SzukajSzukaj
dołącz do nasFacebookGoogleLinkedinTwitter

Linie lotnicze wciąż oszukują klientów

Jedna trzecia mieszkańców UE kupujących bilety lotnicze przezinternet jest oszukiwana albo wprowadzana w błąd - podała wczwartek Komisja Europejska.

Wyniki dochodzenia, którego celem było sprawdzenie, czy linielotnicze respektują prawa konsumentów i zakaz nieuczciwych praktykhandlowych, przedstawiła komisarz ds. ochrony konsumentów MeglenaKunewa.

"Jest nie do pomyślenia, aby jedna trzecia konsumentówrezerwujących bilet lotniczy w internecie była naciągana albowprowadzana w błąd i zdezorientowana - powiedziała Kunewa nakonferencji prasowej. - Ze sprawozdania wynika, że wciąż występująpoważne i uporczywe problemy związane ze sprzedażą biletów przezwszystkie linie lotnicze".

Raport dotyczy 13 krajów UE (bez Polski); w sumie przebadanookoło 400 stron internetowych.

Z raportu wynika, że wobec jednej trzeciej badanych stron należypodjąć działania w wyniku łamania praw konsumentów. Najczęstszymproblemem (58 proc. stron) jest cena, która nie zawiera wszystkichopłat i podatków. 49 proc. stron wprowadzało w błąd co do warunkówsprzedaży (np. zaznaczając już na wstępie niektóre dodatkowe opcjezakupu jak ubezpieczenie bagażu). Na 15 proc. stron nie można byłow ogóle odnaleźć reklamowanej, atrakcyjnej oferty - co oznacza, żereklama wprowadzała w błąd.

Zdaniem KE, problem dotyczy całej branży lotniczej, czylizarówno samych przewoźników, jak i biur podróży czy pośredników.Przy czym coraz bardziej zaciera się różnica między tanimi atradycyjnymi liniami lotniczymi.

"Wyniki sprawozdania są jasnym sygnałem do podjęcia działańpolitycznych, którego nie możemy zignorować. Sygnał wysyłany przemnie do całej branży jest jasny - podejmijcie działania, inaczej myje podejmiemy" - oświadczyła Kunewa. Zapowiedziała, że ewentualnepropozycje legislacyjne KE zgłosi w drugiej połowie przyszłego roku- po zaplanowanym ma maj kolejnym, całościowym przeglądzie sytuacjiwe wszystkich 27 krajach UE.

Podobne ostrzeżenie Kunewa wystosowała już w listopadzie,publikując wyniki pierwszego przeglądu tego rodzaju. Powiedziaławówczas, że w 2008 roku nie zawaha się ogłosić nazw nieuczciwychfirm z branży lotniczej. Nie zrobiła tego jednak w czwartek,tłumacząc to ograniczeniami natury prawnej. Pochwaliła jednakNorwegię i Szwecję, gdzie władze krajowe podały do wiadomości nazwyfirm, które są objęte dochodzeniem.

Na liście linii, które otrzymały "żółtą kartkę", znalazły sięm.in. towarzystwa Ryanair, Seat24, Travellink, Doodle,TravelPartner, MrJet, Supersaver Travel, Flygvaruhuset, BIG Travel,Travelstart, Resfeber, Sky Tours, Blue 1, Austrian Airlines.

"Obowiązujące regulacje prawne uniemożliwiają większości państwczłonkowskich publikację konkretnych przedsiębiorstw na etapiepostępowania administracyjno-prawnego" - ubolewała.

Sytuacja i tak jest lepsza niż w zeszłym roku - z podsumowaniadanych wynika, że na skutek interwencji władz krajowych i twardegostanowiska KE, poziom usuwania ujawnionych nieprawidłowości podkoniec kwietnia przekroczył 50 proc.

Dołącz do dyskusji: Linie lotnicze wciąż oszukują klientów

0 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiekz postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl