SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Polsat wygrał wiosnę w 4+, a TVN - w 16-49. TVP1 z największym spadkiem w czołówce (analiza)

Podczas wiosennej ramówki br. najchętniej oglądaną stacją w rynku telewizyjnym w grupie wiekowej 4+ był Polsat, w grupie komercyjnej 16-49 na pierwszym miejscu znalazł się TVN. Duży spadek zanotowały TVP1, TVP2 i TV Puls - wynika z raportu Wirtualnemedia.pl.

Nina Terentiew, dyrektor programowa PolsatuNina Terentiew, dyrektor programowa Polsatu

Wśród najpopularniejszych stacji telewizyjnych w okresie od 13 lutego do 11 czerwca 2016 roku pierwsze miejsce niezmiennie należało do Polsatu. Średni dobowy udział tego kanału względem analogicznego okresu rok wcześniej (tj. od 15 lutego do 12 czerwca 2016 roku) wzrósł o 1,25 proc. i wyniósł 11,36 proc. - wynika z danych Nielsen Audience Measurement udostępnionych portalowi Wirtualnemedia.pl przez dom mediowy Codemedia.

- Wiosenną ramówkę Polsatu określiłbym słowem - asekuracyjna. Brakowało w niej wielkich premier, oparta była na już sprawdzonych formatach (np. powrót „Idola”) - analizuje portalowi Wirtualnemedia.pl Bartosz Zientek, group account director w Codemedia.

Z trzeciej na drugą pozycję awansował TVN, której udział w analizowanym okresie zmniejszył się o 6,39 proc. do 10,10 proc.

Na ostatnią lokatę podium spadła TVP1. Jej wynik w porównaniu do wiosny 2016 roku zmalał o 12,70 proc. do 9,69 proc. Jednocześnie był to największy spadek w top 10 najwyżej sklasyfikowanych kanałów w zestawieniu.

- Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na spadającą oglądalność „Wiadomości” (-10 proc.) oraz słabo wypadające na tle innych stacji pasmo w godz. 14.00-15.00 (-23 proc.). Ogromny spadek widoczny jest także w paśmie w godz. 16.00-17.00 (prawie 50 proc.), który spowodowało zakończenie emisji serii „Wspaniałe stulecie”. Pogłębiło to jeszcze dodatkowo zeszłoroczne spadki popularności „Teleexpressu” (-12 proc.) i programu „Jaka to melodia?” (-17 proc.) - analizuje ekspert.

Czwarte miejsce przypadło TVP2 (7,95 proc. udziału; w dół o 9,45 proc.).

Łączny udział tzw. „wielkiej czwórki” zmalał z 41,89 proc. podczas ramówki wiosennej 2016 roku do 39,10 proc. wiosną 2017 roku.

Na piątym miejscu zestawienia uplasował się TVN24, którego udział wyniósł 4,31 proc., po wzroście o 15,24 proc.

W czołowej dziesiątce znalazły się jeszcze takie stacje, jak: TV4 (4,18 proc.; wzrost o 24,40 proc. - największy w top 10), TVP Info (3,39 proc.; + 9 proc.), TVN7 (3,28 proc.; + 2,82 proc.), TV Puls (2,94 proc.; - 11,45 proc.) i Puls 2 (1,69 proc.; - 6,63 proc.).

- Na szczególną uwagę zasługuje rewelacyjny wynik TV4. Ta stacja w paśmie prime-time często osiąga wyniki lepsze od czołowej czwórki. Emitowane wieczorami seriale „Policjantki i policjanci” oraz „Sprawiedliwi - wydział kryminalny” gromadzą regularnie ponad milionową widownię - podkreśla dobre wyniki oglądalności tego kanału group account director z Codemedia.

W grupie komercyjnej 16-49 pozycję lidera zajął już jednak TVN, którego udział wyniósł tutaj 13,35 proc., po wzroście o 0,83 proc. Drugi był Polsat, którego wynik w wiosennej ramówce br. zmniejszył się o 1,46 proc. do 12,83 proc.

