Zastanawiasz się, czy samodzielnie podjąć się stworzenia swojego curriculum vitae czy może szukać pomocy u profesjonalisty? Sprawdź, czy warto zlecić napisanie CV!
Napisanie CV nie jest zadaniem tak prostym jak może się to wydawać. Wie o tym każdy, kto po wysłaniu dziesiątek aplikacji otrzymał zaledwie kilka zaproszeń na rozmowę o pracę. Albo nie otrzymał ich wcale... Cóż, konkurencja na rynku pracy jest olbrzymia, zatem szansa by osobiście zrobić wrażenie na pracodawcy trafia się jedynie nielicznym – właśnie tym, których CV przyciąga wzrok rekruterów i przekonuje ich, by te właśnie osoby zaprosić na rozmowę rekrutacyjną.
Jak powinno wyglądać przekonujące CV?
Życiorys, który przesyłasz pracodawcy w odpowiedzi na ogłoszenie o poszukiwanym pracowniku, to twoja wizytówka. Powinno przykuwać uwagę, aby rekruter w ogóle zechciał zapoznać się z nim wnikliwie, i ukazywać ciebie jako idealną osobę na oferowane stanowisko. Niby każdy dobrze to wie, ale jednak... mało kto o tym pamięta, kiedy tworzy swoje własne CV. Może warto zatem pomyśleć o zleceniu tego zadania profesjonaliście?
Czy warto zlecić napisanie CV?
Oczywiście! Jeżeli nigdy nie pracowałeś jako rekruter, z pewnością nie potrafisz na swoje CV spojrzeć należycie obiektywnie. Prawdopodobnie nie poświęcasz tworzeniu życiorysu odpowiedniej ilości czasu, nie analizujesz przebiegu swojego doświadczenia zawodowego pod kątem stanowiska, o które się ubiegasz, i nie chwalisz się swoimi osiągnięciami (nie, ukończenie studiów i obrona pracy magisterskiej to nie jest osiągnięcie, które przekona pracodawcę)... Nie robisz tego, bo nie wiesz, że trzeba to zrobić lub po prostu tego nie potrafisz. W takim wypadku zamiast miotać się w rozpaczy, że pracodawcy, do których wysłałeś swoje zgłoszenie, nie dzwonią do ciebie z propozycją uczestnictwa w rozmowach kwalifikacyjnych, warto skorzystać z pomocy profesjonalisty, który na selekcjonowaniu curriculum vitae – jak to się mówi – zęby zjadł. Taka osoba zna sytuację od drugiej strony, a jako człowiek obcy tobie potrafi spojrzeć na twój życiorys obiektywnie. I doskonale wie, na co zwrócić uwagę podczas tworzenia CV, jakie informacje zaakcentować, co jeszcze dopisać, a co bez żalu wykreślić. W końcu dobrze napisane CV to przede wszystkim właśnie starannie wyselekcjonowanie i podane w odpowiedniej formie informacje!
Czy za pomoc w stworzeniu CV trzeba płacić?
Niekoniecznie, ale... Na rynku jest wiele firm specjalizujących się w tworzeniu profesjonalnych curriculum vitae oraz listów motywacyjnych. Jest w czym wybierać! Ceny też są niczego sobie - zaczynają się już od kilkudziesięciu złotych (choć im dłuższy staż twej pracy, tym więcej zapłacisz za stworzenie CV). Biorąc pod uwagę, że koszt stworzenia przekonującego życiorysu to swego rodzaju inwestycja w przyszłość, trzeba przyznać, że nawet kilkaset złotych to naprawdę niewiele. Jeśli się jednak uprzesz, za tego typu pomoc nie zapłacisz ani grosza. Poza firmami, które zarabiają na pisaniu CV, są jeszcze bowiem instytucje, które pomogą ci zupełnie bezpłatnie. Tego typu usługi świadczą przede wszystkim urzędy pracy. Zazwyczaj aby z takiej pomocy skorzystać, trzeba być zarejestrowanym jako bezrobotny poszukujący pracy, ale nie w każdym MUP jest taki warunek.
Warto jednak wiedzieć, że doradca zawodowy w urzędzie pracy nie do końca pomoże ci w ten sam sposób, co rekruter, któremu za stworzenie swojego CV od a do zet zapłacisz. Efekt oczywiście będzie ten sam – przekonujący życiorys, który zwiększy twoje szanse na udział w dalszych etapach rekrutacji, ale przebieg całego procesu będzie już nieco inny. Opłacony profesjonalista po prostu przeprowadzi z tobą dokładny wywiad, a potem na jego podstawie sam napisze CV i dostarczy ci gotowy dokument, który od razu będziesz mógł przesłać szukającym pracowników firmom. Doradca, z usług którego skorzystasz w urzędzie pracy, natomiast pomoże ci, doradzi, naprowadzi na przydatne w życiorysie informacje, ale sam dokument będziesz musiał jednak stworzyć sam. Bezpłatna pomoc będzie zatem również wymagała twojej inwestycji – w postaci czasu.
Czy profesjonalne CV można napisać samemu?
Pewnie, że tak! To nie tak, że profesjonalne CV stworzy jedynie profesjonalista... Samemu również można to zrobić, choć wymaga to porządnego wywiadu (tu z pomocą przychodzą strony internetowe z poradnikami na temat pisania CV – sprawdź nasze teksty na ten temat!), dokładnej analizy swojego doświadczenia zawodowego, przemyślenia swoich zalet i wad, i... czasu, oczywiście. Jeżeli zamiast pisać curriculum vitae na szybko, byle by było, podejdziesz do tematu poważnie, będziesz w stanie wykonać to zadanie na podobnym poziomie jak profesjonalista. Musi ci się tylko chcieć. Jeżeli już teraz wiesz, że nie będziesz mieć cierpliwości, lepiej od razu daj sobie spokój i zleć napisanie CV komuś, kto się na tym zna.