SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

UOKiK: TVN Media i Polsat Media mogą mieć pozycję dominującą, analizujemy też branżę drukarni prasowych

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów stwierdził, że dostaje sygnały rynkowe, że TVN Media i Polsat Media mogą mieć udziały w rynku reklamy telewizyjnej przekraczające 40 proc. UOKiK analizuje też segment drukarni prasowych, w których najsilniejszą pozycję mają Agora i Polska Press Grupa.

W zeszłym tygodniu Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że prowadzi obecnie analizy stopnia koncentracji i poziomu konkurencyjności w kilku segmentach branży mediów i marketingu, m.in. w sektorze reklamy telewizyjnej. - Z sygnałów, które otrzymujemy, wynika, że w niektórych segmentach w tej branży może występować duża koncentracja, co może prowadzić do zakłóceń konkurencji. W pierwszej kolejności sprawdzimy rynek reklamy telewizyjnej - stwierdził prezes UOKiK-u Marek Niechciał.

W poniedziałek Niechciał wyjaśnił, że sygnały rynkowe otrzymywane przez UOKiK wskazują, że TVN Media i Polsat Media mogą mieć ponad 40 proc. w rynku reklamy telewizyjnej (ten poziom jest według przepisów wyznacznikiem pozycji dominującej). - Jeśli spojrzymy na strukturę reklamy, to oprócz zleceniodawcy, który chce umieścić reklamę w konkretnym medium, jest też pośrednik. I to on właśnie może się różnie zachowywać - stwierdził.

Tak silna pozycja biur reklamy TVN i Polsatu wynika z faktu, że obsługują one wiele innych stacji telewizyjnych (oprócz tych należących do Telewizji Polskiej i ZPR Media). Z analizy przygotowanej dla Wirtualnemedia.pl przez dom mediowy MulenLowe MediaHub (na podstawie danych Nielsen Audience Measurement z okresu od stycznia do września br.) wynika, że TVN Media obsługuje stacje mające 34,5 proc. udziału w rynku oglądalności, a Polsat Media - te z 30,1 proc udziału.

Pod lupą drukarnie Agory i Polska Press

UOKiK analizuje również relacje biznesowe wydawców prasowych i kolporterów (w tej drugiej branży najsilniejsze pozycje mają Ruch i Kolporter), a także segment drukarni prasowych pod względem stopnia koncentracji.

- Mamy dwie główne grupy drukarni: Agory i Polska Press, a także mniejsze niezależne. Rynek jest różnie ukształtowany ze względu m.in na strukturę właścicielską i możliwości technologiczne oraz położenie geograficzne - skomentował Niechciał.

Agora w raportach finansowych podaje wyniki swojego segmentu druku. W pierwszej połowie br. ze sprzedaży usług poligraficznych zanotowała 58,9 mln zł przychodów, o 23,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Cała firma miała w tym okresie 583,7 mln zł wpływów, w tym 261 mln zł ze sprzedaży usług reklamowych, a 108 mln ze sprzedaży biletów w kinach Helios.

UOKiK zbiera informacje od wybranych firm

Prezes UOKiK-u zapowiedział, że postępowanie dotyczące rynku reklamy telewizyjnej powinno potrwać kilka miesięcy. Regulator prowadzi rocznie kilka-kilkanaście takich postępowań.

Sama pozycja dominująca nie jest zabroniona, natomiast karze podlega nadużywanie jej. Badania rynku realizowane przez UOKiK mają na celu zweryfikowanie, w których branżach dochodzi do takich zjawisk. - Urząd odpytuje wytypowanych przedsiębiorców w specjalnie przygotowanych ankietach. Pytania dotyczą oceny rynku, problemów związanych z nim - opisał Marek Niechciał. Zebrane potem przez Urząd informacje mogą być podstawą postępowania sprawdzającego.

Dołącz do dyskusji: UOKiK: TVN Media i Polsat Media mogą mieć pozycję dominującą, analizujemy też branżę drukarni prasowych

21 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
nickie
Zaczęło się polowanie...
odpowiedź
User
My
Pogonic z polski agore tvn I Polsat to wrogie przedmioty tylko talkie okreslenia gonic icy do putina vek
odpowiedź
User
zenada
Pogonic z polski agore tvn I Polsat to wrogie przedmioty tylko talkie okreslenia gonic icy do putina vek

Sam się pogoń pisiorku!
odpowiedź