Jak stworzyć firmę public relations
Aby otworzyć firmę w branży public relations, nie potrzeba wielu nakładów finansowych.
Potrzebne są jednak umiejętności i pracowitość. W Polsce działa obecnie kilkaset agencji. Największe zatrudniają od 20 do 60 osób, mniejsze po kilka - czytamy w "Gazecie Prawnej".
Firmy public relations działają od kilkunastu lat. Tworzą dobry wizerunek zleceniodawcy, dobre kontakty na linii przedsiębiorstwo i media. Agencja public relations (PR) może przyjąć dowolną formę prawną, od działalności gospodarczej indywidualnej po spółkę cywilną.
Agencję teoretycznie może założyć każdy. Aby jednak odniosła sukces rynkowy, musi być prowadzona przez przedsiębiorcę profesjonalistę, który w dodatku jest dobrym menedżerem i potrafi skutecznie zarządzać biznesem i zespołem ludzi.
Przy zakładaniu firmy z branży public relations nie potrzeba koncesji. Natomiast trzeba mieć dobre wyposażenie biura. Bez tego nie da się prowadzić dzialalności w tej branży.
Prowadząc niedużą agencję PR, obsługującą niewielu klientów i realizującą w miarę typowe zlecenia, nie ma potrzeby wyposażać biura w żadne nadzwyczajne narzędzia. Wystarczy zwykły sprzęt biurowy i standardowa infrastruktura informatyczna. Natomiast większe agencje prowadzą działalność na dużo wyższym stopniu skomplikowania i często potrzebują zaawansowanych systemów wspomagających zarządzanie np. CRM czy też innych, zaprojektowanych z myślą o specyfice PR.
A więc na początku potrzebne są podstawowe źródła komunikowania się. Do nich należy m.in. komputer z dostępem do internetu i poczty meilowej, telefon z faksem. Najlepiej, gdy agencja ma kilka numerów telefonicznych. Do tego potrzebna jest drukarka, najlepiej kolorowa. Oczywiście właściciel firmy PR, jak i jego pracownicy muszą umieć umiejętnie posługiwać się tymi urządzeniami. Dobrze jest, gdy o agencji PR jest głośno, ale w pozytywnym tego słowa znaczeniu.
Przedsiębiorca prowadzący działalność gospodarczą jako agencja PR miał być przede wszystkim kreatywny i komunikatywny. Szczególnie istotną umiejętnością jest jasne formułowanie myśli na piśmie oraz przetwarzanie skomplikowanych reguł i zasad ekonomicznych i innych na prosty i zrozumiały dla większości odbiorców język.
Bardzo ważna jest umiejętność komunikowania się w sytuacji stresu, w sytuacji nawału pracy i realizacji kilku zleceń w ciągu krótkiego czasu. Takie zdarzenia mogą mieć miejsce, szczególnie w sytuacji gdy agencja obsługuje kilka zleceniodawców.
Działalność PR to przede wszystkim działalność polegająca na tworzeniu dobrego wizerunku innego przedsiębiorstwa lub innego podmiotu, który właśnie firma PR obsługuje.
Przedsiębiorca w takiej branży nie może działać non profit. Jest to typowa działalność biznesowa rozpatrywana w kategoriach zyskowności. Poza odpornością na stres przedsiębiorca działający w tej branży powinien także posiadać umiejętność słuchania zleceniodawców, ich potrzeb i szybko reagować na te potrzeby. To także umiejętność słuchania odbiorców przesyłanych informacji o przedsiębiorstwie, które dana agencja PR obsługuje. I także profesjonalne przekazywanie w ich stronę informacji.
Przede wszystkim w tego typu działalności podstawą dobrego biznesu jest dotrzymywanie terminów w kontaktach ze zleceniodawcami, z odbiorcami informacji, z wszelkiego rodzaju kontrahentami.
Przedsiębiorca, jak i jego pracownicy powinni posiadać umiejętność biegłego posługiwania się przynajmniej jednym językiem obcym w mowie i piśmie. Pamiętać przy tym musimy, że często dobrego „piaru” potrzebują zagraniczne firmy, które są już obecne na naszym terenie, lub które wkrótce będą u nas. Dobrej obsługi potrzebują także przedsiębiorstwa prowadzące kontrakty z zagranicznymi firmami.
Każdy z pracowników musi posiadać umiejętność pracy w zespole, w grupie zróżnicowanej pod względem charakteru, sposobów działania i zachowania się w różnych okolicznościach. Osoby takie muszą działać w wielu sytuacjach niekonwencjonalnie i kreatywnie, nieraz należy tworzyć nowe sytuacje, które by zatarły skutecznie niezbyt pochlebne poprzednie zdarzenia.
Pracownicy agencji PR to także osoby potrafiące posługiwać się nowoczesnym oprogramowaniem i nowoczesnym sprzętem komputerowym. Muszą umieć także projektować strony internetowe dla potrzeb przedsiębiorstwa, które jest obsługiwane przez agencje.
Pożądane cechy konsultanta PR to:
• zaangażowanie,
• interdyscyplinarność,
• zainteresowanie światem,
• kreatywność,
• komunikatywność, łatwość nawiązywania kontaktów z otoczeniem.
Czy to się opłaca?
Na polskim rynku w branży usług public relations jest wiele firm z tej branży. Jednak jest o wiele więcej zleceniodawców. O usługi tego typu zabiegają nie tylko przedsiębiorstwa duże i średnie, korporacje, ale także wszelkiego rodzaju organizacje i instytucje. Od kilku lat o dobre usługi PR zabiegają także jednostki samorządu terytorialnego, w tym miasta, powiaty, gminy. Stworzenie dobrego wizerunku o danej gminie to sukces w przyciągnięciu inwestorów. A to z kolei wzrost zatrudnienia w regionie.
Działalność gospodarcza polegająca na świadczeniu usług PR jest dochodowym biznesem i będzie nim nadal. Kto zainwestuje na początku niewielką ilość pieniędzy, przynajmniej kilkadziesiąt tysięcy złotych, i będzie pracowity, kreatywny i umiejętny w pozyskiwaniu zleceń, ten zyska. Im szybciej zacznie działać się na tym rynku usług, tym lepiej. Rynek ten odznacza się już obecnie wielką konkurencyjnością. O klienta trzeba walczyć na wszelkie uczciwe sposoby.
Jednak aby zaistnieć na tym rynku i utrzymać się na nim oraz by dużo zarabiać, to oczywiście trzeba się napracować. Dobra i przynosząca przyzwoite zyski agencja PR nie zostaje zbudowana z dnia na dzień. Jest to długoterminowa inwestycja i projekt na co najmniej klika lat.
Agencje PR przynoszą i będą przynosić dochody, ponieważ stale rośnie rynek outsourcingu, w tym też usług PR. Stale rośnie sama branża. Wzrost ten wynosi około 20 proc. rocznie. W 2005 roku według szacunków Związku Firm Public Relations, rynek PR w Polsce wzrósł o ponad 30 mln zł. Taki trend wzrostowy będzie się utrzymywał. Wzorcem dla polskich firm PR są rynki zachodnie, gdzie branża PR jest bardzo rozwinięta. Polska będzie naturalnie dążyć do podobnego modelu i do poziomu dojrzałości, z racji chociażby wejścia naszego kraju do struktur unijnych.
Dołącz do dyskusji: Jak stworzyć firmę public relations