Związku nie ma możliwości zapoznania się z materiałem źródłowym, jakim jest treść rzeczywiście udzielonych rekomendacji, zwrócimy się do członków ZFPR o całościowe rozpatrzenie tej kwestii na najbliższym Walnym Zgromadzeniu, które odbędzie się w dniu 19 lutego 2004 r. Jesteśmy przekonani, że dyskusja w tak szerokim i demokratycznym gronie i podjęte uchwały potwierdzą, że Związek nie pobłaża i nie będzie pobłażał jakimkolwiek przypadkom postępowania sprzecznego ze statutem i etyką naszego zawodu.
Jako Zarząd ZFPR, ponownie deklarujemy, że do Związku mogą należeć jedynie firmy działające profesjonalnie, przejrzyście i uczciwie. Dla firm działających nieetycznie i nieprofesjonalnie nie ma i nie będzie wśród nas miejsca - czytamy w oświadczeniu Zarządu Związku Firm Public Relations.
W skład komisji etyki, powołanej w ramach Związku Firm Public Relations wchodzą: Paweł Trochimiuk, przewodniczący (prezes agencji Partner of Promotion), Jacek Jakubczyk z ITBC Communication, Norbert Ofmański z On Board PR, Mariusz Pleban z Multi Communications, Rafał Szymczak z Profile, Grzegorz Ziemniak z Impress Art PR & Lobbying, Dorota Zmarzlak z Twenty Four Seven PR.
Inne
Dołącz do dyskusji: Kłopot Związku Firm Public Relations