SzukajSzukaj
dołącz do nas Facebook Google Linkedin Twitter

Grupa Polska Press z 426,3 mln zł wpływów i 9,6 mln zł zysku. Więcej z reklam, mniej ze sprzedaży prasy i druku

W ub.r. grupa kapitałowa Polska Press zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 0,8 proc. do 426,3 mln zł oraz 9,64 mln zł zysku netto (wobec 4,76 mln zł rok wcześniej). Samo wydawnictwo Polska Press osiągnęło wzrost przychodów z reklam o 2,8 proc., natomiast jego wpływy ze sprzedaży prasy i usług poligraficznych zmalały o 7,5 proc.

Zdecydowaną większość wyników całej grupy kapitałowej zapewnia wydawnictwo Polska Press, które publikuje 20 dzienników regionalnych, ok. 150 tygodników lokalnych oraz bezpłatną gazetę „Naszemiasto.pl” oraz kilkadziesiąt serwisów internetowych, m.in. 23 regionalnych witryn informacyjnych. Do firmy należy też sześć drukarni (jedna obsługuje technologię heatset).

W ub.r. spółka osiągnęła 416,12 mln zł wpływów sprzedażowych, co wobec 417,63 mln zł rok wcześniej oznacza spadek o 0,6 proc.

Więcej z reklam, mniej ze sprzedaży prasy i druku

Największym źródłem przychodów Polska Press jest sprzedaż oferty reklamowej. W ub.r. firma zanotowała z tego 194,54 mln zł, o 2,8 proc. więcej niż rok wcześniej. O ile przychody krajowe zmalały ze 183,66 do 180,06 mln zł, o tyle te z zagranicy zwiększyły się z 5,65 do 14,49 mln zł.

Natomiast wpływy ze sprzedaży prasy zmalały ze 126,79 do 117,27 mln zł (to 7,5 proc. w dół), a z usług poligraficznych - z 77,55 do 71,67 mln zł (czyli o 7,6 proc.).

Za to przychody z usług określonych jako pozostałe wzrosły aż o 31,7 proc. - z 20,23 do 26,65 mln zł.

Według badania Gemius/PBI w maju br. strony internetowe Grupy Polska Press zanotowały 17,06 mln realnych użytkowników i 705,77 mln odsłon.

2,2 tys. pracowników. Mniej na wynagrodzenia, więcej na usługi obce

W ub.r. koszty operacyjne spółki Polska Press wyniosły 422,19 mln zł, o 0,8 proc. mniej niż w 2017 roku. Wydatki na wynagrodzenia zmalały ze 145,02 do 141,9 mln zł, na ubezpieczenia społeczne - z 28,6 do 28,28 mln zł, a na składki emerytalnie wzrosły z 11,89 do 12,23 mln zł.

W ub.r. w całej grupie kapitałowej były zatrudnione 2 233 osoby, a w samej spółce Polska Press - 2 161.

Nakłady na usługi obce zwiększyły się z 96,83 do 107,41 mln zł. Za to wydatki na zużycie materiałów i energii zmalały z 95,78 do 91,15 mln zł, na amortyzację - z 28,6 do 26,49 mln zł, a pozostałe koszty rodzajowe - z 25,47 do 20,95 mln zł.

W efekcie spółka zanotowała 6,07 mln zł straty sprzedażowej (wobec 6,15 mln zł rok wcześniej), 3,6 mln zł straty brutto (w 2017 roku wyniosła ona 8,22 mln zł) i 3,64 mln zł straty netto (wobec 6,65 mln zł przed rokiem).

Grupa Polska Press z 9,6 mln zł zysku, wchłonęła agencję Truly

Do grupy kapitałowej Polska Press oprócz tej spółki należy 100 proc. udziałów firm Truly i Admis, 53 proc. udziałów Pro Media, 50 proc. Kościańskiej Oficyny Wydawniczej, 40 proc. Południowej Oficyny Wydawniczej i 38,75 proc. Wągrowieckiej Oficyny Wydawniczej. Trzy ostatnie są jedynie stowarzyszone z Polska Press, a ich wyniki nie są wliczane od jej bilansu.

W ub.r. cała grupa Polska Press zanotowała spadek wpływów sprzedażowych o 0,8 proc. do 426,3 mln zł. Wynik sprzedażowy grupy ciągle jest ujemny (w ub.r. było to 868,9 tys. zł straty, a rok wcześniej 718,4 tys. zł), za to pozostałe wpływy operacyjne zwiększyły się w skali roku z 5,57 do 10,79 mln zł, a pozostałe koszty zmalały z 9,55 do 8,35 mln zł. Dzięki temu wynik operacyjny firmy poprawił się z 4,7 mln zł straty do 1,57 mln zł zysku.

Grupa Polska Press osiągnęła w ub.r. 10,71 mln zł zysku brutto i 9,64 mln zł zysku netto, wobec odpowiednio 3,64 i 4,76 mln zł rok wcześniej.

W sprawozdaniu firmy podano, że w lutym br. agencja marketingu internetowego Truly połączyła się z Polska Press. Uzasadniono to optymalizacją, zaznaczając, że działalność Truly będzie kontynuowana w strukturach wydawnictwa.

Właścicielem Polska Press jest austriacka spółka HKM Beteiligungs należąca do niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau.

Dołącz do dyskusji: Grupa Polska Press z 426,3 mln zł wpływów i 9,6 mln zł zysku. Więcej z reklam, mniej ze sprzedaży prasy i druku

3 komentarze
Publikowane komentarze są prywatnymi opiniami użytkowników portalu. Wirtualnemedia.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii. Jeżeli którykolwiek z postów na forum łamie dobre obyczaje, zawiadom nas o tym redakcja@wirtualnemedia.pl
User
rycho
ciekawi mnie dlaczego grupa wydawnicza wchodząca w skład niemieckiego koncernu Verlagsgruppe Passau ukrywa się za nazwą Polska.
0 0
odpowiedź
User
ek.
Naprawdę drodzy PiS-owscy trolle, bardzo się zaktywizowaliście po ostatnim zjeździe klubów GazPola.
0 0
odpowiedź
User
Hah
Ciekawe czy niedziela handlowa dzisiaj jest, czy nie?
0 0
odpowiedź