- Największe nadzieje TVN były pokładane w megaprodukcji „Belle Epoque”. Została ona bardzo dobrze przyjęta przez widzów i znacząco poprawiła dotychczasowe wyniki stacji w paśmie jej nadawania. Z punktu widzenia poprawy oglądalności jeszcze bardziej spektakularna była reaktywacja teleturnieju „Milionerzy” - komentuje nam Zientek.

Podium uzupełniają: TVP2 (6,78 proc udziału; w dół o 10,32 proc.) i TVP1 (6,06 proc., spadek o 15,72 proc. - największy w zestawieniu top 10).

Warto dodać, że w czołowej dziesiątce również i tutaj najwięcej zyskał kanał TV4 - było to 12,37 proc. do 4,18 proc.

W rankingach top 30 programów (w podziale na każdą z dziesięciu najchętniej oglądalnych stacji w 4+) w okresie od 13 lutego do 11 czerwca 2016 roku królowały te pozycje, które z reguły już od lat przyciągają najwięcej widzów.

Na antenie Polsatu jedenaście pozycji zajęło główne wydanie „Wydarzeń”, siedem miejsc należało do odcinków „Tańca z gwiazdami”, a pozostałe 12 - do innych programów (w tym dwóch transmisji eliminacyjnych meczów Polaków do MŚ Rosja 2018, które znalazły się na czele zestawienia).

Najwięcej lokat w TVN - 27 - zajęły „Fakty”. Pozostałe trzy miejsca należały do „Milionerów”.

W Jedynce 10 topowych audycji to transmisje skoków narciarskich, a kolejne 7 pozycji zajęły studia sportowe pokazywane wokół zawodów tej dyscypliny sportowej (w ramach PŚ i MŚ Lahti 2017). Sześć miejsc należało do „Teleexpressu”, cztery pozycje przypadły „Wiadomościom”, a pozostałe trzy - serialowi „Ojciec Mateusz”.

Ranking top 30 programów w TVP2 w całości został okupiony przez serial „M jak miłość”.

Na antenie TVN24 wyróżniły się „Fakty po Faktach” (14 miejsc) i konferencje prasowe (8), w TV4 - serial „Policjantki i policjanci” (27), w TVP Info - „Teleexpress Extra” (30), w TVN7 - program „Sędzia Anna Maria Wesołowska” (10), w TV Puls - filmy (30), a w Puls 2 - „CSI: Kryminalne zagadki Las Vegas” (7).

 


Komentarz Bartosz Zientek, group account director Codemedia

Największe zainteresowanie budzą kanały z czołowej czwórki - TVP1, TVP2, Polsatu i TVN. Zmiany w ich oglądalnościach są najbardziej spektakularne. Wiele ciekawych zmian pojawiło się jednak także w dalszej części zestawienia.

TVP1
Przede wszystkim warto zwrócić uwagę na spadającą oglądalność „Wiadomości” (-10 proc.) oraz słabo wypadające na tle innych stacji pasmo w godz. 14.00-15.00 (-23 proc.), w którym emitowane były tureckie seriale „Sekrety ojca” i „Elif”. Nie były one jednak tak popularne jak wcześniej nadawana produkcja „Tysiąc i jedna noc”, która gromadziła ponad 200 tys. widzów więcej.

Ogromny spadek widoczny jest także w paśmie w godz. 16.00-17.00 (prawie 50 proc.), który spowodowało zakończenie emisji serii „Wspaniałe stulecie”. Pogłębiło to jeszcze dodatkowo zeszłoroczne spadki popularności „Teleexpressu” (-12 proc.) i programu „Jaka to melodia?” (-17 proc.).

Wzrosło zaś zainteresowanie porannym pasmem w godz. 6.00-8.00 na co z pewnością wpływ miało wprowadzenie do ramówki nowego programu śniadaniowego „Dzień dobry, Polsko!”.

TVP2
Nadal najsilniejszymi pozycjami w ramówce są polskie seriale. „M jak Miłość” oraz „Na dobre i na złe” regularnie gromadzą przed telewizorami największą widownię (odpowiednio 5,5 mln i 4,1 mln), niestety jednak nadal systematycznie tracą widzów (-12 proc. i -14 proc.).

Dobrze natomiast radziły sobie kolejne sezony „Kocham Cię, Polsko!” i „O mnie się nie martw” oraz nieśmiertelny „Jeden z dziesięciu”, które jako jedyne w ramówce stacji poprawiły swoje wyniki.

Dobrze wypada pod względem oglądalności również pasmo informacyjne, które utrzymało swój poziom widowni.

Polsat
Z pozytywnym odbiorem widowni spotkał się nowy serial „Gliniarze” emitowany w paśmie access-prime, który znacznie poprawił wynik wcześniej nadawanego serialu paradokumentalnego „Małolaty”. Popularny wśród widzów był także inny nowy serial - „Niania w wielkim mieście”, który poprawił wynik w swoim paśmie o 20 proc.

Słabo wypadła niestety reaktywacja „Idola”, który miał gorszą oglądalność od emitowanego rok wcześniej „Top Chef’a” o 4 proc. Nie najlepiej również spisywało się w tym roku czwartkowe pasmo wieczorne z kontynuacją serialu „Przyjaciółki” (-10 proc.) oraz kolejny sezon programu „Nasz nowy dom” (-20 proc.).

Programy rozrywkowe Polsatu - „Taniec z gwiazdami” i „Twoja twarz brzmi znajomo” - również zanotowały spadki rok do roku (odpowiednio -8 proc. i -12 proc.). Bardzo dobrze sprawdził się natomiast niedzielny „Kabaret na żywo”, który zastąpił „Must Be the Music. Tylko muzyka”, zwiększając oglądalność niedzielnego pasma wieczornego o prawie 40 proc. i przyciągnął do Polsatu 500 tys. dodatkowych widzów.

Wiosenną ramówkę Polsatu określiłbym słowem - asekuracyjna. Brakowało w niej wielkich premier, oparta była na już sprawdzonych formatach (np. powrót „Idola”). Mimo wzrostu udziału i utrzymaniu pozycji lidera w grupie 4+ i stosunkowo niewielkiemu spadkowi w grupie 16-49 Polsat nie może zaliczyć wiosennej ramówki do udanych. Na jesień stacja powinna przygotować nowe pozycje programowe, które będą w stanie na stałe utrzymać widza.

TVN
Największe nadzieje TVN były pokładane w megaprodukcji „Belle Epoque”. Została ona bardzo dobrze przyjęta przez widzów i znacząco poprawiła dotychczasowe wyniki stacji w paśmie jej nadawania - +40 proc. (wzrost z 1,3 mln, osiąganych przez „You Can Dance - Po prostu tańcz”, do 1,8 mln). Z punktu widzenia poprawy oglądalności jeszcze bardziej spektakularna była reaktywacja teleturnieju „Milionerzy”, który w porównaniu z emitowanym w tym samym paśmie rok wcześniej serialem „Singielka” zanotował przyrost o 160 proc. (2,2 mln vs 0,8 mln).

Minusem wiosennej ramówki TVN były roszady programowe w paśmie day-time (godz. 11.00-17.00), zwłaszcza przesunięcie powtórek „Kuchennych rewolucji” z godz. 11.00 na 14.30, spowodowało to co prawda wzrost ich oglądalności (średnio o 170 tys. osób), ale jednocześnie wpłynęło na spadek praktycznie wszystkich pozostałych pozycji w tym paśmie. Dobrze spisujące się do tej pory pozycje takie jak „Szpital”, „Szkoła”, czy nawet „Ukryta prawda” zaliczyły kilkunastoprocentowe spadki.

Od spadku oglądalności nie uchroniły się także „Fakty”, które, mimo że wyprzedziły w rankingu serwisów informacyjnych „Teleexpress”, straciły w porównaniu rok do roku średnio ponad 100 tys. widzów (-4 proc.). Mogło to mieć również wpływ na oglądalność pasma po „Faktach”, w którym zarówno program „Uwaga” jak i serial „Na Wspólnej” straciły 250 tys. widzów (11 proc.).

Pozostałe kanały
Po zeszłorocznym sukcesie w tym roku gorzej wypadły na wiosnę stacje Pulsu. Najprawdopodobniej miał na to wpływ efekt świeżości nowych stacji muxowych (Metro, WP, Nowa, 8TV), które odebrały część widzów Pulsom. Oczywiście powodów słabszego wyniku TV Puls można również doszukiwać się w przesunięciu tej stacji na platformie cyfrowej Polsatu na dalszą pozycję na liście kanałów.

Na szczególną uwagę zasługuje rewelacyjny wynik TV4. Ta stacja w paśmie prime-time często osiąga wyniki lepsze od czołowej czwórki. Emitowane wieczorami seriale „Policjantki i policjanci” oraz „Sprawiedliwi - wydział kryminalny” gromadzą regularnie ponad milionową widownię (odpowiednio 1,3 mln i 1,1 mln).

Patrząc na jeszcze niższe pozycje w rankingu warto zwrócić uwagę na bardzo dobry efekt zmiany TVN Meteo Active na HGTV, w obu grupach stacja kilkukrotnie zwiększyła swój udział i można spodziewać się jej dalszych wzrostów.

Bardzo dobrym posunięciem może okazać się również zmiana przez Polsat stacji Polsat Sport News na Super Polsat. Obserwując dobre wyniki TVN7, które emituje w dużej mierze materiały powtórkowe z głównej anteny TVN można również w tym przypadku spodziewać się, że stacja będzie regularnie zyskiwać widownię.

Spektakularny jest także regularny wzrost TVP ABC, która z uwagi na swój profil ma dosyć ograniczone możliwości rozwoju, a jednak nieprzerwanie zyskuje nowych zwolenników.

Dołącz do dyskusji: Polsat wygrał wiosnę w 4+, a TVN - w 16-49. TVP1 z największym spadkiem w czołówce (analiza)

23 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
rynienka
Polacy lubią to, co znają i wyniki oglądalności znakomicie to potwierdzają. Po zapoznaniu się z tabelami nasuwają mi się takie wnioski:

-> Polsat powinien zastanowić się nad wprowadzeniem na antenę w prime time dobrego teleturnieju trzymającego w napięciu, np. reaktywacji "Awantury o kasę" z zachowaniem oryginalnych zasad. "Milionerzy" udowodnili, że ten gatunek nie jest jeszcze całkowicie wymarły - zgromadzić po 3-4 miliony osób to naprawdę sukces.
-> Nie liczę, że w TVNie strzelają korki od szampanów. Szumnie reklamowane "Belle Epoque" nie znalazło się w najchętniej oglądanych programach, w przeciwieństwie do wspomnianego wyżej kolegi ze środowego pasma (ludzie po zakończonych "Milionerach" odpływali od TVNu). Może także powrót jednego z seriali sądowych do TVN7? Nie można w nieskończoność emitować powtórek Wesołowskiej.
-> Klapa TVP1. Wyniki bazują wyłącznie na transmisjach skoków narciarskich i Teleexpressach emitowanych w ich trakcie (przez co ich notowania trzeba brać przez palce - widz zostawił włączony odbiornik i poszedł do sklepu po piwko). O której lecą "Wiadomości" wiedzą wszyscy - nawet ci, którzy nie mają w domu telewizora. Ich wyniki bardzo niziutko pomimo ogólnonarodowej świadomości. Być może jest to świadomość dotycząca także emitowanych tam treści.
-> Bardzo cieszy wzrost oglądalności "Jednego z dziesięciu". Liczę, że ten program zostanie na antenie jeszcze wiele, wiele lat. Na pewno ma na to też wpływ zmęczenie ludzi opowieściami opozycyjno-smoleńsko-uchodźczymi oraz jego dość dobre przyjęcie w społeczności internetowej.
odpowiedź
User
wiadri
@rynienka
może być "Awantura", może być też "Grasz czy nie grasz"
odpowiedź
User
Gosc
Bardzo fajna analiza, brawo WM. No ja też bym chętnie zobaczył nowe odcinki takiej Awantury o kasę w Polsacie. Ostatnio oglądalem powtorki na ATM Rozrywka i jest to fajny teleturniej.
odpowiedź